klote topbarhive!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: topbarhive!

Bericht door FrancA » za 18 jul 2015, 11:25

Bart, dat stukje over Friedensreich Hundertwasser was natuurlijk slechts bedoeld "ter leering ende vermaeck" :)

Is het echt nodig om wat in bijenhoudenvoorkeur afwijkt van jouw persoonlijke voorkeur en zienswijze in de omgang met een TBH weg te zetten als 'beetje 'gekaapt' wordt door mensen die in mijn ogen vrij zweverige argumenten aandragen'?
En ideeën van andere mensen zijn 'een suffe fout'?

Mmm..

TBH-ramen zie ik als een vooruitgang in de TBH-constructie Bart.
En vooruitgang is nu eenmaal niet te stoppen.

Bovendien krijg je dan misschien ook niet snel meer een topic over TBH's die beginnen met 'klote' :)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » zo 19 jul 2015, 11:37

Bart de Coo schreef: Ik reageer uitvoerig, omdat ik mij nogal stoor aan het feit dat de lattenkast een beetje 'gekaapt' wordt door mensen die in mijn ogen vrij zweverige argumenten aandragen. Er zijn ook nog andere argumenten voor de lattenkast: hij is lekker simpel en goedkoop, je hebt maar heel weinig materiaal nodig, je kunt zo heerlijk improviseren en bovenal, hij is zo verschrikkelijk móói. Om ongeveer dezelfde redenen hou ik er graag een rijtje korven op na.

Maar honing oogsten doe ik vooral met spaarkasten, mét kunstraat en mét roosters en zo rechthoekig als mijn voordeur. Wat een prachtige en ingenieuze kasten zijn dat toch. Wat kun je daarmee toch respectvol en bijenwaardig werken!

Toch heb ik met veel plezier kennis genomen van je opvattingen.

Groet,

Bart
om die kaaping heb ikook de titel voor deze treat gekozen.

de zweverige babel waarme nieuwelingen deze kast(en) wordt aangesmeerd, als biologisch bla bla,
bijvriendelijke blabla, het biologische is de imker natuurbouw kan in iedere kast worden toegepast,
de vorm is irelevant voor de bijen althans.

een argument over 1 of 2 broedruimtes is een andere, wil je 1 broedruimte dan kun
je net zo makelijk een van de grootere kasttypes kiezen, bv dadant/langstroth/gaolz/einraumbeute etc.

de titel was om mensen even te schudden en de nieuweiling aan te raden eerst bij een ervaren topbar-bijenboer (zoals jezelf)
te rade te gaan of dit is waarme ze willen begingen.

en nu bijna 3 seizoenen met deze kast erop zitten, ben geen fan van om erin te moeten werken,
maar onderken dat het een fraaie kast kan zijn zoals de engelse tuinkast ook een prachtige (maar minder praktiesche) kast is.

Ik zelf heb hen dit jaar gebruikt om in mei een schudzwerm op te zetten, die heeft het prima gedaan.
en naar het aanziet een mooie linde oogst van wite raathonning gehaald.
ik ga 1 augustus de moer eruit haleen met een (schone)schudzwerm, doppen breken, en nadat het broed is uitgelopen
en varoa beheersing hef ik het volk en kast op voor de oogst, verenig de bijen met de moer in schudzwerm.
dan wordt het hopeloze gekleider van de oogst een stuk makkelijker. en gaat het volk goed gesaneerd de winter in.

volgend jaar kan ik er weer een schudzwerm in gooien voor raathoning, bij het duidelijk educatieve karakter die de kast bij mij heeft.
blfijf ik er geen fan van, de zwerm beheersing in deze kast is mij te óncomfortabel' en kost me teveel tijd.
ik zie hem dan ook net als mijn grote vitrine (en te ontwikkelen boomstamvolk) als ondersteuning in de educatieve taak, die ik enigzins
op de schooltuin heb.
net als jijvind ik het wel grapping om een curiosa kasten/korven etc te hebben,
bij mij in de praktijk is ie een seizoenskast (winter in droge opslag) wat gezien de knullige onhandige
en goedkope uitvoering mischien voor dit exemplaat wel goed is :wink:

ik heb er in mijn imkerij een doel voor gevonden, en daarin voldoet ie,
mischien beter dan de zelf ontwordenvitrine (moet nog zien dat ze de honing in de honingbak stoppen) :think:


maar de vitrine heeft het ontegenzeggelijke wauw efect op een klas als je de panelen weghaald :lol:


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
nieuw 121 (Kopie).JPG
vitrine met wauw effet
nieuw 125 (Kopie).JPG
tbh voor de linde, nu 2.5 zo groot

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door FrancA » zo 19 jul 2015, 12:00

Wauw!
Mooie vitrine Semar :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten