10 raams en 11 raams broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zoem
Berichten:25
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 17:25
Imker sinds:1987
Aantal volken:8
Bijenras(sen):alle rassen, voorkeur voor buckfast
Locatie:vught
Contacteer:
10 raams en 11 raams broedkamer

Bericht door zoem » di 03 sep 2013, 20:26

Ik imker met spaarkasten. Ik heb broedkamers met 10 ramen en broedkamers met 11 ramen.
Ik overwinter mijn volken altijd in 2 broedkamers.
Nu heb ik niet zo goed op zitten letten, en bij sommige kasten heb ik een broedkamer met 10 ramen geplaatst op een broedkamer met 11 ramen. ( en ook omgekeerd)
Ik hoop dat je me kunt volgen

Is dit een ramp en dien ik dit te corrigeren? Ik bedoel dan boven elke broedkamer met 10 ramen een andere broedkamer met 10 ramen plaatsen, hetzelfde voor de 11 raams versie.
Of kan ik dit gerust zo laten?

gr
Henk

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: 10 raams en 11 raams broedkamer

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 03 sep 2013, 21:04

Ik heb zelf 11 raams broedkamers en 10 raams honingkamers. Ik heb eens gehoord dat de moer dan ook zonder moerrooster uit de honingkamer zou blijven. Dus had ik het eerste jaar natuurlijk broed in de honingkamer... Ik denk dat het dus niet zo heel veel uitmaakt. Aan de andere kant, als je het nog kan corrigeren zou ik dat wel doen.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: 10 raams en 11 raams broedkamer

Bericht door Eddy Geurtsen » di 03 sep 2013, 22:10

In een ander topic heb ik onlangs ook al een reactie op hetzelfde 'probleem' gegeven. Het is geen enkel probleem als een tienraams bak op een elfraamsbak staat, of andersom. De bijen maakt het helemaal niets uit en de moer ook niet. De moer kan niet tellen en maakt geen moer verschil tussen een raam dat niet helemaal recht boven het onderste raam hangt. Logisch natuurlijk, want in de natuur is het ook allemaal wat krommer. Ik imker al jaren met 10 en 11 raams bakken door elkaar en let helemaal niet op of 10 op 10 en 11 op 11 ramen staat. Nogmaals, het maakt niets uit voor de bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten