Hoe snel is varoa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Hoe snel is varoa

Bericht door m.kolsters. » zo 08 sep 2013, 22:52

Hoe snel is een varoa volwassen en paring rijp.
Na hoeveel dagen kan de nieuwe varoa eitjes leggen.
Tinus Kolsters

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door Stephan » ma 09 sep 2013, 08:54

Voortplanting van de varroa destructor

Een bevrucht varroa destructor vrouwtje betreedt daartoe een broedcel met een 6-daagse bijenlarve vlak voordat deze gesloten wordt (dus vlak voor het verpoppen). De mijt werkt zich dan naar de bodem van de cel, naar het voedersap. Pas zodra de bijenlarve het voedersap op heeft wordt de mijt actief, zuigt zich vast aan de larve en voedt zich met het hemolymfe van de larve.
Zestig uur na het sluiten van de cel legt het varroa destructor vrouwtje haar eerste ei. Dat eerste eitje is onbevrucht en hieruit ontwikkelt zich een mannelijke mijt. Na het leggen van dat eerste eitje wordt om de 25-30 uur ook een bevrucht eitje gelegd waaruit zich een vrouwelijke mijt ontwikkelt. Als de vrouwelijke mijten in de cel (in 7 tot 8 dagen) volgroeid zijn paren zij met het mannetje. Normaal vindt de paring dus tussen broer en zus plaats. Inteelt is de regel. Alleen als er meerdere varroamijten in één broedcel stappen kan er uitwisseling van genetisch materiaal plaats vinden.
Varroa destructor heeft een "voorkeur" voor vermenigvuldiging in darrenbroed. Deze voorkeur is waarschijnlijk ontstaan in de al eeuwenlange interactie met de Apis cerana.
Een varroa destructor vrouwtje legt tot maximaal 4 bevruchte eitjes in werksterbroed en maximaal 7 eitjes in darrenbroed. Vanwege de al genoemde 7 tot 8 dagen benodigde tijd tot volwassenheid zullen de laatste eitjes niet meer volwassen worden. In werksterbroed zullen zo’n 2 vrouwelijke mijten geslachtsrijp en bevrucht worden en (samen met de moeder) de werksterbroedcel verlaten. Omdat darrenbroed 3 dagen langer gesloten is kunnen hierin tot 3 vrouwelijke nakomelingen volgroeien.
Een varroa destructor vrouwtje leeft in de zomer 2-3 maanden (in de winter 5-8 maanden) en zal deze voortplantingscyclus dus vele malen herhalen.


Bron: Imkerpedia

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door m.kolsters. » di 10 sep 2013, 09:15

Als ik dit zo lees moet je na dag twaalf nog een keer behandelen, om de laatste varoa vrouwen op te ruimen.
Dan moeten we vier keer behandelen in plaats van drie( 4 maal 6 dagen)
Maar zijn ze dan ook allemaal dood ?????
Middel, mierenzuur 85%, temp. 20 graden.
En nieuwe was.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door FrancA » di 10 sep 2013, 09:35

m.kolsters. schreef:Als ik dit zo lees moet je na dag twaalf nog een keer behandelen, om de laatste varoa vrouwen op te ruimen.
Dan moeten we vier keer behandelen in plaats van drie( 4 maal 6 dagen)
Maar zijn ze dan ook allemaal dood ?????
Middel, mierenzuur 85%, temp. 20 graden.
En nieuwe was.
Nee, dat hoeft niet en is zelfs onwenselijk - belast de bijen veel te zwaar.
Het mierenzuur dringt door in het broed waardoor de meeste Varroa ook daar het loodje legt.

85% is daarnaast wel een erg hoge dosering die meestal pas in oktober wordt toegepast bij max. dagtemperaturen onder de 20 graden en een hogere luchtvochtigheid.
Bij een dosering van 85% komt het niet zelden voor dat de moer het loodje legt of iig een tijdje van de leg raakt :(
Oppassen geblazen dus met die hoge dosis.

Het is ook een illusie om de denken dat Varroa volledig uitgeroeid zou kunnen worden.
De aantallen beheersbaar houden lijkt momenteel de beste optie bijv. middels het bekende 3-gangen menu - behandelen met verschillende methoden in het voorjaar, zomer/herfst en de winter.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 sep 2013, 09:43

m.kolsters. schreef: Dan moeten we vier keer behandelen in plaats van drie( 4 maal 6 dagen)
Volgens mij duurt het 24 dagen voordat een dar geboren wordt waarvan : 3 dagen ei 6 dagen larve " totaal 9 dagen open broed blijft over :think: 24 min 9 is :character-bart: 15 dagen gesloten broed :think:

jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door FrancA » di 10 sep 2013, 09:58

Jaap v.Popering schreef:Volgens mij duurt het 24 dagen voordat een dar geboren wordt waarvan : 3 dagen ei 6 dagen larve " totaal 9 dagen open broed blijft over :think: 24 min 9 is :character-bart: 15 dagen gesloten broed :think:

jaap v P
Maar veel darrenbroed zul je in deze tijd van het jaar normaal gesproken niet meer tegenkomen - of de moer moet darrenbroedig zijn :)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 sep 2013, 11:34

FrancA schreef:

Maar veel darrenbroed zul je in deze tijd van het jaar normaal gesproken niet meer tegenkomen - of de moer moet darrenbroedig zijn :)
Heel veel niet maar wanneer elke gesloten cel darrenbroed nog drie mijten voortbrengt kan het aantal nog aardig oplopen . Hier heb ik nog maar bij enkele volken de darren-slacht zien beginnen .
Voor de varroa bestrijding zou ik toch uitgaan van 15 dagen gesloten broed .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door FrancA » di 10 sep 2013, 15:25

Jaap v.Popering schreef: Heel veel niet maar wanneer elke gesloten cel darrenbroed nog drie mijten voortbrengt kan het aantal nog aardig oplopen . Hier heb ik nog maar bij enkele volken de darren-slacht zien beginnen .
Voor de varroa bestrijding zou ik toch uitgaan van 15 dagen gesloten broed .

Jaap v P
Dat zijn dan bij mijn bijenvolkjes wel heel erg weinig darren.., maar idd net niet nix :D

En mierenzuur dringt in gesloten broed door waardoor met name de juiste concentratie en juiste hoeveelheid mierenzuur van belang zijn en in mindere mate de duur van de behandeling.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoe snel is varoa

Bericht door m.kolsters. » wo 11 sep 2013, 20:10

Ik behandel met een bier viltje op de varoa plank, 20 ml per bak en dan 85 %.
Nu zegt elke imker dat mieren zuur zwaarder is dan lucht en is dat zo.
Maar water is ook zwaarder dan lucht, en komt ook met bakken uit de lucht vallen of niet.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten