Inwinteren toplattenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Y&D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 dec 2013, 19:40
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Y&D » do 05 dec 2013, 09:19

Bedankt Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Bart de Coo » do 05 dec 2013, 13:38

'Y&D',

Voor de goede orde: in dit onderwerp hebben wij het over de lattenkast. Bij dit kasttype is geen sprake van stapelbare rompen. Het gaat om een langwerpige, liggende bak. Mooi dat je vraag beantwoord is, maar wellicht toch nuttig om de kasttypen uit elkaar te houden.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Erik Konijn » do 05 dec 2013, 14:42


Gebruikersavatar
Y&D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 dec 2013, 19:40
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Y&D » vr 13 dec 2013, 09:32

Na het bedruppelen met oxaalzuur stelden we vast dat de moer uit één van onze kasten dood is.
Door het koude weer durfden we niet alle ramen controleren of er een stille moerwissel was geweest en dus het volkje toch een koningin heeft.
Wat doen we nu?
Is het een goed idee om het volkje te verenigen met een ander volkje door middel van een separator? Of wachten we beter de lente af en hopen we dat er een stille moerwissel heeft plaats gevonden?
groeten en bedankt!

Een pril imkerkoppel :be3:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door semar » vr 13 dec 2013, 09:58

hoe heb je vastgesteld dat het volk moerloos was?

ik zou in ieder geval wachten tot het voorjaar in plaats van het risico te nemen een tweede volk uit elkaar te plukken deze tijd van het jaar.
je kunt dan alsnog verenigen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 dec 2013, 10:15

Y&D je schreef 4 dec. : Bij het inwinteren heb ik bij één kast het koninginnenrooster vergeten van tussen de 2 rompen halen.
Kan dit kwaad of kan ik - ondanks de koude temperaturen- de rooster toch nog weghalen?
Zou niet verbaast zijn dat er een moer boven het rooster is gekomen(en een ander beneden het rooster) en nu je het rooster tijdens het oxaalzuur druppelen hebt weggehaald naar beneden is gevallen.
Als je nu bij deze temperatuur een bijenvolk open maakt en gaat nakijken (uit elkaar halen) kan dit voor dit volk grote gevolgen hebben.
Volk verkleumd en kan niet meer warm worden.
Ik zou het laten zoals het is en bij de eerste gelegenheid - temperatuur boven 12 graden - dit volk nakijken.
Verwacht dat dit niet eerder dan eind januari zal zijn.
!Hans.

Gebruikersavatar
Y&D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 dec 2013, 19:40
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door Y&D » vr 13 dec 2013, 14:16

@Semar : We hadden onze koninginnerooster vergeten weghalen voor het inwinteren. Afgelopen weekend was het hier (België) 10°C en haalden we de rooster weg. Op de rooster lag de gemerkte moer.

Het verenigen zou ik niet doen door een nieuw volk uit elkaar te trekken maar door het nieuwe volkje (zit nu op 1 romp) op het moerloze volk te zetten. Tussen de twee rompen plaats ik een separator (dubbel rooster zodat er geen contact-overdracht mogelijk is maar dat beide volken elkaar wel waarnemen). Pas in het voorjaar zou ik dan de separator wegnemen. Dan zal - in geval er 2 moeren zijn - de sterkste moer het halen, of - indien er maar 1 moer is - beide volken verenigd worden.
Slecht idee?

Of laat ik best alles rusten, zoals Hans aanraadt?

groeten
Y&D

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door petro » vr 13 dec 2013, 15:56

Je kan op veel manieren redeneren en bedenken wat voor actie je onderneemt.
Voor deze tijd van het jaar geld;GEEN actie,zorgt namelijk ( 90% kans)voor een slechte reactie!
Petro

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door semar » vr 13 dec 2013, 20:05

in dat geval wachten tot het voorjaar,
de meeste kunstgrepen leveren nu meer schade op.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Inwinteren toplattenkast

Bericht door marc » za 14 dec 2013, 14:44

(Heeft dit nog iets te maken met een toplattenkast ?)

Paste je de Rensonmethode (broedbeperking) toe? Anders zie ik niet goed in hoe je moer OP het moerrooster kan liggen.
Als dat zo is, werd je gemerkte moer waarschijnlijk gewisseld en kon die niet weggesleept worden door het rooster en zit je nu met een jonge onbevruchte moer want die kon ook niet weg door dat rooster.
Dus sowieso een probleemvolk. Als dit al een tijdje aan de gang is (darrenbroed) kan je het best opgeven. Als er nog voldoende werkstervolk aanwezig is om goed te overwinteren kan je dit volk, bij een eerste gelegenheid in het voorjaar, controleren, de moer eruit vissen en verenigen met je ander volk (als het nog de moeite is).
Een separator is iets voor in de zomer, niet in de winter. De vuiligheid die naar beneden valt, stoort het onderste volk en kan in de winter moeilijk opgeruimd worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten