Is het nog wel mogelijk.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Is het nog wel mogelijk.

Bericht door peter-koi » za 02 nov 2013, 10:09

Hallo,hier een echte beginners vraag denk ik.

Is het nog wel mogelijk om als beginner een bijen volk in leven te houden ?
Als ik zo hier op het forum lees over allerlei ziektes , en kuren die je moet geven om ze vliegend te houden kan iemand die net begint dit of is dit een moeilijk verhaal ?
Volgend jaar ga ik de cursus doen ,en dan zou je dat allemaal moeten kunnen en weten ?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen.?

Groet Peter.

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door woutDR » za 02 nov 2013, 11:27

hallo,
dat lukt perfect hoor zo moeilijk is dat allemaal niet
ik ben vorig jaar gestart met 1 volk, goed overwintert en nu dit jaar 3 volken ingewinterd die ik zelf "gemaakt" heb via afleggers
dus lukt perfect als je de regels volgt

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door peter-koi » za 02 nov 2013, 12:16

Oke,bedankt voor dit gerust stellend antwoord.

Groet Peter.

Pjotr
Berichten: 50
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door Pjotr » zo 03 nov 2013, 19:36

Peter,
Een bijenvolk in leven houden is niet zo moeilijk als je je hoofd er maar bij houd en niet te eigenwijs wild zijn. ;)
Als je er schrik voor hebt kun je ook altijd een leermeester zoeken bij jou in de buurt.
Er zijn (bijna) overal wel ervaren imkers die jou wel willen helpen.
Dat is ook naast je cursus misschien nog niet zo'n verkeerd idee omdat je op een cursus ook niet alles leert...

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door beehotel » ma 04 nov 2013, 14:30

Ben zelf dit jaar alvast begonnen met 1 volk. Voor de cursus hier in Den Haag is een wachtlijst tot minimaal 2016. tegen die tijd kan ik bijna zelf wel een cursus gaan geven.
Maar voordat ik zelf een volkje had aangeschaft wel veel gelezen en veel van internet gehaald. Ook gelijk lid geworden van de nederlandse bijenhoudersvereniging, imkervereniging Den Haag, en van de vereniging van carnica imkers want ik wil alleen met Carnica bijen werken. Voordeel is dat je via de diversen verenigingen altijd wel een mentor is waarbij je terecht kan voor vragen en oplossingen.
Dus ik zou zeggen wordt lid van een vereniging en ga beginnen. Fouten maken we altijd en daar leren we weer van, en hou je aan de regels en ga als beginner niet experimenteren .
En eenmaal begonnen wordt het een verslaving dus pas op.
Gr Ed.

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door beehotel » ma 04 nov 2013, 14:31

Ben zelf dit jaar alvast begonnen met 1 volk. Voor de cursus hier in Den Haag is een wachtlijst tot minimaal 2016. tegen die tijd kan ik bijna zelf wel een cursus gaan geven.
Maar voordat ik zelf een volkje had aangeschaft wel veel gelezen en veel van internet gehaald. Ook gelijk lid geworden van de nederlandse bijenhoudersvereniging, imkervereniging Den Haag, en van de vereniging van carnica imkers want ik wil alleen met Carnica bijen werken. Voordeel is dat je via de diversen verenigingen altijd wel een mentor is waarbij je terecht kan voor vragen en oplossingen.
Dus ik zou zeggen wordt lid van een vereniging en ga beginnen. Fouten maken we altijd en daar leren we weer van, en hou je aan de regels en ga als beginner niet experimenteren .
En eenmaal begonnen wordt het een verslaving dus pas op.
Gr Ed.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door peter-koi » ma 04 nov 2013, 18:05

Allemaal bedankt voor de reactie,en ik ga er zeker aan beginnen,maar eerst de cursus en dan beginnen,of misschien al gelijk in het voorjaar een volkje ik zie wel.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door alfa vulgaris » di 05 nov 2013, 10:59

Ik zou het niet van de cursus af laten hangen Peter.
Als je in staat bent veel informatie te verstouwen gewoon nu al beginnen met inlezen.
Het lijkt mij dat je niet zo heel snel leert als je 1 keer per week 2 uurtjes (of minder) cursus hebt.

onderwerpen bijvoorbeeld:

- Hoe werkt een bijenvolk.
- Hoe werkt de voortplanting van de honingbij.
- Herkennen van de ziektes.
- Omgaan met de varroabesmetting (levenscyclus,besmettingsgraad,bestrijding)
- Als je dan nog tijd over hebt: de voornaamste drachtplanten

Handig om alvast wat spulletjes aan te schaffen zoals: Beschermende kleding, evt. berokerij,kastbeitel,voerbak enz.
Ook kiezen voor het kasttype...ik zou aanraden om te kiezen voor Simplex omdat de meeste imkers dat gebruiken en het dan eenvoudig
is een volk "over te hangen" je kan dan nog kiezen tussen piepschuim of hout. Tegenwoordig zou ik voor de eerste mogelijkheid gaan.
Als er veel spechten in je omgeving wonen is hout misschien leuker.
Niet te vergeten: Standplaats voor de bijen zoeken waar altijd wat te halen valt,dan is de kennis van drachtplanten belangrijk.

- Het inwinteren kan je naar mijn idee nog wel bestuderen als je al bijen hebt...daar ben je zo mee klaar.

Ik denk als je nog beschikt over "common sense" en kan omgaan met de aard van dieren en je hebt wat basiskennis van de honingbij moet het goed te doen zijn ook zonder cursus lijkt me.

Ik heb nooit een bijenhouderscursus gevolgd en ga nu de 4e winter in.
Als ik het dit jaar goed heb gedaan heb ik komend jaar de taak m'n bijenhouderij beheersbaar te houden d.w.z. dat het me niet over de schoenen gaat lopen qua hoeveelheid volken.

Ook "kiezen" of je honing wilt gaan winnen. Als je een nieuw volk krijgt is dat het 1e jaar niet zo ven belang.
Een bijenvolk haalt pas echt honing in haar 2e levensjaar.

Geen onzin heren? have fun Peter....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door Hans van der Post. » di 05 nov 2013, 21:19

peter-koi schreef:Allemaal bedankt voor de reactie,en ik ga er zeker aan beginnen, maar eerst de cursus en dan beginnen, of misschien al gelijk in het voorjaar een volkje ik zie wel.
Groet Peter.
Onzin Peter, ik heb pas na zeven jaar bijenhouden de basiscursus gedaan! Dat is wel al een tijdje geleden. :be2:
Je heb veel meer aan een cursus als je al een jaar bijen gehad hebt.
Wat je ook kunt doen is gelijk je eerste volk met de cursus dan heb in iedergeval het eerste jaar ruggesteun.
!Hans.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Is het nog wel mogelijk.

Bericht door peter-koi » wo 06 nov 2013, 18:41

Allemaal mooie aanwijzingen die ik hier lees,wat Hans aangeeft lijkt mij inderdaad goed te doen,heb je gelijk een mooie vraagbaak
als je ergens mee zit en dan in samenwerking met het forum,mooi toch.

Groet Peter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten