klote topbarhive!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » ma 16 sep 2013, 11:45

Jelte Pieter Dijkstra schreef:He Semar,
Ik heb het idee dat het met tbh netzo is als met een korf of kielers; het vergt toch continue begeleiding. Eenmaal als de raten hard zijn (lees bebroed) zal het gemakkelijker worden. Ik ervaar dat ook bij kielers. Eenmaal de raatjes vastgebouwd zijn, weer losgesneden zijn, en weer bebroed zijn, bouwen de bijen het veel minder vast. Met name in het begin vergt het veel begeleiding. Bijsturen van raatbouw etc.

gr.

JP, de speldeprik is prima (ik geef toch meteen lik op stuk) :wink: ,

mareh, wat je zegt is nu juist mijn probleem, de breekbaarheid van de broedramen valt wel mee,
maar met name het vaak inspecteren, lossnijden oogsten etc van deze kast vindt ik erg onhandig, en nu niets iets wat ik een beginger zou aanraden.
je kunt moeilijker controleeren etc, dus meer kans op zwermen. en dat maakt hem (net als de korf) in mijn optiek aanmerkelijk minder geschik voor in de stad (heb je de paniek gezien als 4 hoog achter een zwerm aan het bolkon gaat hangen?) als dat te vaak gebeurd is het gedaan met het gedogen door je buuren.

verder vindt ik het trage werken erin, de hopeloos lange tijd nodig om hem weer af te sluiten (pletten van bijen tussen de latten en tussen de latten en het dak)
de grote verstoring iedere keer weer als je erin moet zijn (je moet eerst een flink aantal latten losmaken voor je bent waar je moet zijn) toch eigenlijk een hopeloos geval. De kinders hier vinden hem wel leuk met het raampje, maar anders was deze kast bij mij allang verdweenen.

goed om op de busch manier bijen te houden (1. pleur er een bijenvolk in, doe er verder niets aan en haal 2x per jaar de honing eruit),
maar dat vindt ik voor in de binnenstad een ongeschikte methode. bovendien kun je dat net zo makkelijk in een gewone kast doen.
het oogsten is ook een drama met het gelieder en geroof, en het bestrijden is ook weer extra lastig en druppelen is natuurlijk onmogelijk met deze kast.
al met al waarom zou je je als imker al die extra problemen op de hals halen, de natuurlijke raatbouw etc kun je ten slotte in ieder kasttype toepassen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op ma 16 sep 2013, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Bart de Coo » ma 16 sep 2013, 14:39

Petro,

Het mailtje over die punaises is verstuurd. Ik wacht op antwoord. Plakband werkt natuurlijk even goed. Dat je daar niet op komt! :lol:

Je voorkomt het vastbouwen aan de wanden niet; daarmee zul je moeten leren leven. Maar mijn ervaring is dat dat probleem grotendeels verdwijnt als de kast 'seasoned' is, dus een wintertje overleefd heeft, zodat de bijen royaal de tijd hebben gehad om alles dicht te smeren met propolis. Zodra dat het geval is, zal het probleem aanzienlijk afnemen, let maar eens op. Braamraat ontstaat vooral dicht tegen de lat, hoog in de kast.

Verder kun je telkens van nieuwe raten de stukjes braamraat wegsnijden. In dat geval zullen de bijen de raat niet meer zo snel vastbouwen, zeker als de kast 'seasoned' is, zoals ik zei. Ook de raatresten van de kastwand wegkrabben.

Verder moeten de uitgebouwde raten telkens mooi in het midden hangen, zodat aan weerszijden de bijenruimte klopt.

Denk erom dat lange lattenkasten vaak een 'buikje' hebben. Ik bedoel dat de lange zijplanken een beetje doorzakken, waardoor de middelste raten wellicht wat breder uitgebouwd worden dan de kantraten. Als je nu een wat langere middenraat naar de kant gaat verschuiven, dan krijg je als snel braamraat natuurlijk, maar ja.

Braamraat van beneden naar boven doorsnijden met een gekarteld mes: dat werkt veel beter dan een scherp mes. Niet van boven naar beneden snijden! Overweeg ook het gebruik van een korfmes. Met het hoekje aan de andere kant kun je mooi rommel van de bodem opprikken. Zodra een raat flink bebroed is, zullen de bijen hem niet meer zo gauw vastbouwen. Dan is de raat loeistevig. Dat vastbouwen gebeurt vooral bij verse raat.

Als je over niet al te lange tijd gaat reizen, dan kun je die braamraat beter even laten zitten, met het oog op het transport. Ik ben dit jaar voor het eerst wezen reizen met deze kasten. Het ging uitstekend. Ik heb er wel bewust voor gekozen om ze in mijn Renault Espace te vervoeren en niet in de aanhanger: dat vond ik te gevaarlijk met het oog op raatbreuk. Gebruik anders een bestelbus of een 'pick-uptruck', een aanhanger lijkt mij te heftig. Zet de latten vast met een paar stukken duct tape. Vervoer ze met de raten in de rijrichting. Ze mogen niet gaan 'wapperen'. Braamraat kan dat mooi voorkomen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Bart de Coo » ma 16 sep 2013, 14:50

Semar,

Je argumenten snijden stuk voor stuk hout. Misschien dat ik er eentje kan weerleggen. Als je in warme bouw werkt, dan kun je er telkens voor zorgen dat de voorste lat bij het vlieggat ververst wordt, zodra die uitgebouwd wordt. Dan kun je de inspectie telkens bij de voorste lat beginnen. Volgens de Amerikaan Wyatt A. Mangum schéélt dat bijzonder veel tijd. Overweeg ook eens dat je er helemaal geen honingbak vanaf hoeft te tillen.

Maar dan de voordelen. Veel gemakkelijker te maken van zeer goedkoop afvalhout, je hoeft lang niet zo op de millimeter te werken als bij raampjeskasten. Een enorme ruimtebesparing wat de opslag van materiaal betreft, er is namelijk bijna geen extra materiaal nodig. Zeer vriendelijk voor de rug, net als de Golzkast, want alles is horizontaal.

Maar hoe dan ook, ieder zijn ding. Wat het slingeren betreft is en blijft de raampjeskast de grote winnaar. Daar kunnen geen duizend latten tegenop.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » ma 16 sep 2013, 16:02

Bart,

inderdaad ieder zijn ding, ik heb dat ding gekregen (bouwpaket van het bijenhuis) waar de vliegopening (tot mijn verbazing) aan één zijkant zit.
Zelf zou ik inderdaad hebben gekozen voor warmbouw (zoals ik dat ´s zomers bij mijn dadant kasten ook doe) makkelijke tillen en de raaten bij de ingang zijn de broedraten.

het niet hoeven tillen van honingbaken is lekker, maar daar staat het hopeloos geklieder van de tb weer tegenover, en met name de honingraten zijn (logies ook, = loodzwaar) van boven tot onder vastgebouwd.

wat je zegt over de bouw van afvalhout en het geen opslagruimte hebben zijn natuurlijk prima eigenschapen in de busch waarvoor deze kast ontworpen is.
zelf raampjes kasten maken is inderdaad nauwkeuriger werken (heb dat vroeger ook zelf gedaan), maar als ik toch een kast koop dan maar liever een waar raampjes in zitten.

het verbaast mij alleen dat er nogal eens wordt geroepen dat dit de idiale kast is voor een beginger, daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Nu heeft de gemeete hier een erg tolorant beleid wat betreft bijenhouden, als veel begingers gaan zitten kloten met deze kast vrees ik dat dat binnen een paar jaar over is.
zwermteelt is niet iets wat je in de binnenstad wilt/kunt hebben of dat nu in een korf of in een tb is.
wat niet wegneemd dat het voor de kinderen hier op de schooltuin een van de leukste kasten is die ik heb.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
IMG_0367 [DVD (NTSC)].JPG
met raampje geopend
IMG_0366 [DVD (NTSC)].JPG
let op de boomstronk stoel voor de imker
IMG_0365 [DVD (NTSC)].JPG
direct na plaatsing
Laatst gewijzigd door semar op ma 16 sep 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Erik Konijn » ma 16 sep 2013, 19:36

Hallo Semar,
Je kunt toch gewoon een paar gaten boren aan de kop zijn kant, zijkanten kurk erin en walla je hebt warmbouw. Mijt bestrijding ik zou denk ik een frame raam maken nassenheimer erin hangen /zetten en mierenzuur gebruiken. Ook kan je misschien bierviltjes gebruiken en op de varoalade leggen. Zit die er niet onder aanpassen denken in oplossingen en niet in problemen.
Of denk ik te simpel? Ikzelf heb geen tbh
Ook zie ik geregeld ramen met haarclips en tierips voorbij komen op youtube, om afgebroken raat opnieuw te bevestigen aan de lat .

http://youtu.be/asYwcWxWGv4

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » ma 16 sep 2013, 21:41

hallo erik,

ik kan een paar gaten boren inderdaad maar dan is de kast niet meer zo als wordt aangeboden, eerlijk gezecht heb ik niet zoveel vertrouwen in de stevigheid met nog meer gaten erin (het bouwpaket is van dunne triplex en als daar met het oprustend gewicht nu nog meer gaten inkomen denk ik dat het de levensduur aanmerkelijk verkort. ik vermoed dat de kast (in deze kwaliteit uitvoering) na 7-8 jaar rijp voor de afvalbak is.
in warmbouw is hij wat moeilijker in te pasen ivm de plaat voor een groep kinderen eromheen, maar zeker te overwegen.

ik had het filmpje al gezien, te gebruiken met broedramen maar voor honingraten inderdaad onbruikbaar dor het gewicht.

ik gebruik geen mierenzuur (mij te link), heb de plaatjes tymovar onderin op de bodemplank gelegd, maar kijken wat er van komt.
nee hoor je denkt niet te simpel, maar ben deze treat (zo noem je dt toch?) begongen om praktische andwoorden te krijgen en om een beetje tegengeluid te maken voor de (alleen maar) haleluja verhalen die rondzingen over deze busch-kast :wink:
Ik loop al een tijdmee en ik kom er op den duur en met wat hulp wel uit,
maar zelf blijf ik het (behalve voor evt voorlichting) het een onding vinden.
maar he, ieder die het wel een leuke kast vind mag van mij hoor.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps nog een gratis zelf uitgevonden tip:
gebruik wit voor het dak, het zwarte platic werd zo heet in de zon dat de raaten dreigden te in te storten (Het gloeien hete dak verhit de latten waar de raat aan hangt),
heb hier (voor de zomer) een witte laag plastic overheen gespannen (ducktape)nu wordt het dak niet meer zo heet in de zomer.
in de winter gaat het witte plastig er weer vanaf

Drosinus
Berichten:50
Lid geworden op:zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds:2011
Aantal volken:5
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » ma 16 sep 2013, 22:39

Hallo Semar,
Ik druppel mijn tbh's wel in de winter
Ik heb bij de dierenarts een spuitgekocht met een dikke injectienaald met een stopverfhakmes (die is wat dunner dan een kastbeitel maar wel stevig en te koop bij een schilderswinkel) druk ik dan de toplatten iets uit elkaar dit hoeft maar een mm dan kun je eral tussen door met je naald en kan je oxaalzuur druppelen.

De latten terug plaatsen zonder bijen te pletten kan ook als je de lat die je terug wilt plaatsen iets optilt zodat de onderkant van die lat iets boven de lat uitsteekt waar hij tegen aan moet komen te liggen en hem dan langzaam laten zakken dan komen er ook geen bijen tussen.

Groet Drosinus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 16 sep 2013, 23:52

Semar,

Het wordt idd wel een leuke discussie.
Verder moet je er natuurlijk wel een beetje open voor stellen. Zo te lezen is er echt niks goeds aan (zelfs niet het dak), op de educatieve functie voor kinderen na.
Geef het nog een jaar!

PS1 : zo te zien heb je een prachtig plekkie daar.
PS2 : mijn toekomstig TBH + volk staat in Dieren en vanaf volgend voorjaar zal ik me volop mengen in de klote TBH discussie :D
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » di 17 sep 2013, 00:04

Drosinus schreef:Hallo Semar,
Ik druppel mijn tbh's wel in de winter
Ik heb bij de dierenarts een spuitgekocht met een dikke injectienaald met een stopverfhakmes (die is wat dunner dan een kastbeitel maar wel stevig en te koop bij een schilderswinkel) druk ik dan de toplatten iets uit elkaar dit hoeft maar een mm dan kun je eral tussen door met je naald en kan je oxaalzuur druppelen.

De latten terug plaatsen zonder bijen te pletten kan ook als je de lat die je terug wilt plaatsen iets optilt zodat de onderkant van die lat iets boven de lat uitsteekt waar hij tegen aan moet komen te liggen en hem dan langzaam laten zakken dan komen er ook geen bijen tussen.

Groet Drosinus
dat van die spuit is goed nieuw ga ik achteraan,
het tweede van die laten snap ik niet helemaal, je kunt lat a toch niet boven lat b brengen dan zit de raat aan lat a in de weg?
of begrijp ik het verkeerd?

vriendelijke groet
Semar)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » di 17 sep 2013, 00:18

Hoi J.P.
nee een kast moet zichzelf verkopen toch? ik wil een kast voor het gemak niet om mezelf te pesten.
en nee hoor ik vind het een prima kast waarvoor die is ontworpen (goedkoop en makkelijk te maken voor in de rimboe) :lol:
dat dak is natuurlijk mijn eigen dome schuld, had geen zwart plastic voor het dak moeten gebruiken.
Ik zal de kast gewoon in gebruik houden tot ie van elende uit elkaar valt, en dan is het tbh verhaal wat mij betreft over.
tegen die tijd heb ik waarschijnlijk zelf een vitrine gebouwd of zoiets zodat ik de resten op de vuilnisbelt kan gooien.

ja het is een prachtig plekje hier in amsterdam

Groetjes
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten