sterfte mierenzuur behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:
sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door beehotel » za 07 sep 2013, 12:41

Na het bijvoeren ben ik 4 dagen geleden begonnen met een mierenzuur behandeling ( Liebig-Dispenser ). Deze staat op een blokje van 5 cm boven 2 BK.
Van de 200 ml is er nu 100 ml verdampt. gaat dus volgens het boekje goed.
Voor de behandeling zat er nog genoeg gesloten broed en nog wat darren broed. Met een krans honing boven.
Vanaf gisteren vindt ik in de ochtend enkele tientallen sterfende jonge bijen op de vliegplank. zo rond de 100 stuks over twee dagen verdeelt.
Mijn vraag is zijn dit de jonge darren die uitgekomen zijn en verwijdert zijn, of is dit sterfte door de mierenzuur behandeling.
Of beide.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door Alex Mönch » za 07 sep 2013, 13:47

Het zou makkelijker zijn om ff een duidelijke foto te plaatsen,zodat we precies kunnen zien hoe ze eruit zien.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door Ewout » za 07 sep 2013, 15:54

Beste beehotel, de plaatjes die je linkt staan nog op jouw eigen computer, wij kunnen ze dus niet zien! Om ze te kunnen zien zul je ze eerst moeten uploaden via het tabblad "Bijlage toevoegen" onder het tekstvak bij het plaatsen van een bericht.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door beehotel » za 07 sep 2013, 16:03

moet ik eerst even gaan stoeien met de grote van mijn foto, kan het bestand niet er op zetten want is te groot.
maar de bijen zijn net uitgekomen, zien er wat wittig uit en liggen op hun rug te sterven.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 sep 2013, 16:37

Mijn vraag is zijn dit de jonge darren die uitgekomen zijn en verwijdert zijn, of is dit sterfte door de mierenzuur behandeling.
Klinkt niet goed. Maar je kunt toch zien of dit darren zijn?
Bovendien darren hebben geen angel!

gr.
JP

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door beehotel » za 07 sep 2013, 17:16

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Mijn vraag is zijn dit de jonge darren die uitgekomen zijn en verwijdert zijn, of is dit sterfte door de mierenzuur behandeling.
Klinkt niet goed. Maar je kunt toch zien of dit darren zijn?
Bovendien darren hebben geen angel!

gr.
Volgens mij zijn het net uitgekomen darren, en alles gedaan om mij te laten prikken en gekeken maar kon geen angel vinden.
Zal dus wel het laatste restje darren zijn wat nog in het broed zat.

taton
Berichten:16
Lid geworden op:zo 20 aug 2006, 11:31
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door taton » za 07 sep 2013, 21:20

maar de bijen zijn net uitgekomen, zien er wat wittig uit ...

Volgens me dat zijn mislukt daren, niet volledig ontwikkelen. Nu is het niet de tijd om daren "produceren", nu zit er nog in de kast dat beteken deze zijn allang dood in de cel. Hoop dat ik gelijk heb. :be2:

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door Primus » za 07 sep 2013, 22:49

Ik vermoed dat je 85% mierenzuur hebt gebruikt en dan krijg je zeker met de hitte van de laatste dagen een lichte sterfte van jonge bijen en mogelijks darren. Maak u geen zorgen het volk zal er op termijn beter van worden. Deze lichte sterfte heeft ook wel de varaomijten zware schade toegebracht, en uw volk zal gezond de winter ingaan, na een korte onderbreking van eileg door de koningin.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door roelof1945 » zo 08 sep 2013, 10:20

beehotel schreef:Na het bijvoeren ben ik 4 dagen geleden begonnen met een mierenzuur behandeling ( Liebig-Dispenser ). Deze staat op een blokje van 5 cm boven 2 BK.
Van de 200 ml is er nu 100 ml verdampt. gaat dus volgens het boekje goed.
Gelukkig dat het verdampen goed gaat en de bijen sterfte mee valt het zijn vaak de jonge bijen die niet bestand zijn tegen mierenzuur van 85%.
Bij mij ging het fout bij 4 volken ik gebruikte ook de liebig dispenser en mierenzuur van 85 %.
In augustus gaf het weerstation een temperatuur af van rond de 20°C en iets hoger, heb er toen de verdamper op gezet de bijen waren daar niet blij mee want ze gingen buiten de kast hangen in trossen.
De volgende dag ben ik gaan controleren er lagen per kast ongeveer 100 jonge bijen dood voor de kast, de temperatuur was intussen opgelopen naar de 35 °C
ook voor de volgende dagen was het warm, de standplaats van de kasten is veel zon en geen wind.
Na 3 dagen kon ik het niet meer aanzien vanwege de dode bijen en heb de verdamper er weer afgehaald, er was in 3 dagen meer dan 100ml mierenzuur verdampt dit in combinatie met een hoge temperatuur is het zeer slecht voor de bijen.
Na de 3 dagen lagen er eitjes en larfjes op de varroalade die waren ook aangetast door het mierenzuur.
Van schade en schande wordt men wijs ik ga bij een temperatuur van boven de 20°C geen liebig dispenser meer gebruiken, heb voor de andere volken de nassenheider weer gaan gebruiken met goed resultaat. Groet, Roel

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: sterfte mierenzuur behandeling

Bericht door beehotel » zo 08 sep 2013, 16:13

bedankt voor jullie antwoorden, ben als beginnen weer gerust. Volgens mij zijn het inderdaad de laatste darren die net uit kwamen en wat jonge bijen.
Dit in combinatie met het zeer warme weer de afgelopen dagen en zeker op mijn dakterras in de volle ochtend zon.
Volgende keer misschien met wat lagere temperaturen beginnen.
Maar ga in ieder geval waarschijnlijk goed mijten vrij de winter in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten