probleempje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 nov 2013, 09:14

Pjotr schreef:
Wanneer een kast onbevolkt is moet het ALTIJD ontsmet worden voordat het opnieuw bevolkt wordt...
Wie doet dit dan in de vrije natuur waar volken doodgaan en het volgend jaar opnieuw een zwerm invliegt ???

Net als Pedro al schrijft ; Ik heb kasten waar al 30 jaar bijen in zitten ,volken in doodgegaan zijn , en nog nooit ontsmet . Enkel met een krabber goed schoongemaakt .

Jaap v p

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 nov 2013, 09:18

Hans van der Post. schreef:
Dit niet normaal dat het voer nu op is. Zou zo'n volk niet aanhouden en beschouw dit volk als vreemd.
Hans

Er zijn nu eenmaal volken welke zeer lang , zeker bij vroege inwintering hun aangeboden voedsel omzetten in broed .

P.S Wanneer wij dit soort volken niet meer willen , zullen wij toch moeten stoppen met de import van koninginnen uit streken waar helemaal geen winterstop voorkomt :whistle: :character-bart: En ik ga nog een stapje verder , wat moeten de imkers met hun volken doen welke veel meer dan 12 kg suiker voer gebruikt hebben bij het inwinteren ???

Nieuweling .

Ik hoop dat je je voornemen waarmaakt en in de lente de uitslag hier neer wil schrijven .

Jaap v P

Pjotr
Berichten:50
Lid geworden op:za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Pjotr » ma 18 nov 2013, 08:17

Jaap v.Popering schreef:
Pjotr schreef:
Wanneer een kast onbevolkt is moet het ALTIJD ontsmet worden voordat het opnieuw bevolkt wordt...
Wie doet dit dan in de vrije natuur waar volken doodgaan en het volgend jaar opnieuw een zwerm invliegt ???

Net als Pedro al schrijft ; Ik heb kasten waar al 30 jaar bijen in zitten ,volken in doodgegaan zijn , en nog nooit ontsmet . Enkel met een krabber goed schoongemaakt .

Jaap v p
Daar heb je een of ander beestje voor, genaamd de wasmot.
In de natuur hebben ze ook nog de keuze of ze ergens gaan houden ja of nee, wij dwingen ze in de kast.

Maar ik moet zeggen dat ik zo geen onderzoek erbij kan halen waarin dat onderzocht is.
Het is wel zo dat de mensen waarvan ik weet dat ze goed ontsmetten ook stuk voor stuk lage sterfte hebben, maar een dergelijk kleine steekproef zegt natuurlijk weinig over het totale beeld.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 nov 2013, 08:54

Pjotr schreef:
Het is wel zo dat de mensen waarvan ik weet dat ze goed ontsmetten ook stuk voor stuk lage sterfte hebben, maar een dergelijk kleine steekproef zegt natuurlijk weinig over het totale beeld.
;Daar heb je een of ander beestje voor, genaamd de wasmot."



Ben jij echt van gedachte dat de wasmot de wanden van de ruimte welke de bijen bewonen ontsmetten :naughty:

Hebben zij minder sterfte dan op mijn bijenstand :roll: :think: ?? .... De laatste 10 jaar kom ik niet boven de 5 % uitval !! :D :D :D



Jaap v P

Pjotr
Berichten:50
Lid geworden op:za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Pjotr » ma 18 nov 2013, 10:16

Jaap v.Popering schreef:
Hebben zij minder sterfte dan op mijn bijenstand :roll: :think: ?? ....
Jaap v P
Dit heb ik nooit gezegd en hier kom je helemaal zelf mee.
Jaap v.Popering schreef:
De laatste 10 jaar kom ik niet boven de 5 % uitval !! :D :D :D

Jaap v P
Dergelijke aantallen zijn niet meer dan goed, bij (veel) hogere percentages klopt er iets niet...
Hier heb ik het dan wel over een gemiddelde he, dus 5 op 100 kasten, iemand met 4 kasten die er 3 inlevert zou ook pech kunnen zijn... Kan



Daar komt nog eens bij Jaap, ik weet niet hoeveel kasten jij hebt?
Dat mogelijk door jou imkermethode het niet ontsmetten een minder (tot verwaarloosbaar) risico op bijensterfte met zich mee brengt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 nov 2013, 11:16

Ik heb gemiddeld zo'n 70 volken gedurende zo'n 30 jaar , daarvoor iets minder volken . :whistle:

Jaap v P

Pjotr
Berichten:50
Lid geworden op:za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Pjotr » ma 18 nov 2013, 12:20

Dat is een mooi aantal.
Ik zeg al, ik ken zo geen onderzoek die het voor of tegen beweren en eigen ervaringen zijn moeilijk in harde waarheden om te zetten.
Ik denk alleen dat doordat de mot alles weg vreet in een holte waar bijen gezeten hebben het poetsgedrag van die bijen aangewakkerd word.
En of het nu wel of niet werkt, ik heb er zelf een goed gevoel bij het desinfecteren van de kast, dat doe ik tenslotte ook met de ramen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: probleempje

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 nov 2013, 13:43

Pjotr schreef: .En of het nu wel of niet werkt, ik heb er zelf een goed gevoel bij het desinfecteren van de kast, dat doe ik tenslotte ook met de ramen.
Mag ik ook vragen tegen welke ziekte je desinfecteert ???




Ik zal hier een ervaring bij vertellen .

Ik liep enkele jaren geleden op de Bijenmarkt in Veenendaal achter enkele personen welke natuurlijk over de bijensterfte aan het spreken waren . Ik hoorde de een tegen een H.B. lid over zijn verliezen van de afgelopen winter spreken en hij kreeg als antwoordt ; dan moet je hygiënischer Imkeren ,dan heb je deze problemen niet meer . Ik wist op dat moment dat het H.B. lid die winter al zijn volken verspeelt had . Het lag op mijn lippen om te vertellen dat hij zelf dan ook niet wist op welke manier hygiënisch Imkeren voldoende effect zou hebben . :think: ...Ik heb wijselijk mijn mond kunnen houden .

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ; Hygiënisch imkeren is een zeer goede zaak , maar zonder effectieve bestrijding van de varroa mijt heeft dat geen enkele zin tegen de zo genaamde verdwijnziekte .

En effectieve bestrijding tegen de varroa met de normale hygiëne werkt ook voortreffelijk .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten