bijvullen voederbakjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:
bijvullen voederbakjes

Bericht door Bjorn » za 31 aug 2013, 20:25

Als ik de voederbakjes bijvul, zitten deze nog altijd vol met bijen (op de plaats waar deze horen te zitten ) op zoek naar meer suikerwater.
Als ik het suikerwater dan opgiet blijven er altijd zitten zodat ze in het suikerwater "verdrinken".

Hoe lossen jullie dit op ? Verwijderen jullie de voederbakjes steeds en maken jullie deze bijenvrij voor het bijvullen ?
Zelfs als ik zeer langzaam opgiet blijven ze zitten en ben ik wel zeer lang bezig met bijvoederen.

Ik heb dit type voederbakje.
ronde-voederbakken-inhoud-3-kg.jpg
ronde-voederbakken-inhoud-3-kg.jpg (29.58KiB)2004 keer bekeken
MVG Bjorn

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bijvullen voederbakjes

Bericht door Eddy Geurtsen » za 31 aug 2013, 20:32

Ik denk niet dat het type voederbakje er veel toe doet, maar dat het in elk type voorkomt. Als je wat langer blijft kijken na het bijvullen, zie je dat de verdronken bij uiteindelijk weer naar boven "drijft". Zolang je geen dode bijen aantreft in je voerbakje, hoef je je nog geen zorgen te maken. Als er een dikke laag dode bijen inligt, moet je wel maatregelen treffen, bijvoorbeeld drijvertjes maken door stukjes stro, kurk o.i.d. er in te leggen.

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten:23
Lid geworden op:di 14 sep 2010, 20:23
Locatie:drenthe
Contacteer:

Re: bijvullen voederbakjes

Bericht door cwpaleber » zo 01 sep 2013, 09:22

Het is precies waar jij over begint, dat ik daarom deze voerbak heb bedacht.
Als je de bak voor de tweede keer vult kan ik er maximaal 4 literer in doen , dan trek ik de zwarte kap iets om hoog en alle bijen worden om hoog gelift niks geen dode bijen meer, en het inwinteren gaat lekker snel.
De helle beschrijving vind je in het februari blad bijenhouden van dit jaar , ik wil hem je ook wel in pdf op sturen.
Bijlagen
2012-11-11 14.22.35.jpg
Groet Carlo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten