thymovar / mierenzuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:
thymovar / mierenzuur

Bericht door beehotel » za 03 aug 2013, 12:09

Mijn nieuwe volkje wat op 2 BK staat ( spaarkast) onderste wordt op dit moment nog lekker vol gestopt met honing wat binnenkort wel zal stoppen.
En ga deze niet slingeren want ze mogen het als wintervoorraad houden.
Ik als beginderde imker zit met de twijfel hoe nu te behandelen tegen de Varroa. Op dit moment liggen nu twee plaatjes Thymvar op de bovenste BK. Gemiddeld vindt ik 4 levende mijten per week op mijn witte schuiflade. Ik heb zelf nog het gevoel dat ik deze maand nog moet gaan behandelen met mierenzuur om de hele populatie voor de geboorte van de winterbijen om te brengen.
Nu weet ik dat er duizend en 1 adviezen komen, maar beter te veel dan te weinig adviezen. Tenslotte kan ik dan voor mijzelf, en de bijen hopelijk een juiste keuze maken. Met als gevolg na de winter een goed en sterk volk.
Alvast bedankt voor jullie inbreng
Ed. :be5:

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door imker Marinus » za 03 aug 2013, 14:18

Ik zit met hetzelfde probleem als Ed. Alleen ik heb geen thymovar tot mijn beschikking, maar mierenzuur. Maar hoe dat te gebruiken? Kan dat ook zonder verdamper? Je hoort wel van mensen die het op een doekje spuiten en dat doekje op de bodem van de kast leggen. Maar hoeveel ml? En hoe vaak? Heeft het invloed op de honing? De honig in de broedkamer mogen ze houden, maar er staat bij mij nog een honingkamer op omdat mijn standje op de heide staat en die komt nu in bloei.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door beehotel » za 03 aug 2013, 14:23

Marines Thymovar kan je gewoon kopen op elke internetsite waar ze imker producten verkopen. En er staat een brochure op internet effectieve bestrijding van varroa.
www.varroa.wur.nl deze is van plant research international in Wageningen.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door Erik Konijn » za 03 aug 2013, 15:07

Als er een honingkamer voor honingoogst op staat zou ik geen bestrijding toepassen. Ze zeggen dat je beehive clean ook kan gebruiken tijdens de honingoogst. Persoonlijk zou ik het niet doen.
Voor bestrijding met mierenzuur kan je ook een bierviltje op de varoaplaat leggen dan hoef je niet in het volk. Ik ga dit jaar ook een Nassenheimer gebruiken.

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door Embraced » zo 04 aug 2013, 09:30

Beehotel, die link werkt niet..

Bedoel je deze?
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Nieu ... -bijen.htm
:music-rockout:
Embraced

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door floppie » zo 04 aug 2013, 10:17

Ik heb in een deel van mijn volken thymovar gebruikt (vooral de kleine volkjes). Ik gebruik niet graag mierenzuur in kleine volkjes (6 ramers enz.) want ik ben al snel bang dat de bijen teveel stress bezorg. In mijn grote productievolken gebruik ik een liebig verdamper. Nassenheider verdampers heb ik ook, maar ik gebruik dit jaar de liebig verdampers omdat je ze makkelijker aan de buitentemperatuur kunt aanpassen, wat wel zo eenvoudig is, zeker met dit weer.

Voordeel van Thymovar en andere producten gebaseerd op tijmolie is dat ze 'relatief' onschuldig zijn. Mierenzuur is heel wat minder onschuldig. Dampen mogen niet ingeademd worden en in contact met de huid krijg je flinke brandwonden. Als je daarmee werkt moeten dus adequate voorzorgsmaatregelen genomen worden (speciale handschoenen, bril voor je ogen en evt. ademhalingbescherming).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 aug 2013, 10:35

Bijen krijgen ook stress als er varroa in het volk zit! doe nu wat in de folder staat en ga niet experimenteren!!!

Dan overleven je volken de winter!
!Hans.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door imker Marinus » zo 04 aug 2013, 12:54

Bedankt voor de link embraced, ik had een andere gevonden ook van de WUR, maar dan van 2006. Die van 2010 is vollediger, duidelijker verhaal. Ook werd in die van 2006 nog aangeraden mierenzuur 60% te gebruiken, of 65%. In die van 2010 85%. Wel prettig dat zo'n document er is, ik kreeg de indruk dat iedereen het weer anders doet, nu is er iets om op terug te vallen. Ik ben wel laat, had geen behandeling afgerond voordat de heide in bloei kwam maar kan nog wel met mierenzuur aan de slag (met liebig dispenser). Ik doe dat in de derde week van augustus.

Vriendelijke groet,

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door beehotel » zo 04 aug 2013, 13:52

bedankt voor jullie reactie, ga dus gewoon volgens het boekje doen en over twee a drie weken een behandeling met mierenzuur.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: thymovar / mierenzuur

Bericht door janmol1h » wo 07 aug 2013, 16:06

Volgens het boekje is eind juli en eind augustus behandelen met mierenzuur85%.
Zie de brochure van de WUR
Nu is alles wat later dit jaar en de lindehoning is net geslingerd, daarom behandel ik nu met mierenzuur.
Over 3 weken doe ik het weer.
Ga straks de Liebig verdampers erop zetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten