lange "vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: lange "vliegplank

Bericht door Bart de Coo » do 10 okt 2013, 11:30

'Immers immer de imker' is een mooie taalvondst. Maar pas op met stilistisch vuurwerk, bee-tree. Je loopt het risico dat mensen er moe van worden en je bijdragen na drie woorden ongelezen laten.

Beroemd schrijfadvies van mijn goeie ouwe leraar Nederlands - een zekere B.de C. uit D.: 'Kill your darlings'. Zeg maar: 'Vermoord je lievelingen'. Dat betekent het volgende. Op het moment dat je je vreselijk hebt uitgesloofd om een mooie zin uit je toetsenbord te hameren en je zit er vol trots naar te staren, ga er dan vanuit dat het niet zo'n mooie zin is. Weg ermee.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Spaar je krachten en doseer je talent. Stijl is een kwestie van timing, van getal en positie. Overdaad schaadt. Sterf niet in schoonheid. En verzin er nog maar een paar.

Groet,

Bart

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » do 10 okt 2013, 12:01

Meen je dat echt Ferry, dan wordt het intussen tijd om een bijscholingscursus te volgen. Pas op dat je deze zin
niet als sarcastisch opvat.
Ik voel me echt besmet met de Boreliabacterie. Heb al 2 kuren gedaan in de voorbije jaren.
Gisteravond heb ik de zoveelste teek van me af moeten halen. Het jeukt nog steeds.
Misschien is mijn schrijfdrift een symptoom van de gevreesde ziekte. Ik doe mee aan het onderzoek van Tekenradar.
Het verbaast me wel dat de morbide cabaretstijl van tegenwoordig door een groot publiek gewaardeerd wordt,
maar niet van de eigen naaste omgeving; het niet gepikt wordt als die zich op dezelfde manier uit.
Ik denk dat ik de knop van de T.V. maar vaker omdraai en tevens mijn bijenhof moet veranderen in een kaal gazon
en de houtwal in de kachel moet opstoken om bevrijd te zijn van die voortdurende kwelgeesten, de teken.

P.S. In Nederland is het lezerspubliek heel gevarieerd van smaak; let maar op het overdreven aanbod aan krantensoorten
en tijdschriften. Zo is het ook met het imkerforum. Dat ik zelf jullie de woorden in de mond leg van "pruimen"
getuigt er van dat ik geen allemansvriendje ben en wil zijn. Ik hou van natuurlijke selectie en niet van kunstmatige. Zjef

kor
Berichten:61
Lid geworden op:vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door kor » do 10 okt 2013, 19:09

Ik geniet op dit forum het meest van de bijdragen van bee-tree. In gedachten sta ik zelf vroeg op en ruik ik de mistige ochtendgeuren in het mooiste deel van Nederland. Ondertussen zit ik in deze stomme stinkstad terwijl de onderbuurvrouw met een pan tegen de muur slaat als ik eens een keer op zaterdagochtend half zes door mijn huis schuifel en staat ze op de trap te schelden. Ik hoop dat bee tree fijn doorgaat, en ik kan het prima volgen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Bart de Coo » do 10 okt 2013, 19:17

Mijn bijdrage over de stijl van bee-tree was natuurlijk niet bedoeld als voorschrift of reprimande of wat dan ook. Ik vind dat bee-tree stilistisch uit de bocht vliegt en dat leidt er bij mij toe dat ik zijn bijdragen niet zo graag lees. Zoals je ziet, heb ik mijn particuliere mening geformuleerd als iets wat algemeen geldend is. Ik ga er als het ware van uit dat iedereen het wel met me eens zal zijn. Dat is dus niet zo, blijkt uit Kors reactie, en dat vind ik eigenlijk wel lollig.

Bee-tree moet zelf maar zien.

Groet,

Bart

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » vr 11 okt 2013, 07:47

Goede morgen Ferry cum suis, je zegt niks begrepen te hebben van mijn draadje of zoiets. Ik heb geen tijd en ook geen zin
om je iedere zin te gaan uitleggen. Ik beperk me tot Turdus philomelos. Ik hoop altijd dat jullie nog een waardenboek
bewaard hebben, en een dikke dierenencyclopedie, en een kerkboek, . Je behoort toch niet tot de categorie l...
mensen die bij het minste of geringste zeggen als je ze iets vraagt:" dat staat wel op internet"
"Dat staat" lijkt een stopwoord te worden . Laatst hield ik iemand aan om te vragen hoe laat het was. Hij kon nog
net "staat" inslikken, maar "dat" was er al uit. Het "het" kwam er natuurlijk snel voor in de plaats.
Kun je het nog volgen ? Mijn leraren leerden ons: een verhaal moet je minstens 3 keer lezen. Ik merk van mezelf dat ik,
in het huidige jachtige bestaan, met zijn uitpuilende informatiestroom, me schuldig maak aan te vluchtig lezen.
Waar ben ik gebleven ? O ja , Turdus philomelos Ferry, dat is onze beminde Zanglijster. Zanglijster klinkt ook wel mooi
maar het eerste woord wat me te binnen SCHIET als ik lijster hoor, is S.....lijster, wat ook wel eens tegen mij gezegd wordt.
Tot zo ver.
P.S. Bart de Koo, als jij denkt dat het me moeite kost om mijn 'draadjes' te bedenken en te construeren, dan zie je
dat ram verkeerd. Je moet vroeg opstaan en s'avonds niet zo lang voor de buis zitten. Ik heb inmiddels in 2 uur tijds
4 draadjes gemaakt vóórdat ik jouw reactie en die van Kor gelezen had. Mooie dag luitjes Zj.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Bart de Coo » vr 11 okt 2013, 07:58

Ik hoop dat we weer heel snel kunnen terugkeren naar de lange vliegplank.

Neemt niet weg dat ik het wel belangrijk vind om zo nu en dan even stil te staan bij de vorm waarin we onze bijdragen gieten.

Ik heb gezegd dat ik vind dat bee-tree stilistisch uit de bocht vliegt. Ik merk dat niet iedereen dat met me eens is. Ik hoop natuurlijk dat bee-tree een beetje rustiger aan wil doen, omdat zijn stilistische vuurwerk mij het lezen van zijn bijdragen soms tegenmaakt. Maar hij moet zelf maar zien, zei ik.

Ik heb geen idee hoe lang bee-tree erover doet om zijn bijdragen te schrijven. Daar heb ik geen woord over gezegd. Ik heb evenmin mededelingen gedaan over mijn dag-nachtritme. En mijn achternaam schrijf je met een C.

Kom mensen, zullen we weer gauw terugkeren naar die lange vliegplanken? Leuk onderwerp.

Groet,

Bart

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » vr 11 okt 2013, 10:29

Beste Bart, je hebt gelijk; terug naar de VERLENGDE VLIEGPLANK. Je hebt de discussie daarover zelf aardig onderbroken.
Maar kom, laten we het niet meer hebben over de PLANK voor onze koppen, maar over planken die onze beminde
immen het leven VERLENGEN. (deze zin glipt stante pede zo maar uit de grijze stof van mijn hersenen bij het lezen van je reactie
die ik niet zo snel verwacht had; dank je wel voor de inspiratie). Ik moet oppassen dat ik door het imkerforum mijn bijen niet
verwaarloos. Momenteel laat het Gommaruszomertje nog even op zich wachten. Het is de eerste keer dat ik lichtelijk
twijfel aan de volksweerkunde. Maar gister was het een mooiere dag dan verwacht; de hele dag dracht. De verlengde vliegplanken
laat ik nog een poosje staan. Maar nu er veel regen valt verwacht ik dat de graaiers (= muis en ander gespuis) op weg zijn
(naar ons huis en bijenkluis). Ik ga straks de muizenroosters plaatsen voor de vliegspleten. Dus vrienden, wees gewaarschuwd.
Binnenkort planken weg, trapvalletjes tussen de kasten zetten, deksels niet laten gapen, muizengaas of zoiets voor de entrée.

P.S. Bart, dat 'mmers immer imker' had ik moeten toelichten. De eerste letters staan als gestileerde i i i in mijn
Ex Libris over de 'rug' en de vleugels van een getekende bij. Ik signeer zo mijn boeken .
Ik hoop dat niemand uit na-ijver dit nabootst. Na-ijver in de gunstige betekenis is wedijver ofwel stage vlijt om anderen
te evenaren of voorbij te streven. Althans in 1948 stimuleerde onze meister nog de na-ijver, want hij had op de Kweekschool
geleerd: Een gepaste na-ijver werkt gunstig in een schoolklas. Is dat nog zo ? En onder imkers ? Zj.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door petro » vr 11 okt 2013, 13:23

bee-tree zou je nu kunnen kappen!Ik vind dat een ieder moet kunnen plaatsen mits het over het onderwerp gaat.Ook kwinkslagen een een stap er naast moeten mogelijk zijn.
Maar telkens weer ellenlange verhalen(zelfs dat moet kunnen af en toe)over van alles behalve het onderwerp gaat flink vervelen,ook je reacties daar op zijn niet leuk.Als iets je echt dwarszit is er PB!
Voor de duidelijkheid ik kan hetgeen je (mits begrijpelijk) schrijft vaak waarderen en dan lees ik het graag.Maar ergens is er een lijn die je moet trekken,waar je niet overheen gaat.


Om terug te komen op de lange vliegplank;
Ik zelf ben daar een groot voorstander van.Maar hij moet niet tot op de grond reiken.
Ik heb een aantal weken nu,een Dadant-Blatt kast van Holtermann uit Duitsland en daaraan zit een vliegplank van 20 cm.
Bijen die aanvliegen,duiken hoofdzakelijk meteen het vlieggat in.Er zijn er echter verscheidene(vooral bij goede stuifmeeldracht) die dat niet halen en dan op het midden van die plank terecht komen,en dan naar het vlieggat lopen.
Hoewel ik er dit jaar geen of weinig last van had,in voorgaande jaren had ik veel "kruipers"
Ik zou die bijen met vleugelmisvormingen en soms een mijt er op,beslist niet meer in mijn kasten terug willen.
Mede daarom heb ik besloten aankomend jaar mijn kasten alle te voorzien van een brede vliegplank,dus niet tot de grond reikend. De zwaarbeladen bij komt op de plank terecht en de bijen die om wat voor reden niet meer kunnen vliegen komen, (grotendeels) op de grond terecht en kunnen niet meer terug.
Een simpele oplossing om eventueel zieke bijen buiten te houden en zwaarbeladen bijen een kans op overleving te geven.
Petro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Bart de Coo » vr 11 okt 2013, 14:13

Aaaah! Order! Order! Riep de bepruikte voorzitter van het Lagerhuis. Zullen we hier alsjeblieft bij laten, mensen?

Lange vliegplanken, graag!

Bart

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door roelof1945 » vr 11 okt 2013, 14:32

Bij de Segeberber kasten hebben de bijen moeite om op de vliegplank te landen hier is vaak een te korte vliegplank bevestigd.
Afgelopen zomer is mij dit opgevallen, de eerste vliegplank heb ik gekocht bij een imkerzaak in Amen het zag er leuk uit maar kostte 10 euro dit vindt ik te duur en heb ze voor de andere kasten
zelf gemaakt.
De vliegplank was net zo breed als de kast en stak 6 cm uit naar voren, met scharnieren wat makkelijke is met het verplaatsen en afsluiten van de kast.
Intussen heb ik een vaste vliegplank gemaakt van 10 cm, het eerste wat mij opviel dat bijna alle bijen landen op de langere vliegplank .
Gezien ik weinig meer reis ga ik de meeste kasten uitvoeren met een langere vaste vliegplank misschien naar 12 cm, dit ga ik eerst nog testen.
Ben benieuwd hoe imkers van Segeberger kasten hierover denken of een andere mening hebben.

Groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten