lange "vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door semar » za 12 okt 2013, 10:51

bee-tree schreef:Dominique, beter laat dan nooit. mee eens Nu het onderwerp 'VERLENGDE' vliegplank' de gemoederen al 'LANG' begeestert,

Netjes in het gelid , gelijkvormig van kleur en snit , pal tegen elkaar aan als een bataljon soldaten, is vragen om moeilijkheden.
Vervliegen bij plaatsing van de kasten en bij straffe wind is geen 'net' gezicht.
Wat wij net vinden, vinden bijen pet; let maar op hun gedrag. Wordt vervolgd. Zj
daar heb je een punt, maar daar kun je wat aan doen,
zodat het best een mooi in gelid staande rij kan zijn.
het een sluit het ander tenslotte niet uit :)

wat bij de thuis stand natuurlijk makkelijker te doen door de directe omgeving van de kast.
maar op een drachtveld is dat aanmerkelijk moeilijker in de praktijk,
wat je dan kunt doen is het voor aangezicht van de kasten aan te passen
(bv honingbakken heb je alleen tijdens de dracht nodig)

wat voorbeeldjes

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
bijen 061 [1600x1200].jpg
door bv groote blokken verschillende planten in afwiselende blokken vlak bij de kasten te zetten
april
bijen 032 [1600x1200].jpg
in de verschillende jaar geteijden daar voor verschillende planten gebruiken juni
nieuw 014 [1600x1200].jpg
door 2 gelijk oogende maar toch verschillende kleuren te gebruiken voor de kast
en door de vliegplanken een verschilend ' geometrisch patroontje' te geven,
bijen 140 [1600x1200].jpg
in het open veld door honingbakken ook een verschillend frontje te geven,
eventueel draai je op de thuis stand de bak om en is ie weer effen groen/bruin

Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door aldo » ma 21 okt 2013, 10:21

roelof1945 schreef:Bij de Segeberber kasten hebben de bijen moeite om op de vliegplank te landen hier is vaak een te korte vliegplank bevestigd.
Afgelopen zomer is mij dit opgevallen, de eerste vliegplank heb ik gekocht bij een imkerzaak in Amen het zag er leuk uit maar kostte 10 euro dit vindt ik te duur en heb ze voor de andere kasten
zelf gemaakt.
De vliegplank was net zo breed als de kast en stak 6 cm uit naar voren, met scharnieren wat makkelijke is met het verplaatsen en afsluiten van de kast.
Intussen heb ik een vaste vliegplank gemaakt van 10 cm, het eerste wat mij opviel dat bijna alle bijen landen op de langere vliegplank .
Gezien ik weinig meer reis ga ik de meeste kasten uitvoeren met een langere vaste vliegplank misschien naar 12 cm, dit ga ik eerst nog testen.
Ben benieuwd hoe imkers van Segeberger kasten hierover denken of een andere mening hebben.

Groet, Roel

Ook ik heb een segeberger met zo'n gekocht vliegplankje.
En zag regelmatig bijen landen op de tafel van m'n stalletje waar me kast op staat ipv van op het vliegplankje.
Ik heb het plankje een paar mm naar voren getrokken waardoor er tussen de kast en plank een heel klein spleetje ontstond, klein genoeg om voor de bijtjes de afstand tussen kast en plank te overbruggen en groot genoeg om tussendoor te kruipen.
De bijen die nu op de "tafel" landen kruipen langs de okast omhoog, achter het plankje langs, en hoppa naar binnen toe.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » vr 25 okt 2013, 01:25

Goede nacht, buiten zijn de sterren te zien; voor hoe lang nog ? Over 7 uur weer een zonnige dag deze 25ste oktober 2013 ?
Alweer met stuifmeel beladen bijen op weg naar de kasten, terwijl het overdag al minder warm wordt
door de lagere zonnestand en de Westelijke wind. Na vandaag gaat de temperatuur naar die van maart; rond de
12 graden valt te hopen; nog net genoeg om in maart wilgen te bevliegen, maar wel weertje voor verlengde vliegplanken.

Vandaag twijfelde ik of ik de verlengstukken moet verwijderen die tot de grond reiken, want.........
de eerste spitsmuis was op stap vóór de kasten. Spitsmuizen vormen de grootste bedreiging van mijn winterstand.
Anderzijds bleek vandaag, dat bij de huidige frissere 'maartse' temperatuur, er bijen zijn, die zwaarbeladen
op de verlengde plank landen om effe uit te puffen, waarna ze het laatse stuk lopend afleggen of vliegend.

Dus nog even wachten met verwijderen van de 'loopbrug' ? Wel alvast het muizengaas plaatsen. Ik gebruik het
tot repen geknipte gaas van bollenkisten met vierkante mazen van 4 a 5 mm . Wel gaat er dan wat stuifmeel
verloren. Ik moet zulke kleine mazen gebruiken tegen dwergspitsmuizen en tegen de jongen van grotere soorten.
Zo dubben we verder.

Bijenbos
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 22:22
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Bijenbos » di 29 okt 2013, 23:14

Dank bee-tree voor je laatste reactie. Het lukte me niet jou vorige reacties uit te lezen maar deze was duidelijk en informatief. Mijn bijenkasten staan bij een boerenbedrijf en muizen lopen daar ook gezellig rond. Is dat gaas dat jij gebruikt voor die muizentandjes niet te licht/ kwetsbaar? Ik heb de spleet tot 7 mm verlaagd waardoor ik toch ventilatie heb en er geen muizen binnen kunnen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 30 okt 2013, 07:05

Hallo Bijenbos,het gaas van bollenkisten is tot nu toe het stevigste dat ik in gebruik heb.
Het draad is minstens anderhalf mm dik. Ik heb een goede ijzerkniptang nodig om er repen van te maken.
Die repen zijn 5 cm hoog, om het gedeelte dat boven de vliegspleet uitsteekt, vast te kunnen zetten
met 4 punaises . De handigste punaises zijn de prikbord-punaises. Die hebben een soort handvat en een langere nagel.
Ik heb houten kasten. Of je de repen goed vast kunt zetten op kunststofkasten, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ga het vandaag uitproberen op stukken afval isolatiemateriaal. Dit schiet me nu pas te binnen. Lijkt me leuk onderzoek.

De bollenhandel staat met die kisten op de markt. Ze worden zo langzamerhand volgens de Arbeidsomstandighedenwet,
(de Arbowet) te zwaar als ze gevuld zijn met bollen. Langzamerhand worden ze vervangen door kunststofkisten.
Kom je op de markt, dan kun je zo'n kist op de kop tikken, zeker als de houten rand slijtage vertoont.
Neem een potje honing mee naar de markt en ruil dat om tegen een bollenkist. Je kunt er wel 20 repen van knippen
van 20 cm en langer. Zj.

P.S. Ik houd het maar kort en zakelijk; helaas mis je dan wel een interessante anecdote.
Mocht mijn uitleg nog onduidelijkheden bevatten, vraag gerust.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 30 okt 2013, 07:28

Hallo Semar, eigenlijk had ik eerder willen reageren op jouw bijenstand. Ik ga
er van uit dat het de jouwe is. Eigenlijk had ik van jou een strakkere opstelling verwacht gelet op
jouw 'ironisch (?) bedoelde 'aanvallen' in het verleden.
Volgens mij lijkt jouw manier op die van mij als het gaat om het 'bijenwoningbeleid. '
Ik feliciteer jouw bijen met zo'n baas.
Wel moet ik in de winter zorgen dat mijn rij kasten even hoog is, want er moet zeil overheen tegen
weer en wind en houtrot en voor de 'uitstraling' ; het oog wil ook wat.
Een ander verschil is, dat ik het niet waag de bijenvolken zo dicht bij de 'hofvijver' te zetten om redenen
die elders in het forum te lezen zijn. Zj.
P.S. Zijn de mooie foto's afgelopen voorjaar gemaakt toen de Dotterbloemen bloeiden? Vlogen de bijen er op ?
(bij mij staan veel Dotterbloemen op 800 meter afstand langs een beekje, te ver(?) weg, om in de frisse wisselvallige
aprilmaand bevlogen te worden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door semar » wo 30 okt 2013, 14:16

hallo beetree,

ja da´s inderdaad een foto van mijn hoofd stand,
nou prettig om te weten dat we het tenminster ergens over eens zijn :wink: .

zo dicht bij de sloot gaat prima als je je hersens maar gebruikt en de beplanting het werk voor je laat doen, op de eerste foto zie al dat de bijen door de beplanting niet vlak over het water komen aanscheren, maar hoog genoeg om niet `te water`te raken (±50 cm). later is dit helemaal geen probleem omdat dat het wilgenroosje, de kattenstaart, gele iris, en harig wilgenroosje de bijenvlucht nog eens verder omhoogd dwingt (dan komen ze op hoofdhoogte aanvliegenfoto 2,3), omdat ik in een publiek park sta laat ik de uitgebloeide wilgenroos, etc gewoon staan zodat de kasten in de winter minder opvallen (in verband met vandalisme als de sloot bevroren is), in het vroege voorjaar (eind maart) maak ik het pas weer schoon zodat je weer het plaatje van foto1 krijgt.

ja de foto is van april dit voorjaar en ze vliegen er als idiooten op, eneh... ik ben daar ook met 1 plantje begongen. Gelukkig is de dotter makelijk te scheuren.
raad je aan in het voorjaar (maart) een paar pollen op te graven te scheuren en uit te planten, na 2 jaar kun je opnieuw scheuren kost niks moet je alleen wat geduld voor hebben, de dotter vind het ook niet erg om de rest van het jaar in de schaduw van de hogere planten te staan je kunt doorplanten tot iets onder de waterlijn. en het staat ook nog eenbijzonder fraai.
een feest voor je bijen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten