Nu nog een honingkamer plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Recondo
Berichten:1
Lid geworden op:wo 24 jul 2013, 17:36
Contacteer:
Nu nog een honingkamer plaatsen?

Bericht door Recondo » wo 24 jul 2013, 17:41

Beste bijenhouders,

Is het verstandig om nu nog een honingkamer te plaatsen op een sterk volk dat op twee broedkamers zit? in de onderste bak zitten momenteel 7 ramen gesloten broed en de randen zijn 3 ramen zijn verzegeld met honing. In de bovenste bak zitten 3 ramen broed en bijna alle ramen hebben een mooie verzegelde rand honing.

Ik vraag mij af of het mogelijk is om zo laat in het seizoen alsnog een honingkamer bovenop te plaatsen.

Groeten,

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Nu nog een honingkamer plaatsen?

Bericht door Rene » wo 24 jul 2013, 19:45

Hoi,
Ik zie zo geen reden waarom het niet zou kunnen. Als de bijen het niet uitbouwen weet je genoeg en haal je hem weer weg.
Maar het nu eigenlijk tijd voor het varoa bestrijden, en dus kun je de eventueel verzamelde honing beter niet zelf opeten en zeker niet verkopen. Als je apiguard gebruikt wordt het allemaal tijmhoning :D :D :lol:
Wat je wel kan doen is als je gaat invoeren met suikerwater de honingkamer onder de twee broedkamers neerzetten, dat heb ik in ieder geval wel gedaan. Het kan in augustus nog flink warm zijn en dan hebben de bijen wat ruimte onder het broednest om lekker te gaan hangen.

Maar ruimte geven is beter dan op vakantie gaan en dan merken dat ze lekker gezwermd hebben :doh:
Groeten,
rene

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Nu nog een honingkamer plaatsen?

Bericht door Imkerij Witharen » do 25 jul 2013, 12:55

Beste,

Als er dracht is, zeker ruimte geven. Broedkamers hebben ze voldoende, dus een extra HK er op.
Ik heb voor 10 dagen terug nog op 2 volken 2 HK's bij geplaatst, er stond op elk volk al één. Na 6 dagen waren ze beide al grotendeels vol..
Die ruimte hadden ze dus écht nodig.
Zoals de vorige ook al opmerkt: Als er niets in komt haal je hem weer weg. Beter zo dan ruimte gebrek en zwermen.
Een leeg velletje kunstraat in de broedkamer is soms

Ik oogst honing zolang er dracht is. Dat was hier vorig seizoen tot eind augustus!
A.s Zondag wordt de honing geoogst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten