klote topbarhive!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » vr 17 jul 2015, 22:39

Drosinus schreef:
Ik dacht dat het voornaamste principe van de TBH eenvoud was (=praktisch en goedkoop in Kenia)!
Dat klopt Ewoud en niet alleen voor kenia maar ook hier in NL
daarom wil ik geen raampjes in mijn TBH's
Toch hebben de meeste bijenhouders hier in NL misschien wel iets meer budget dan bijenhouders in Kenia Drosinuz.

Daardoor komen TBH-raampjes hier wel in zicht en hoeven bijenvolken in TBH's daardoor minder verstoord te worden - door allerlei geklieder en gebik.. :D

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: topbarhive!

Bericht door Drosinus » vr 17 jul 2015, 22:48

Ik verstoor mijn volken net zo min als dat ik met raampjes zou werken en geklieder is het ook zeker niet
Heb je wel eens met een TBH gewerkt Franca?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » vr 17 jul 2015, 22:52

Nee, helaas nog niet aan toe gekomen.
Wel heb ik veel filmpjes en berichtgeving over TBH's gezien en gelezen.
Voor mij staat daardoor buiten kijf dat mijn eerste TBH volgend jaar TBH-ramen krijgt.
Ieder zijn/haar voorkeur :)

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » vr 17 jul 2015, 22:57

jazeker mag iedereen bijen houden zoals hij dat wil alleen snap ik niet waarom er imkers zijn die al een mening over iets hebben als ze er geen ervaring mee hebben :wink:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Bart de Coo » vr 17 jul 2015, 23:09

Hè?

Waarom zou je nou raampjes willen maken voor de lattenkast? Maak gerust raampjes, maar dan zijn de schuine wanden niet meer nodig natuurlijk. In dat geval zou ik zeggen, bouw een kast van laat ons zeggen een meter lang, houd de binnenmaten van de spaarkast aan, breng afstandrepen aan en hang er een stuk of dertig gangbare spaarkastraampjes in. Toch?

Ik ben overigens een royaal ervaren lattenimker.

Groet,

Bart

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » vr 17 jul 2015, 23:20

Als je ramen in een TBH gaat maken kun je net zo goed in een spaarkast of een golzkast gaan imkeren
Ik heb verschillende hoeken geprobeerd maar de bijen zetten bijna altijd op 2 of 3 punten de raat vast pas als je hem een keer of 2 heb los heb gestoken dan laten ze hem los van de zijwand
Groet Drosinus
www.topbarhive-imker.nl


Had ik dus ook al voorgesteld Bart
Ik snap ook niet waarom je met raampjes zou willen imkeren in een TBH maar zoals ik al zei iedereen moet doen wat hij prettig vindt
Natuurlijk is het even wennen om de latten te inspecteren je heb misschien iets meer geduld nodig dan met ramen maar na 5 jaar en met 5 TBH's heb ik er nog steeds heel veel plezier in

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » za 18 jul 2015, 07:45

Drosinus schreef:Als je ramen in een TBH gaat maken kun je net zo goed in een spaarkast of een golzkast gaan imkeren
Nix voor mij, dat zijn rechthoekige dozen en juist de "organische" vorm van TBH's spreekt mij aan.
Marjet Stamsnijder schreef: Friedensreich Hundertwasser was de meest uitgesproken architect van de organische bouwkunst: de rechte lijn was volgens hem een door de mens bedacht dodelijk gevaar, de architectenliniaal een moordwapen. Hij noemde de modernistische stijl van het Bauhaus, het Nieuwe Bouwen, misdadig.
'De rechte lijn is goddeloos en immoreel. Het is geen scheppende maar een reproducerende lijn. Hierin is God evenmin aanwezig als de menselijke geest'. De moderne woningbouw noemde hij 'gevoelloos, dictatoriaal, agressief, steriel, koud, onpoëtisch, onromantisch, anoniem en gapend leeg. Een drogbeeld van functionaliteit'.
Er zijn meer mensen die jarenlange ervaring met TBH-bijenhouden hebben en alsnog enthousiast zijn over TBH-ramen:
http://beekeepingafloat.com/2014/05/24/ ... ve-frames/
TBH-ramen.jpg
TBH-ramen
Drosinus schreef:Ik heb verschillende hoeken geprobeerd maar de bijen zetten bijna altijd op 2 of 3 punten de raat vast pas als je hem een keer of 2 heb los heb gestoken dan laten ze hem los van de zijwand
En ook omdat zoals jij aangeeft in een raamloze TBH "de bijen zetten bijna altijd op 2 of 3 punten de raat vast" :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » za 18 jul 2015, 07:57

Drosinus schreef:jazeker mag iedereen bijen houden zoals hij dat wil alleen snap ik niet waarom er imkers zijn die al een mening over iets hebben als ze er geen ervaring mee hebben :wink:
Nou, ik ben geen imker maar een bijenhouder http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... on#p166022, dat scheelt ;)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » za 18 jul 2015, 10:23

Zou het aanbieden van TBH-ramen niet een gat in de markt zijn voor jezelf Drosinus? :)
TBH-ramen als extra optie bij jouw TBH-bouwpakket?

Ikzelf zou aankoop van jouw TBH-pakket dan in ieder geval serieus overwegen ipv het zelf allemaal te gaan maken.

Het houden van een TBH wordt door een TBH-ramen optie wellicht ook laagdrempeliger.
En TBH-die hards kunnen dan nog altijd bestellen zonder TBH-ramen, toch?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Bart de Coo » za 18 jul 2015, 10:40

Leuk, Franc! Ik lees die reactie nu pas. Dat stukje over 'imker' en 'bijenhouder' heb ik zitten schrijven destijds. Ik hoop dat je snapt dat zo'n redactioneel bedoeld is als 'amuse-bouche', als smaakmakertje, als appetizertje.

Hundertwasser was een briljant architect, zonder meer. Maar zijn argumenten zijn natuurlijk esthetisch van aard. Ik wens hem op het gebied van de bijenteelt helaas geen enkel gezag toe te kennen. De halve zeshoek van de lattenkast is precies even geometrisch en ontworpen en wiskundig als de rechthoek, de cirkel of de veelhoek. Ik vind de toon die de beste man aanslaat nogal opdringerig en intolerant. En bovendien, alsof God aanwezig zou moeten zijn in mijn bijenkasten, als die überhaupt ergens aanwezig is. De menselijke geest daarentegen is natuurlijk bij uitstek aanwezig in bijenwoningen, want die woningen hebben wij bedacht, allemaal, ook de kloskorf, de strokorf, de lattenkast, de spaarkast, de segeberger en de natuurbouwkast.

Overigens maak je een klassieke taalkundige fout. Lang geleden merkte de taalkundige De Saussure al eens op dat de relatie tussen een woord en de betekenis daarvan willekeurig is. Een bij heet een bij, maar daar is geen reden voor. Het beest had even goed een floep kunnen heten. Dat de Engelsen met het woord 'keep' nog iets meer bedoelen, speelt voor het Nederlands geen enkele rol. Het woord 'erwtensoep' is niet groen en je kunt het niet eten; het is maar een woord, een hap lucht, bestaande uit willekeurige klanken. Als de antroposofen een bijenvolk een 'imme' willen noemen, omdat ze uit hun religieuze overwegingen menen dat dat beter past of zo, dan begaan ze dezelfde suffe fout.

Ik reageer uitvoerig, omdat ik mij nogal stoor aan het feit dat de lattenkast een beetje 'gekaapt' wordt door mensen die in mijn ogen vrij zweverige argumenten aandragen. Er zijn ook nog andere argumenten voor de lattenkast: hij is lekker simpel en goedkoop, je hebt maar heel weinig materiaal nodig, je kunt zo heerlijk improviseren en bovenal, hij is zo verschrikkelijk móói. Om ongeveer dezelfde redenen hou ik er graag een rijtje korven op na.

Maar honing oogsten doe ik vooral met spaarkasten, mét kunstraat en mét roosters en zo rechthoekig als mijn voordeur. Wat een prachtige en ingenieuze kasten zijn dat toch. Wat kun je daarmee toch respectvol en bijenwaardig werken!

Toch heb ik met veel plezier kennis genomen van je opvattingen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten