Varroa bestrijding met poedersuiker.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door peter-koi » zo 25 aug 2013, 08:25

Ik zag gisteren een filmpje op twitter over deze manier van varroa bestrijding,en het is bij jullie misschien bekent ,maar ik werd er gewoon een beetje onpasselijk van.
Ze gooien in een potje gevuld met bijen door een rooster poedersuiker in dat zelfde potje zodat je bijna geen bij meer ziet ,en dan gaan ze als een gek aan het schudden en de theorie is dat de varroa dan los laat,ik vind dit niet normaal in mijn ogen.
Wat vinden jullie hier nu van,of hebben ze er geen last van,want zo leek het wel aan het eind.

Groet Peter.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door petro » zo 25 aug 2013, 12:06

Dat is geen bestrijding van varroa.Het wordt wel zo gedaan om de "mate"
van besmetting te "constateren".
Bestrijding is als het hele volk word behandeld!
Petro
peter-koi schreef:Ik zag gisteren een filmpje op twitter over deze manier van varroa bestrijding,en het is bij jullie misschien bekent ,maar ik werd er gewoon een beetje onpasselijk van.
Ze gooien in een potje gevuld met bijen door een rooster poedersuiker in dat zelfde potje zodat je bijna geen bij meer ziet ,en dan gaan ze als een gek aan het schudden en de theorie is dat de varroa dan los laat,ik vind dit niet normaal in mijn ogen.
Wat vinden jullie hier nu van,of hebben ze er geen last van,want zo leek het wel aan het eind.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door willem » zo 25 aug 2013, 12:10

peter-koi schreef:Ik zag gisteren een filmpje op twitter over deze manier van varroa bestrijding,en het is bij jullie misschien bekent ,maar ik werd er gewoon een beetje onpasselijk van.
Waar kunnen we dat vreselijke filmpje vinden?
Groeten, Willem :violin:

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door peter-koi » zo 25 aug 2013, 14:07

@Petro dat begrijp ik maar het gaat mij om de manier waar op.
ik weet even niet hoe ik dat filmpje van twitter hier moet krijgen ,maar als je op twitter kijkt bij @bijenman dan kom je het vanzelf tegen in een van zijn laatste berichten.

Gr Peter.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door peter-koi » zo 25 aug 2013, 14:17

Het filmpje staat op youtube en het heet Varroa controlle met poedersuiker ,het is een Duits filmpje.

Gr Peter.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door willem » zo 25 aug 2013, 15:47

peter-koi schreef:Het filmpje staat op youtube en het heet Varroa controlle met poedersuiker ,het is een Duits filmpje.

Gr Peter.
Hier de link http://www.youtube.com/watch?v=-ZQmm78nMnE
Aanzienlijk bij-vriendelijker dan de watersproei methode.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door Willem de Jong » vr 30 aug 2013, 12:53

Deze methode, die zeer snel een betrouwbare indicatie geeft over een eventuele varroa besmetting gebruik ik al enkele jaren. Op mijn website: http://www.bijendans.nl is deze methode beschreven. Van een broedkamer raam veeg ik ongeveer 150 - 200 bijen in een boterdoosje. Dit sluit ik af met een dekseltje voorzien van bijengaas. Hierin strooi ik wat poedersuiker (niet de hoeveelheid van het filmpje) en schud zodat de bijen wit worden van de suiker. Een kwartiertje wachten en de suiker in een ander doosje leeg schudden. Nu zijn de eventueel aanwezige mijten zichtbaar. De bijen gaan terug, zonder nadelige gevolgen naar de broedkamer. De z.g.n. varroa bodem heeft voor mij hiermee afgedaan.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door FrancA » ma 02 sep 2013, 07:48

willem schreef:
peter-koi schreef:Het filmpje staat op youtube en het heet Varroa controlle met poedersuiker ,het is een Duits filmpje.

Gr Peter.
Hier de link http://www.youtube.com/watch?v=-ZQmm78nMnE
Aanzienlijk bij-vriendelijker dan de watersproei methode.
Buiten dat je de in het filmpje getoonde suikerschudmethode hardhandig en bijonvriendelijk (elke 3 weken 500 gestressde bijen met een zware hersenschudding, gebroken ledematen en zware kneuzingen..) zou kunnen noemen en je jezelf zou kunnen afvragen of je op deze wijze met andere levende wezens zou willen omgaan, lijkt de eindconclusie mij wat kort door de bocht:

De eindconclusie - als 50 gr bijen < 5 mijten bevatten - 50 gr bijen is ongeveer 500 bijen uitgaande van een gem. bijgewicht van 100 milligr - dan zou een heel volk, uitgaande van 50.000 bijen - besmet kunnen zijn met tot 500 mijten in juli tot 1.000 mijten in augustus en tot 1.500 mijten in september zonder dat dat enig direct gevaar zou opleveren voor het volk.. :(

Daarbij worden de onvermijdelijke mijten in het broed - een veelvoud - ook nog eens buiten beschouwing gelaten :shock:

Uitgaande van de suikerschudmethode zouden dan ook nog eens vele imkers veel 'onnodige' mierenzuurbehandelingen uitvoeren :|

Nee, poedersuiker doe ik dan liever op pannenkoeken.. :D

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door peter-koi » ma 02 sep 2013, 19:38

Ben blij dat er tenminste iemand is die het met mij eens is,wat betreft de poedersuiker methode.
Verder doet iedereen het zo of vind het normaal denk ik.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met poedersuiker.

Bericht door FrancA » di 03 sep 2013, 09:27

Ik ben dus gelukkig ook niet de enige die dat zo voelt :)

En ook zonder het meten van het aantal mijten lijkt het hoe dan ook verstandig om te behandelen omdat er geen waterdichte meetmethodes (b)lijken te zijn.

Meten is weten, maar wat wordt er nu eigenlijk gemeten?
- in ieder geval niet op bijen overdraagbare ziekten die mijten eventueel onder de leden hebben.

Het enige juiste, acceptabele aantal mijten is daarom volgens mij nul! (helaas onhaalbaar..) :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten