melezitosehoning ofwel cementhoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door bee-tree » di 08 okt 2013, 06:20

Goeie morgen Erik, heb je nachtdienst in het hospitaal en is alles nog in rust ? Het is nu kwart voor zes.
Vandaag wordt het de zoveelste drachtdag in de nazomer en herfstzomers van 2013.
Omdat bij mij gevlogen wordt op Klimop en Balsemien maak ik me minder ongerust dat er te veel GLUCOSEnectar
binnenkomt van Bladrammenas, want die staat verder weg te bloeien . Doordat de bijen op minstens 3 soorten
vliegen komt er ook FRUCTOSE binnen via de nectar van Klimop en Balsemien .

Nu de suikerbieten geoogst worden wil ik vragen of iemand ooit gezien heeft dat de bijen op de 'koppen'
en de bult bieten vliegen die lang blijft liggen omdat de bult pas later geleverd mag worden aan de suikerfabriek.
Het suikergehalte ligt dit jaar hoger. Het zou wel eens 22 procent kunnen zijn. Ik doe momenteel een proefje met een
fragment van een suikerbiet. Er is nog geen bij op te zien geweest. Het is te droog ? Ik ga er moes van maken door wat
water toe te voegen. Gistermiddag heeft een bij 2 uur lang gesnoept van een zachte pepermint op ons zitje naast de kasten.

P.S. 1. Min of Minne is zoogster of voedster van een baby;meestal het kind van een ander. Een moeder wier borsten meer
melk geven dan nodig is, kan een kindje van een andere moeder er bij nemen die om een of andere reden haar baby
geen borstvoeding kan of wil geven. 2. Imker is volgens het woordenboek mannelijk. Daarom Bijenmin(ne) en Bijenminner.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: melezitosehoning ofwel cementhoning

Bericht door bee-tree » wo 09 okt 2013, 06:48

Goede morgen bijenminnen en bijenminners, gister weer een prima drachtdag. Er kwam veel smakelijk
geel stuifmeel binnen. Dank zij een fietstochtje ontdekte ik op 600 meter afstand van de volken,
verscholen in het parklandschap, een groot roggestoppelveld dat geel zag van door de boeren
gehate Herik, een vertegenwoordiger van de kruisbloemigen, waartoe ook Koolzaad en Mosterd en Bladrammenas
behoren. Hun zaden zijn rijk aan olie. Herik is niet weg te krijgen zonder bestrijdingsmiddelen. Oliehoudende
zaden kunnen lang overleven in de grond. Ik zeg altijd tegen de boer die het land pacht van Staatsbosbeheer
onder voorwaarde dat er geen kunstmest gestrooid wordt en geen chemische bestrijdingsmiddelen:
"Die elk jaar bloeiende Herik op je land is het bewijs dat je een eerlijke ecologische boer bent "
De wetenschappelijke naam van Herik is : Sinapis arvensis L. Die van Gele mosterd is Sinapis alba L.
P.S. Moet ik blij zijn met Herik die glucosenectar levert ? Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten