klote topbarhive!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: klote topbarhive!

Bericht door petro » wo 02 apr 2014, 22:17

Hoi,meng me er even in :) , Er zit Buckfast in en het volk is het beste uitgewinterd van de volken die hij heeft. Wat het voeren betreft zeker niet teveel,volgens velen hier op het forum zelfs aan de lage kant!
Petro
Bart de Coo schreef:Voorkomen is beter dan genezen inderdaad. Die kast moet veel kleiner, maar daarvoor is het nu te laat. Of anders in de toekomst een buckfast erin. Verder lijkt het erop dat je veel en veel te veel gevoerd hebt. Dan vraag ik me ook nog af of het volk niet heel klein is uitgewinterd.
Groet,

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » do 03 apr 2014, 11:00

Bart de Coo schreef:Voorkomen is beter dan genezen inderdaad. Die kast moet veel kleiner, maar daarvoor is het nu te laat. Of anders in de toekomst een buckfast erin. Verder lijkt het erop dat je veel en veel te veel gevoerd hebt. Dan vraag ik me ook nog af of het volk niet heel klein is uitgewinterd.

er loopt een prima moer in buckfast dochter van Mijn friedriksoog teeltmoer,

ik voer NOOIT meer dan 10 kilo dat is ruim voldoende

De ramen zijn dadant formaat en het volke beslaat er 10 dus lijkt me ook niet

Overtollige voerramen hang je gewoon ver weg van het broednest. Daar is toch wel ruimte voor? Ik beschik inderdaad over bakken genoeg om voerraten tijdelijk te bewaren, maar zodra ik vliegers ga maken, gebruik ik ze allemaal weer. O ja, ik ga ook nog buckfast F1'tjes kopen en daar heb ik ook nog raten voor nodig. Die komen wel op in elk geval.

Ja bart daar is ruimte voor maar dan heb je volle suikrraaten hangen aan de andere kant van de kast en dan is de vergising wel snel gemaakt met de honingoogst :wink:

Ik zou nu lege latten geven naast het broednest. Als je echt geen ruimte meer hebt in de kast, dan kun je raten lossnijden. Je zou de raten kunnen prakken in een zeef boven een beslagkom of een emmer. Laten uitlekken, bewaren en later weer voeren. Maar dat lijkt me echt een noodoplossing.

dat lijkt me inderdaad de enige oplossing, dan zit ik alleen met broedramen die voor 75% uit suiker bestaan.
Mischien later maar ghelemaal leegsnijden, broed wegdoen en weer ´kaal´ laten begingen
?

Groet,

Bart

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » zo 18 jan 2015, 07:04

de topbar is 2 jaar bevolkt geweest maar deze herfst zat ze zo onder de varoa's (2e jaar)
dat ik het volk eruit heb gesneden en in een 6raams dadant kast heb gedaan, met veel geluk komen ze nu de winter nog door.

in de toekomst (het is een leerobject voor de kids hier), zal ik er een zwerm/kunst in doen in april/mei en het volk na de linde oogst direct weer
uitsnijden en in normale kast behandelen en overwinteren.

de topbar ís mee te werken maar door de gevoeligheid van het afbreken van raten (zonlicht+ gewicht van voleraten)
het niet of te weinig efectief kunnen behandelen van varoa's,
het regelmatig afkomen van een zwerm doordat madame zich ingesloten voelt door de honing die het broednest snel verzuipt
nou niet een kast die in mijn optiek staat voor 'normaal' bijenhouden en of een rustig bestaan voor het volk wat erin zit.

wil niet bestrijden dat het een goede kast is waar ze voor is ontworpen nl. met weinig werk honing oogsten in de busch.
maar in de uitvoering die ik heb (bouwpaket bijenhuis) is het werkelijk een onding,
de ramen zijn te groot, bij sterke dracht is de moer beperkt tot piekkleine halve maantjes onderaan de raten (zwermgevaar),
de gevoeligheid met in de zon staan (de volle ramen storten in als de zon op het dak staat, wat ook enkele malen tot het verlies van een moer heeft geleid)
nu niet een kast die makelijk werkt, zeker voor begingers is het vinden van doppen en of moer in zo'n geval uiters moeizaam.

als je dan toch wil imkeren in een grote onomderbroken broedruimte voldoet bv de dadantkast veel beter.
en je kunt 'natuurbouw natuurlijk in ieder kasttype toepassen.
er is mee te werken maar het blijft toch een uitvinding voor in de busch ( je gooit er een volk in hangt hem aan kabels in een boom(schaduw),
en je haalt een paar maal de honing uit. vergeet niet dat de afrikaanse bij ook wat andere gewoontes heeft dan onze europese meisjes. ik noem aleen maar de totaalzwerm, waarme de bijen naar een ander gebied kunnen emigren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door m.kolsters. » zo 18 jan 2015, 12:45

Gelukkig een die de waarheid verteld, het is voor de buch warme landen, groot voor het kikkerlandje waar wij wonen.
Je moet de kasten van hier nemen en dan ook nog broedkamer ramen, ga niet zoals in België 10 maten kasten uitdenken. :oops:
Tinus Kolsters

Drosinus
Berichten:50
Lid geworden op:zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds:2011
Aantal volken:5
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » zo 18 jan 2015, 13:25

Beste Semar
Ik begrijp dat je op deze manier niet happy wordt van een lattenkast.
Maar mag ik als enthousiast lattenkast bijenhouder en (bouwer) een beetje tegengas geven.
Als eerste de maat van jou lattenkast is te klein voor buckfast wat zou er met een buckfast volk gebeuren als je die het hele jaar in twee broedkamers liet zitten zonder er honingkamers op te plaatsen?
Reken het volume is uit van jou lattenkast en een dadant of spaarkast.
Mijn lattenkasten (ik heb er 5) hebben 28 latten met een breedte van 51 cm de kasten hebben een diepte van 31,5 cm
Varroa bestrijden is ook geen probleem je kan een lat maken met een raampje waar je een nassenheider verdamper in kan plaatsen of bestrijden met hiveclean zoals ik al eerder beschreef met een injectiespuit zo druppel ik ook oxaalzuur in de winter met koude broze raat.
Ook deze winter weer geen raat gebroken maar je moet wel met beleid werken :D
Ik snap best dat ik als lattenkast bijenhouder een aantal nadelen misschien niet wil zien 8) maar ik heb nu vijf jaar lattenkasten en alleen maar lattenkasten heb nog nooit met een raampjeskast gewerkt behalve dan met minniplus kastjes om starters te maken voor in de lattenkast en weet zeker dat deze kast niet alleen in Afrika gebruikt kan worden?
topbarhive1.jpeg
TBH3.JPG
topbarhive5.jpeg
topbarhive3.jpeg
topbarhive2.jpeg

Drosinus
Berichten:50
Lid geworden op:zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds:2011
Aantal volken:5
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » zo 18 jan 2015, 14:46

Tinus,
Er is toch wel verschil tussen de waarheid en een mening :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » zo 18 jan 2015, 14:53

beste dorsinus (latijnse naam?),


natuurlijk mag je tegengas geven, daarom praten we erover, toch?
ik denk eerser dat mijn lattenkast te groot is, de raten hebben een groter opervlak dan de dadant-us kasten (482x285 mm)die ik bij mijn andere kasten gebruik.
en ja een backfast volk heeft aan 1 dadantbroedbak, of 2 spaarkastbroedbak niet genoeg, maar dat is in dit geval niet het geval.
Ook loopt ie niet zo mooi in een punt uit als die kasten van jou, waardoor de raten overzwaar en groot zijn.
na het inwinteren had de moer weinig ruimte om te leggen en werdt het broednest over de boden uitgesmeerd, (hoe haal je de wintersuiker eruit?)
het varoa behandelen, ik gebruik geen mierezuur maar thymol, ik heb de plaatjes op de bodem ipv op de latten gelegd, waardoor ze waarschijnlijk
minder werkten (minder warmte minder verdamping), het volk heeft de eerste winter overleefd,
maar vooral het tweede jaar heb ik nogal eens meegemaakt dat de zware raten afbreken als op een dag de zon erop staat te branden
(de kast wordt nooit verplaats)met het gevolg dat tot 1 maal de moer verpletterd is.
Je vind de ingestorte raten later onder de nieuw gebouwde warbouw terug (wel netjes leeggehaald).
Na de tweede zomer zat dit volk zo zwaar onder de varoa dat ik het heb uitgeneden en in een 6raams dadant heb gedaan.

waarschijnlijk zijn de maatvoeringen van deze kast niet zo handig, zoals gezegt door colega's gekocht als bouwpaket van het bijenhuis,
ik kan me goed voorstellen dat het breken etc bij de maatvoering van jouw kasten inderdaad geen probleem hoeft te zijn.
waarja je moet werken met wat je hebt. OOk is de constructie van zo'n grote bodemventilatie niet handig.
bij de grote van deze raten is het hanteren zoiezo erg onhandig en bij het topzware raat op zijn kop te houden erg instabiel.
kan me dan ook voorstelen dat jou lattenkasten een aantal van deze problemen minder heeft,
heb ondertussen weer bevestigt gezien voor mijzelf dat je bijen het beste in de schaduw kunt hebben :wink:
dan is de kans op 'spontane raatbreuk' waarschijnlijk ook wat minder.

natuurlijk is er wel mee te werken, maar dat maakt (in dit ontwerp) wel erg onhandig, begrijp ook wat je bedoel voor mischien wat nadelenblindheid,
ten slotte werk ik met dadant in een spaarkastland :wink: en wellicht mis je somige voordelen vaan een raampje niet omdat je daar nooit me hebt gewerkt.
het 'even op een oor' em joh, we kunnen niet allemaal de zelfde voorkeur hebben nietwaar :D

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Drosinus
Berichten:50
Lid geworden op:zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds:2011
Aantal volken:5
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » za 24 jan 2015, 19:56

Beste Semar
Drosinus waarschijnlijk geen latijnse naam maar ik weet ook niet waar het vandaan komt op dit moment maar 5 mensen bekent in NL met deze naam dus vrij uniek.
Waarschijnlijk net zo uniek als mijn voorliefde voor de TBH. :D
Ik proef toch een beetje uit jou ervaring dat je met niet ideaal materiaal aan je TBH avontuur bent begonnen (zoals je schrijft een beetje gedwongen) en zeker als het dan ook niet helemaal je ding is kan het op een teleurstelling uitlopen.
Maar wat je zelf ook zegt en wat zeker waar is is dat het een hele leuke kast is om naar de bijen te kijken zeker voor bezoekers
Dus als deze TBH verrot is stuur me dan een pb dan komen we er vast wel uit om een goede TBH in je bijentuin te plaatsen.
Ik blijf toch proberen om je enthousiast te maken voor die bush kast :wink: niet omdat ik dit de beste kast vind maar omdat de TBH een eerlijke beoordeling verdiend gebruik hem zoals hij bedoeld is om te gebruiken en dat is zeker niet alleen in Africa
Met een strokorf imker je ook anders dan met een spaarkast en zo behandel je een TBH ook anders dan een spaarkast of een korf.
Ik heb afgelopen jaren heel veel kasten gebouwd voor collega imkers het is zeker een kast die we steeds vaker tegen gaan komen in Nederland

Gr Drosinus

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » wo 15 jul 2015, 10:46

Wordt het onderhand niet eens tijd dat iemand een TBH-ramen fabriekje begint?
Of is zoiets er al?
Dan lijkt TBHhen mij wel wat.
Standaardiseren en afgelopen met dat geknoei!
:D

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Tim123 » wo 15 jul 2015, 14:17

Heb gelezen dat het aan de hoek ligt waarop de zijpanelen op de bodem staan. Als deze goed is, bouwen ze de raten niet vast. Is deze fout, dan wel. Ik ben nog een beginner, maar zou beredeneren dat ze in de broedkamer de randen niet vastbouwen voor de communicatie die in de broedkamer waarschijnlijk meer plaats vindt/belangrijker is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten