Residuen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Residuen

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 okt 2013, 09:39

Ik heb deze reactie even hier geplaatst om op een andere topic hier even wat verder op in te kunnen gaan omdat dat niet bij het pasteuriseren van honing past .

Jaap v P



Re: Pasteuriseren honing

Berichtdoor alfa vulgaris » 14 okt 2013 23:51
De Fall-out van zo'n foutje waardoor instabiel Cesium in de honing kan komen kan grote provinciale verschillen vertonen.

Zo is bijvoorbeeld Schotland,hoewel het verder weg is, meer bestmet dan Nederland met Cs-134 en Cs-137 van de Chernobyl ramp. Het komt voorral met de regen naar beneden.

Ik ben niet zo'n bioloog maar kan me ook zeer goed voorstellen dat op Kaliumrijke gronden deze 2 isotopen minder in honing zullen worden aangetroffen dan in honing van dezelfde dracht op Kaliumarme gronden..

Erg interessant lijstje Jaap.
U wordt maar weer bedankt.

Bijen als monitor van het milieu... zo te zien zijn we er hier niet slecht vanaf gekomen.
Interessant artikel ook nog.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Residuen

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 okt 2013, 09:45

Is er iemand die mij uit kan leggen wat de oorzaak is dat er heel veel over residuen van gewasbeschermingsmiddelen in de honing gereageerd en geschreven wordt , ook over de maximum toegestane waarden , en over de radioactieve stoffen in de ( heide )honing geen enkele keer terwijl die volgens mij toch ook niet zo gezond zullen zijn . ( kankerverwekkend ?? )

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 15 okt 2013, 10:17

Ho Jaap,

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 01#p166881

Cesium veroorzaakt ook hartfalen Jaap en soms zo radicaal dat je daar eerder aan kapot gaat dan aan de kanker.

Ik denk dat het ook komt omdat het een wat ver-van -m'n-bed show is en Chernobyl allang vergeten.
We hebben nu Fukushima-Diachi. Veel grotere ramp véél meer Cesium vrijgekomen gelukkig verder weg.
Vrijwel alle openlucht kernproeven en nucleaire ongevallen zijn op het noordelijk halfrond geweest en de jetstream heeft een keurige scheiding aangebrach met de Fall-out.

Het lijkt niet te hinderen je hoort er bijan niks van. Wie van de imkers heeft heidehoning ingeleverd om te testen?
Of tamme kastanje of bladhoning..mineraalrijke honingkjes zijn verdacht (een lijst graag?). Eigeniljk hadden we dit onderwerp 2 jaar terug al moeten starten. Beter laat dan nooit? op 6 juli j.l. kwam er nog stoom uit de grond in Fukushima wat voor mij een teken is dat er nog steeds radioactief Cesium onstaat EN in de atmosfeer terechtkomt.

Ik eet zoveel honing dat ik de norm van 600 Bq/kg Cesium eigenlijk veel te hoog vind.
Het lichaam neemt het op als een spons voorral als je mineraalgebrek hebt. Bladhoning en tamme kastanje ben ik niet weg van en heidehoning eet ik niet zo vaak gelukkig.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 15 okt 2013, 11:02

Kijk hier kan je de rapporten van het RIVM m.b.t. radioactieve vervuiling in Nederland downloaden.
Vanalles: Lucht,water voedsel. (ook honing ergens halverwege)

http://www.rivm.nl/Zoeken/Documenten_en ... ype=report

De gegevens van 2010 en later laten voorlopig nog even op zich wachten.
Beetje raar niet...

Ook nog even zitten grabbelen in het honingcursusboek:

Tamme kastanjehoning is zeer mineraalrijk,
koolzaadhoning is daarentegen mineraalarm.
Ongeveer 1/3 deel van de minerale bestanddelen
bestaat uit kalium, 1/3 deel bestaat uit fosfaat en de
rest wordt gevormd door calcium, natrium, ijzer en
spoorelementen. Overigens is honing uitstekend
geschikt voor het natriumarm (‘zoutarm’) diëet: het
gehalte aan natrium is niet hoger dan 50 mg per kg.
Ook hier is weer een uitzondering op: honing van de
mangrove en van de cocospalm uit Suriname bezit een
10 x hoger natriumgehalte.

Cesium gedraagd zich als Kalium en Natrium.
Als ik me niet vergis gedraagd Strontium 90 zich als Calcium en nesteld zich in botten.
Voor zover ik me kan herinneren gedragen de Isotopen van Plutonium zich als ijzer.

Er wordt alleen gekeken naar de som van de activiteit van Cesium als ik het zo bekijk mag er ook wel eens naar Strontium 90 de leukemie verwekker worden gekeken. Dit werkt niet met een Geiger teller. Je zal een Gamma straling spectrumanalyzer nodig hebben.

In het artikel wat je plaatste Jaap ging over heidehoning. Ik weet niet wat voor mineralen er exact in bladhoning zitten maar als de electrische geleidbaarheid van bladhoning hoger is dan heidehoning ligt het voor de hand dat dit meer radioactief besmet is dan heidehoning. Koolzaadhoning zouden we ons dus niet druk om hoeven te maken.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 15 okt 2013, 19:29

Residuen....

Wiki:
Een residu is, in het algemeen een stof die overblijft na een chemische reactie of mechanische verwerking. Al naargelang de nuttige waarde kan het afval zijn, maar net zo goed iets waar verder mee gewerkt wordt.

In geval van het gebruik van Amitraz in bijenvolken kan men van de vervalprodukten daarvan in de honing spreken van residuen.

Ik denk dat je in geval van Mierenzuur,oxaalzuur en pesticiden in honing beter kan spreken van verontreiniging en in geval van radioactivitiet het liefst van besmetting.
Pesticiden kunnen ook residuen achterlaten.
Ik denk zelfs dat het vervalprodukt van Cesium,Barium dus, een residu kan worden genoemd.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 15 okt 2013, 20:04

http://nos.nl/artikel/562768-orkaan-jap ... shima.html

Er kan nog meer bij.
Hopen dat de badkuip met de honderden tonnen afgewerkte staafjes het houd.
Ik denk als die instort ze het wel allemaal eindelijk over Cesium gaan hebben Jaap.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 22 okt 2013, 01:03

Bij wat ik nu weet geloof ik dat je gelijk hebt Jaap.

In Heidehoning zit waarschijnlijk veel Natrium of Kalium waardoor het meer besmet kan worden met Cesium.

Maar?

Beetje zitten speuren en Honingdauw heeft een hoge electrische geleidbaarheid dus hoog gehalte opgeloste zouten (mineralen)
maar het bavat bij wat ik nu weet geen van deze 2 elementen dus kan het moeilijk worden besmet met Cesium.

Wel bevat honingdauw Magnesium waarbij dus Strontium 90 in de plek kan komen van het Magnesium.
Strontium 90 is ook radioactief ( halfwaarde ong.30 jaar) en zit ook in fall-out van rampen en
de Russen beweren dat je daar de leukemie van krijgt,het is naast Magnesium ook analoog voor Calcium en gaat dus in je botten zitten.

Bij Nederlandse honing wordt jaarlijks alleen de activiteit van Cesium 134 en Cesium 137 vastgesteld.
Honingdauw kan Strontuim 90 bevatten hiervan wordt de activiteit NIET vastgesteld volgens de RIVM-site.
Misschien wordt het niet als risico gezien omdat het wellicht zeer kleine hoeveelheden Magnesium bevat maar ik vind het niet slim.
Ach ja, we horen pas 3 jaar later wat we eigenlijk gegeten hebben :clap:

En wat voor opgeloste mineralen en concentraties daarvan zitten er in Tamme kastanje? Anyone? (Iemand)
Het interesseert mij wel :!:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 22 okt 2013, 01:22

Oh ja,

Strontium 90 vervalt tot Yttrium 90 wat ook onstabiel is.
Als de Cesium is vervallen is het klaar.

Yttrium 90 is ook instabiel,halveringstijd 2,66 dagen, beta verval dus nog een knal en dan eindelijk rust met Zirkonium 90.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » za 02 nov 2013, 03:12

Ik vind het een knappe voordracht (engels/frans ondertiteld)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ew6RY8tsuPA[/youtube]

Even doorbijten de eerste 2 minuten
Ze hebben de microfoontjes niet getest.

Ja...en er wordt nog gelachen in de zaal :think:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » wo 11 dec 2013, 01:25

Lang verhaal toen een verkeerd knopje en nu probeer ik het kort te houden.

Rapport Radioactivitet RIVM 2011 al WEL gepubliceerd ( :oops: andere plek).
Volgens voorspellingen was de potentiële Fall-out wolk 14 dagen later boven Europa.
Ik kan me herinneren dat het toen weinig geregend heeft in de weken erna en dat is voordelig.
Op pagina 19 is te zien dat er niet duidelijk verhoogde activiteit van Cesium 137 is gemeten in honing van 2011 t.o.v. 2007 zelfs lager :)
Ik ben van mening dat zo vlak na een kernramp ook Cesium 134 moet worden gemeten wat een halfwaardetijd van 2 jaar heeft en dus zo vlak na een ramp wel degelijk bijdraagt aan besmetting van heidehoning.

Het RIVM geeft zelf aan dat Polonium 210 in 2011 meer is gedetecteerd sinds 1993...
Zover m'n chemische kennis reikt zal dat niet significant bijdragen aan radioactieve besmetting van honing.

Alpha :D

Best wel blij mee eigenlijk...hopen dat het klopt :pray:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten