Ervaring met Goltz kast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door peter-koi » ma 24 nov 2014, 20:23

@Alex als het zo ver is kunnen we dat zeker doen.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door Teake de Jong » wo 26 nov 2014, 14:20

Martin,

Geef je een sein als je start met je cursus, lijkt me heel interessant en Zwolle ligt aardig in de buurt.
Ik wil graag een paar vaste kasten voor in de tuin en de voordelen van minder tillen en goed zicht zonder de honingkamer of tweede broedkamer te verwijderen spreken mij zeer aan.
Ik heb volgens ervaren imkers het hele seizoen voldoende dracht in mijn directe omgeving.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door mick » vr 04 dec 2015, 11:26

@Alex, hoe is het eerste seizoen gegaan met je nieuwe kast?
Was de kast in orde, of zijn er zaken die je bij een volgende kast anders zou maken?

Mick

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door Dirk Blanken » vr 04 dec 2015, 18:09

Ik heb 5 jaar lang geimkerd met 12 Golzkasten maar toen begonnen ze in te storten omdat ze van gewoon vuren gebouwd waren.
In vurenhout onbehandeld zitten schimmelsporen vocht + warmte en je kasten worden van binnen uit opgevreten.

Beter is om kasten te bouwen van bijvoorbeeld redcedar of larix en ze niet te verven ev bestrijken met een propolis oplossing(propolis oplossen in alcohol dus spiritus wekenlang laten staan dan is de propolis opgelost).

Je kasten gaan dan heel lang mee.

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door joselito » vr 04 dec 2015, 18:29

Dirk Blanken schreef:Ik heb 5 jaar lang geimkerd met 12 Golzkasten maar toen begonnen ze in te storten omdat ze van gewoon vuren gebouwd
Mijn vurenkasten (dadant blatt) gaan al 20 jaar mee en zien er nog uit als de eerste dag. De binnenkant is niet behandeld. De buitenkant is wel behandeld met tegenwoordig een verf die vocht doorlaat van binnen naar buiten maar niet van buiten naar binnen.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 8919,d.ZWU

Gebruikersavatar
aleksdroog
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 17:27
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door aleksdroog » do 10 dec 2015, 09:55

Mick, op jou vraag hoe het eerste seizoen met de golzkast is verlopen:

Prima heb heerlijk geimkerd doordat ik meer overzicht heb kon als beginnend imker beter de verrichtingen van het volk volgen. Wanneer je deksel eraf haalt heb je direct overzicht over broed- en honingkamer. Ook omdat je een mooie werkhoogte heb is het nakijken van de ramen beter te doen je staat niet helemaal voorovergebogen als je in de broedkamer de koningin aan het zoeken bent. Je kunt daardoor rustig werken waardoor ook de bijen rustiger blijven denk ik.

Ik heb 1 volk overgezet van spaarkastramen naar golzramen. Dat volk heeft dus hard moeten werken om allemaal weer nieuwe ramen uit te bouwen en waarschijnlijk dat ik daarom geen honing eraf heb kunnen halen. Ik heb daarvoor de handleiding gevolgd die in het boekje staat van Friedrich Pohl (bienenkiste, korb und einfachbeute). Ik heb alleen een rekje gemaakt waardoor je de spaarkastraampjes er in kan hangen en niet zoals hij schrijft met houtjes er scheef in zet. Zal binnen kort wel een foto maken van dat rekje. Het tweede volk was een aflegger die ik van een imker die met golzwerkt heb gekregen. Dat volk is goed uitgegroeid en ik hoop volgend jaar dus twee mooie volken te hebben waar ik honing af kan halen.

Ik kan dus nog niet veel zeggen over honingopbrengst en omdat ik zelf ook een beginnend imker kan ik dus niet goed het verschil met andere kasten bepalen maar ik heb een goed gevoel bij deze kast en heb lekker geimkerd en daar gaat het toch om.

groet Aleks

jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door jonker » di 15 dec 2015, 17:05

Ik vind de kasten super! Maar ik reis ook niet met de kasten. Dracht genoeg in de buurt.
Heb nu één jaar ervaring met 3 zelfgemaakte Golzkasten.
Je moet wel nieuwe ervaringen op doen met deze kasten. B.v. het verenigen van volken is minder eenvoudig, maar daar heb ik ook wat op gevonden.
De Golzkast kan 23 broedramen en 23 honingramen bevatten. De ramen worden op afstand gehouden met Zander afstandhouders die simpel op de toplat worden geschoven. Daardoor kan ik "bladeren" in de kast. Hoef geen raampjes los te wrikken.
Raamformaat: spaarkastraam 90 graden gedraaid. (daardoor kon ik bestaande ramen, zelfgemaakte honingslinger en -kunstraampers blijven gebruiken)
Onder de kast is in 2 gedeelten de bodem met varroagaas en schuiflade gemaakt.
Voordeel van de Golzkast(t.o.v. de Bremer) is dat je 2 volken in één kast kunt houden, b.v. als je aflegger maakt. Ik heb dan tussen de volken een scheidingsplank met varroagaas, zodat ik ze later gemakkelijk weer kan verenigen. (net als een seperator in een spaarkastsysteem)
De grootte van de broed- en honingruimte is ook gemakkelijk aan te passen met afsluitende scheidingsplanken.
En inderdaad in de honingkamer moet ikzelf eventuele dode bijen opruimen, maar als je ze lang genoeg laat liggen, worden ze wel opgevreten.
In januari 2016 hoop ik een website te maken met alle gegevens en ervaringen met de Golzkast.
Voor degenen, die niet kunnen wachten heb ik een tekening in Sketchup, maar ik heb de kast iets anders gemaakt dan de tekening.
Met vriendelijke groet, Werry Jonker

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door mick » wo 16 dec 2015, 09:00

Dank jullie allemaal voor de info, krijg zelfs nog meer zin om er in te vliegen.

Het boekje van Friedrich Pohl (bienenkiste, korb und einfachbeute) bestaat dat toevallig in een andere taal dan het duits? Ben namelijk het duits niet machtig :oops:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door ErikS » wo 16 dec 2015, 09:10

Hallo Mick, Weet je de uitgever? navragen daar is waarschijnlijk de snelste weg. grtz Erik.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door mick » wo 16 dec 2015, 09:24

Ik heb Friedrich Pohl zelf een mailtje gestuurd, ben benieuwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten