melezitosehoning ofwel cementhoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door bee-tree » zo 01 sep 2013, 23:47

Lopen we in Nederland ook de kans dat onze bijen de afscheiding van plantenluizen
verzamelen. In die van Larixen en Dennen zit een suikerverbinding van 2 moleculen glucose aan 1 fructose.
Die suiker heet melezitose. Als er meer dan 10 procent van in de honing zit kristalliseert de honing al
terwijl hij nog in de cellen zit. Hij valt nauwelijks te slingeren. Duitse imkers noemen hem cementhoning.
Hij is ongeschikt als wintervoer, want de bijen 'verdorsten' er op; er is te veel water nodig om hem op te lossen.
Zeker lopen de bijen gevaar te verhongeren door verdorsting als het een lange koude winter en lente worden.
Volgens de volksweerkunde wordt het dat. Zie site St.Anna 26 juli.
Ik heb in het afgelopen voorjaar veel raten met hard gekristalliseerd wintervoer aangetroffen .
Of dat een mengsel is van nectar met melezitose kan ik niet beoordelen. Zo veel larixen en dennen staan bij mij
niet binnen een straal van 3 km. Ik heb zo'n 10 stuks 30 jarigen bij huis en een honderdjarige Grove den langs de weg,
verder geen grote dennenbossen zoals bij Sellingen en op de Hondsrug.

Misschien komt de harde kristallisering tot stand door de kou,
of door gebruik van grove kristallen winkelsuiker'
of door te fijne kristalsuiker,
of door gebruik van beide soorten tegelijk,
of door een verkeerde oplostemperatuur,
of door eerst een portie invertsuiker te geven gevolgd door sacharose(dus onverteerde bietsuiker),

Wie weet wat zinnigs te antwoorden ? Er wordt altijd gezegd dat het inwinteren een kunst is en groot
vakmanschap vereist. Na zoveel jaar bijenhouden twijfel ik nog steeds of het beter kan.
Ik heb geen tijd om al mijn 50 bijenboeken er op na te slaan.
Alvast bedankt voor jullie tips. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door bee-tree » wo 02 okt 2013, 10:21

Goede morgen bijenminners, op het Duitse imkerforum is een andere mogelijke oorzaak van kristallisatie
in de raten genoemd, nectar van kruisbloemigen zoals Mosterd en Bladrammenas.
Evenals Koolzaad bevat die nectar voornamelijk glucose. Vandaar dat Koolzaadhoning snel kristalliseert.
Als je hem te lang op het volk laat zitten wordt hij stroperig en blijft er veel in de cellen achter na het slingeren.
Niet getreurd. Als die raten aan de volken worden teruggegeven is het feest. Teruggeven natuurlijk 's avonds, want anders
wordt het een roverfeest als net in die tijd een drachtarme periode is begonnen. Wie pas weken na het einde van de
koolzaaddracht de raten wil slingeren, omdat men op vakantie 'moest', stoot zijn hoofd tegen '' cementhoning'
Momenteel bloeien bij mij nog brede randen Bladrammenas. Ik maak me ongerust. Ik hoop dat de bijen voornamelijk
stuifmeel halen. Het is al weken drogend weer; goed verfweer dank zij de St Michielszomer. Vandaag de laatste dag ?
Ik verwacht geen glucosenectar meer. Hoewel, ..... na een paar dagen wat buitjes vanaf morgen, breekt
rond 11 oktober de St Gommaruszomer aan, die meestal mooi weer brengt . St Gommarus wordt in Vlaanderen herdacht.
P.S. Op weg naar de beroemde eeuwenoude Zuidlaarder paardenmarkt op de derde dinsdag in oktober zag ik jaren geleden een groot veld Bladrammenas in volle bloei. Er was volop zon en een aangename temperatuur. Ik heb nog nooit zo laat
in het seizoen zo'n sterk gezoem van bijen gehoord. Misschien hebben Drentse imkers ervaring met nectar van Bladrammenas ? Zj

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door A.A. Staals » wo 02 okt 2013, 12:05

bee-tree schreef: stoot zijn hoofd tegen '' cementhoning'
Cementhoning heeft niets met bloemen te maken :o
Wel met luizen.

ad staals

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door apiario » wo 02 okt 2013, 20:27

Mooi verhaal,

iets ter aanvulling:

Grove Den......... Pinus sylvestris... is een pijnboom en levert het bekende grenenhout

Den ........ Abies alba ... Is een dennenboom en levert het dennenhout (is dus geen spar)

Spar....... Picea Abies (pica excelsa)... Is een spar en levert het Vurenhout.


Silvestris = zich in het woud bevindende
Alba = Blank ,wit
excelsa = Hoog, verheven

(Het een en ander nog onthouden van de kleuterschool :o )
Welke nu voor bijenvoeding zorg weet ik niet zo goed Ik denk de spar, maar dat zullen de mensen wel weten die er mee te maken hebben.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 okt 2013, 21:32

(Het een en ander nog onthouden van de kleuterschool)
LOL. Goed onthouden, maar zoveer ik weet is dit geen kleuterschoolstof eerder lagere school of nog eerder middelbare school. Maar er zijn natuurlijk altijd knappe koppen :wink:

gr.
JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door maartenkleijne » wo 02 okt 2013, 22:34

Net als in het bekende Kertsliedje wordt "Tannen-" vaak vertaald met "dennen" maar het is sparrenhoning net als een kerstboom geen dennenboom is maar een spar.
gr,
m

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door apiario » do 03 okt 2013, 08:28

Das is juist Maarten. Hennie Oes en Hans van der Post plaatsen daarom ook vaak de Latijnse naam er bij anders is het einde zoek. Dan weet men niet waar over men praat. Sommigen benamingen zijn zeer hardnekkig ingeburgerd. Zo hebben we het over de Paardenkastanje (ook een drachtplant). Als het een kastanje was zou hij tot het geslacht Casanea behoren ,maar dat is niet het geval de naam luid Aeculus Hippocastanum.l (gelijkende op) dus het is geen kastanje. Zo hebben we het vaak over een tulpenboom en is het een Magnolia. Vroeger werd en veel handel gedreven in Afroteak wat hellemaal geen teak was maar Afzelia uit Afrika.
Wil men over bomen en planten schrijven/praten dan is om spraak verwarring te voorkomen, nu eenmaal de wetenschappelijk naam onontbeerlijk.

Heel soms is de wetenschappelijke naam de echte naam ook denk maar aan Sequoia,s in California (Sequoia semprevirus) Semprevirus betekend altijd groen
en seqoia is de naam van een indianen opperhoofd die bevriend was met Lineaus Om hem te eren heeft hij die naam vast gelegd in een wetenschappelijke naam.Het is maar dat je het weet.

En dat wist Lineaus ook (Carl von Linee)

:D O, Jelte het kan ook zondagsschool geweest zijn. :D
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door alfa vulgaris » do 03 okt 2013, 08:31

Hé Apiario,

Ik heb nog een ezelsbrug onthouden van 4e klas lagere school hoe te weten wat wat is en dat kun je dan zien door de naalden eruit te trekken.

Zijn het losse naalden = solo = spar
Zitten er 2 naalden in een hoesje = duo = den
en bosjes naalden dat zijn larixen...daar kun je een boog van maken :whistle:

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door apiario » do 03 okt 2013, 11:29

Bij de Den staat de kegel Bij de spar hangt de kegel.
Maar waar nou die mortelkamer is om de cementhoning de maken !! Joost mag het weten.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door bee-tree » za 05 okt 2013, 09:40

Goede morgen BijenMINNEN en BijenMINNERS, wat is het toch heerlijk om tijdens een wandeling door
de natuur en het imkerforum af te DWALEN. Daar hou ik van. Daar leer je wat van. Daar tref je oude bekenden;
mensen, dieren, planten, paddestoelen, bacterién, virussen. Vooral met zo een begin van de herfst als nu, is dat genieten geblazen,
Eigenlijk is de St Michielszomer nog aan de gang, die dit jaar vlekkeloos lijkt over te gaan in de St Gommaruszomer (rond 11 okt.)
Van mijn BEMINDE immen kon ik vanmorgen in de SCHEMERING al volop genieten; mijn DWAALlichten op de Balsemienen.

Cementhoning schrijven de Duitse imkers toe aan het trisacharide melizitose afkomstig uit de extraflorale kliertjes van
plantenluizen op een groep kegeldragers die ook wel coniferen heten, maar meestal nei conifeer genoemd worden.
Ik heb de vrijheid genomen om 'bikkelharde' honing cementhoning te noemen, of dat nou door melizitose of glucose
veroorzaakt wordt is me egaal. Wintervoer dat 'bikkelhard' kristalliseert noem ik cementsuikervoer.
We voeren de bijen geen glucosestroop van aardappelmeel omdat die stroop geen fructose bevat. Terzijde; jullie weten
toch dat robinia-pseudo-acaciahoning maar heel langzaam kristalliseert dank zij het grote aandeel fructose.
P.S. MINNE OF MIN is de naam voor een voedster. BijenMINNE is BijenVOEDSTER. MINNER bestaat niet want de man heeft
slechts rudimentaire melkklieren. BijenMINNER is MIJN nieuwe woord voor BijenVOEDER in de plaats van het onzijdige IMKER. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten