vraag uit frankrijk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gonies
Berichten:19
Lid geworden op:di 23 jul 2013, 18:34
Locatie:Mauroux, Frankrijk
Contacteer:
vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies » di 23 jul 2013, 18:48

Sinds dit jaar ben ik aan het proberen een volk in mijn kast te krijgen. Aangezien we vorig jaar vier zwermen in de tuin gingen hangen dacht ik dat moet te doen zijn. Spullen in huis gehaald, boeken gelezen en de kast op een geschikte plaats gezet met vier gebruikte ramen er in. En jawel, zaterdag kwam er een zwerm in nadat de verkenners er vrijdag druk in en uit waren gegaan.

Maar toen,...... zondag gingen alle bijen weer uit de kast en gingen in de naast gelegen schuur zitten, op 2 verschillende plekken. Volgens een plaatselijke imker zou de warmte (het was 35 graden en de kast stond nog in de zon)
Ik heb gewacht tot de avond en zo goed en zo kwaad alle bijen weer in de kast gedaan, ingang gesloten en een koninginnengaas (noem je dit zo??) er bovenop gelegd. Maar de volgende ochtend waren alle bijen weer op de oude plaats, een gedeelte aan de muur en een groot gedeelte in een oude houten klerenkast. Ik heb de bijenkast tegen de klerenkast aan gezet en de bijen kunnen er bij en lopen ook een beetje er in en uit, maar blijven op hun plek zitten

Nou mijn vraag, aangezien ze hier al twee dagen hangen, plus een dag in de kast, dat is drie dagen zonder voeding. De meegenomen voeding moet nu op zijn?
En het rare, ze zijn niet actief bezig iets te maken, alsof de moer niet meer leeft. Hoe kan ik zien of deze nog leeft?

En belangrijkste vraag, is deze zwerm nog te redden?

Bij voorbaat dank,

Ton

berg
Berichten:76
Lid geworden op:vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds:1975
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door berg » di 23 jul 2013, 22:01

Je kunt eventueel wachten tot ze raat gaan bouwen en op deze plek voorlopig blijven
Dan kun je op een later moment raat met eitjes in een kast hangen ( in een broedkamerraam plaatsen en met een wollen draadje op de plek winden > de bijen knagen dat wollen draadje later wel door. )

Verder hebben we laatst op een cursusdag over natuurlijk imkeren van Wim van Grasstek vernomen hoe hij dat meestal doet:

Zwerm scheppen in een grote bijenkorf; dichtmaken met horrengaas aan de onderkant en
2 dagen in de kelder - of een plek in het donker - plaatsen zodanig dat ze wel lucht kunnen krijgen en 2 dagen niet voeren

Op dag 3 inkwartieren in een kast met raampjes > altijd in de schemering ( minimaal bij 17 – 18 graden want dan lopen ze ) > maak de vliegplank breder en plaats de schepkorf er bovenop > bijen vinden vlieggat van de nieuwe kast en beginnen te stertselen. Deze manier is beter dan wanneer de korf boven op de kast wordt geplaatst!
Bij 4/5e dag voeren 3/5 kg vloeibare eigen honing ( 30% honing en 70% water ) 1 kg per dag
> in 8 tot 10 dagen moet het gehele broednest uitgebouwd zijn
Zwerm heeft eerst geen broed te verzorgen.

Dit gaat bij hem altijd goed!

Succes

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Rene » di 23 jul 2013, 22:59

Ik zou de zwerm gewoon nog een keer scheppen, maar de kast op de plek zetten waar ze nu zitten.
Dat kan nu nog veel makkelijker dan als je nog een week wacht. Je hebt de kast al staan, het scheppen bestaat hier dus als niet meer dan beetje bij beetje de bijen voorzichtig in de kast deponeren. Je kunt hier een stukje karton en een bakje voor gebruiken. Zo heb ik het ook wel eens gedaan.
Ook al duurt het een uurtje, zodra er een kritische massa bijen in de kast zit trekt de rest er ook in,
Morgenvroeg is hiervoor een prima moment. Je kunt ze een beetje nat spuiten met kraanwater zonder suiker in een plantenspuit, dan vliegen ze minder op. Water is ook goed voor ze.

Ik vermoed dat het een nazwerm is met twee onbevruchte koninginnen, die gaat wel vaker uit de kast, omdat ze eigenlijk twee volken willen zijn..

Als ze in de kast de boel hebben uitgebouwd over een week of twee, kun je de kast 3 km verplaatsen naar een kennis of vriend. En dan 3 weken later weer terug naar de plek waar je ze wilt hebben staan. Maar dan wel zorgen voor een afdakje etc tegen de zon.

Het is normaal dat ze gewoon hangen en niks doen, dit doen ze totdat ze eruit zijn waar ze zich willen vestigen. Als je dansende bijen rondjes ziet draaien op de zwerm zijn dit speurbijen die elkaar proberen te overtuigen wat de beste plek is om naartoe te gaan.

Als ze niet meer dansen, dan is het normaal dat de zwerm stil hangt. Ze produceren op die manier warmte om de eerste raatjes te bouwen.

Het verhaal van Wim over de kelder en de kilo's honing is in dit geval even niet van belang, dit gaat wel op bij Wim, maar die ziet zijn zwermen al de eerste dag hangen en heeft honing te over, als je zelf geen volken hebt weet je niet waar en hoe je aan betrouwbare ziektevrije honing moet komen...
Je hoeft zwermen echt niet altijd op te sluiten, na zonsondergang in een kast kiepen werkt bijna altijd prima, ook dezelfde dag al. Voeren van zwermen is alleen nodig als het dagenlang koud is en regent en er dus niet gevlogen kan worden.

Ik zou me niet druk maken over dat de moer dood zou zijn. Die kans is erg klein.

Groeten, Rene

Gonies
Berichten:19
Lid geworden op:di 23 jul 2013, 18:34
Locatie:Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies » wo 24 jul 2013, 00:15

Bedankt voor jullie reacties.

Vanavond sprak in een professionele imker, hij adviseerde mij om nog een keer te scheppen en ze op te sluiten voor 24 of 48 uur.
Hij vermoedde ook dat het ging om meerdere moeren.

Ik heb vanavond de grootste kluit geschept en hoop dat daar een moer bij zit die het overleeft heeft.

Bedankt voor jullie reacties, mochten jullie meer tips hebben ze zijn zeer welkom.

Ton

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Rene » wo 24 jul 2013, 01:01

Mooi, maar mijn tip is dat de bijen wel water nodig hebben om te overleven.
Ik zou ze dus liever niet opsluiten, maar als je dit doet, zorg dan voor water.
De bijen kunnen dan de temp regelen.
Gewoon een doorweekte lap of spons zonder chemicalien zou al beter dan niks zijn...

Succes met de bijen, het komt vast goed nu je lokaal ook hulp hebt gevonden

Groeten Rene

Gonies
Berichten:19
Lid geworden op:di 23 jul 2013, 18:34
Locatie:Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies » wo 24 jul 2013, 09:23

Ik heb ze gisteravond eerst nat gespoten om ze makkelijker te pakken. Al is de vraag of dit genoeg is, ik zal je tip opvolgen.
Hoelang kunnen ze zonder voedsel, ik neem aan dat ze er nog niet op uitgetrokken zijn. Dat worden dan 5 dagen, is dit te lang?

Ton

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door semar » wo 24 jul 2013, 10:33

Gonies schreef:Maar toen,...... zondag gingen alle bijen weer uit de kast en gingen in de naast gelegen schuur zitten, op 2 verschillende plekken. Volgens een plaatselijke imker zou de warmte (het was 35 graden en de kast stond nog in de zon)
zorg dat de kasten in de schaduw staan! en nog een keer scheppen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps in mijn ervaring hebben bijen eerder last van de hitte dan van de kou,
vandaar dat ik altijd mijn bijenstanden in de schaduw van groote bladverliezen boomen heb.

Gonies
Berichten:19
Lid geworden op:di 23 jul 2013, 18:34
Locatie:Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies » wo 24 jul 2013, 10:49

Ja Semar, dat was beginnersfout numero 1 en er zullen er waarschijnlijk meerdere volgen. Jammer dat hier in deze contreien geen cursussen gehouden worden. Gelukkig kan ik de imkers in de buurt bellen voor raad.

Ton

Gonies
Berichten:19
Lid geworden op:di 23 jul 2013, 18:34
Locatie:Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies » do 25 jul 2013, 00:26

Update:
Vandaag de kast dus dicht gelaten. Maar op de plaats waar ik ze weg gehaald had(een oude klerenkast) kwam toch weer een behoorlijke tros bijen.
Eerste gedachte, ze zijn ontsnapt! Maar niets gedaan tot vanavond. Toch maar even kijken in de afgesloten kast en daar zaten toch de bijen nog in. Wat nu. Is dit een andere moer die de plek inneemt of nog bijen die ik niet heb kunnen scheppen? Ik had 't idee dat ik niet zoveel had laten zitten.

Uiteindelijk mijn tweede kast gepakt en ze daar in geschept.Kast ook afgesloten en ik zit te denken om ze na nu nog 24 uur tegelijk openen te zetten. De kast heb ik weg gehaald zodat ze niet terug kunnen naar de oude plek.

Theoretisch denk ik, als de tweede geschepte volk geen moer bevat gaan ze weer naar de oude plek, hier is de oude kast niet meer dus gaan ze de andere bijenkast in. Zit ik hier goed, of gaat het anders verlopen? Of kan ik deze ochtend de kast al openen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Ton

Gonies
Berichten:19
Lid geworden op:di 23 jul 2013, 18:34
Locatie:Mauroux, Frankrijk
Contacteer:

Re: vraag uit frankrijk

Bericht door Gonies » do 25 jul 2013, 16:25

Vanochtend alle twee de kasten geopend, vandaag wordt een extreem warme dag verwacht en ik wil 't risico niet nemen dat ik weer iets fout doe dat de ondergang van de bijen kan veroorzaken.
.
De tweede geschepte kast is druk, ook om de achtergebleven bijen niet de oude plek konden terug vinden en gekozen hebben voor de bijenkast, bij deze lijkt het goed te gaan.

Bij de eerst geschepte kast is het rustig, er vliegt wel telkens wat uit en komt wat in maar het verschil tussen de kasten is groot.

Ik wacht nog een dag en ga morgen de resterende ramen plaatsen, strips er in hangen voor de varaomijt en kijk gelijk hoe het er voorstaat.

Ik laat de kasten de eerste paar maanden op de zelfde plaats, ze staan niet in de weg.

Ton

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten