tuin aanplanten..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

tuin aanplanten..

Bericht door newby » do 28 nov 2013, 13:03

hallo iedereen,

na veel gelezen te hebben op fora, boeken en ander internet bronnen ben ik nog verder om als ik al was.
ik heb contact gezocht met een lokale verenging voor een cursus..

wat ik de komend tijd wil gaan doen is mijn achtertuin aanplanten, met een aantal vaste planten die extra goed zijn voor de bijen.
mijn eerste volk wil gaan houden in mijn achter tuin, en deze dus aantrekkelijker gaan maken.
de tuin is 200m4 hartje (assen) in mijn tuin en omliggende tuinen (maximaal 250 meter van toekomstige standplaats) heb ik tot nu toe het volgende kunnen ontdekken.
klimop, appel, kastanje, linde, pruim, berk, peer, 3 moestuintjes, druif, blauwe regen en een hele scala aan bloemen.
wat er al bijkomt is: 5 meter betongaas met: klimop, kamperfoelie.
ik heb een stuk tuin van 4 bij 2 die ik speciaal voor de bijen wil gaan aanplanten, de planten bloemen die hier komen moeten niet al te hoog worden aangezien het stuk rechtstreekst voor mijn kas ligt waarin ik van alles en nog kweek in de zomer en dus zo weinig mogelijk zonlicht wil kwijt raken.
de 5 meter betongaas word van voorjaar gezet, hiervoor wil ik stekjes gaan gebruiken van een bloeiende klimop (zijn al gedeeltelijk gemaakt) omdat dit nieuwe klimop dan ook sneller zou gaan bloeien. (ergens gelezen)
verder heb ik elk jaar een aantal bakken met bloeiende planten..

enkele vragen die me nu bezig houden...
blauwe regen is dit een goeie plant?
waarmee kan ik het stukje tuin het beste aanplanten? (o.a. sneeuwklokjes?)
gele regen is dat een goeie plant?
is fuchsia aanplanten goed idee?

oh ja en als er iemand in assen woont zou ik graag in contact met je komen...

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door buzzer » do 28 nov 2013, 16:25

Mooi initiatief! Zo te lezen zat te halen bij je in de buurt. Ik heb zelf het deel voor de kasten beplant met veel krokus en ingezaaid met een drachtplanten mengsel dat na de krokus begint te bloeien. Je zou eens kunnen kijken op een pollen/nectar site voor wat aanvulling. Als je er van uitgaat dat bijen minimaal 3 km vliegen bij goed weer kom je er wel achter dat vooral de voor- en najaarsdracht van belang is. Succes.
Laatst gewijzigd door buzzer op do 28 nov 2013, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle begin is (bij) zonder honing.

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door newby » do 28 nov 2013, 19:56

ik dacht als voorjaarsdracht de sneeuwklokjes, al die uitgebloeid zijn moet er in de omtrek zat anders te vinden zijn voor ze.
en als najaarsdracht de klimop.

er tussenin moet voldoende te vinden denk ik.. in een directe straal van 250 meter is al veel.
en als ze verder vliegen vinden ze alleen maar nog meer..
maar ik neem aan dat ze niet ver gaan vliegen als ze dichtbij meer vinden, want ze minder energie kost en dus uiteindelijk meer "goud" oplevert.

zon zaad mengsel, kan elke zaad mengsel? of MOET je echt perse speciaal samengesteld zaad kopen?

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door buzzer » do 28 nov 2013, 23:13

Voor dracht na de krokus/winterakoniet is de wilg dichtbij je kasten optimaal. Er schijnen zelfs onderzoeken te zijn dat je voorjaarsbijen aanzienlijk langer leven als het volk op de wilg heeft gevlogen. Inderdaad is voor het najaar de bloeiende klimop maar ook de herfstaster, fuchsia, hemelsleutel enz. ideaal. Het drachtplantenmengsel is bij elke bijenwinkel te koop.
Alle begin is (bij) zonder honing.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door petro » vr 29 nov 2013, 07:29

Ik zie het nog niet staan als reactie op hetgeen je schreef over; Blauwe regen en Gele regen(gouden regen).
Het zijn beidde geen bijenplanten .
Petro

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door semar » vr 29 nov 2013, 08:34

als je een slootkant bij je bijenstuintje hebt zeker ook de gele dotter, klein en groot hoefblad niet vergeten (doen het ook goed onder de wilg)
en de eerste bijnplant is de heleboris al bij een warme dag in jan, feb (soms ook in december) zijn de dames er druk op aan het werk,

in het najaar gulden roede, en herfstaster etc, eneh ik vind het niet erg als je ook in de omgeving je ding doet.
zelf loop ik in het voorjaar in het omringende park wilgen stekken uit te zetten, en plant op de zondag ochten (voor het publiek opstaat) winterakoniet dotter en andere dingen uit.
die vormen kolonies op zich en vermeerderen zich zonder dat je verder iets hoeft te doen.

Sukses met je avontuur

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 11:33

petro schreef:Ik zie het nog niet staan als reactie op hetgeen je schreef over; Blauwe regen en Gele regen(gouden regen).
Het zijn beidde geen bijenplanten .
Petro
waarom niet?

A.J.Bus
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 12:46
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door A.J.Bus » vr 29 nov 2013, 11:52

Heb gelezen over het aanplanten van je tuin
zag er staan van klimop tegen 5meter hoog betongaas
dit kan ook zonder betongaas
men neemt van klimop de takjes waar de bloem knoppen op zitten
knip groot genoeg doe daar bloemen af en doe deze stekken in de grond
dan krijgt u struiken welke niet klimmen en in de herfst vol bloezem staan
>bus

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 11:59

semar schreef:als je een slootkant bij je bijenstuintje hebt zeker ook de gele dotter, klein en groot hoefblad niet vergeten (doen het ook goed onder de wilg)
en de eerste bijnplant is de heleboris al bij een warme dag in jan, feb (soms ook in december) zijn de dames er druk op aan het werk,

in het najaar gulden roede, en herfstaster etc, eneh ik vind het niet erg als je ook in de omgeving je ding doet.
zelf loop ik in het voorjaar in het omringende park wilgen stekken uit te zetten, en plant op de zondag ochten (voor het publiek opstaat) winterakoniet dotter en andere dingen uit.
die vormen kolonies op zich en vermeerderen zich zonder dat je verder iets hoeft te doen.

Sukses met je avontuur

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ik heb geen sloot, wel is er een vijver dichtbij maar daarom heen is het allemaal gras en wat perkjes.
mijn idee was om de tuin optimaal voor te bereiden, zodat de bijen zoveel mogelijk in de tuin vinden.
binnen 3 km is heel veel te vinden, en hierin ga ik zeker extra aanplantingen doen :wink:

welke soorten raad je aan om te wildplanten?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuin aanplanten..

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 nov 2013, 12:02

petro schreef:Ik zie het nog niet staan als reactie op hetgeen je schreef over; Blauwe regen en Gele regen(gouden regen).
Het zijn beidde geen bijenplanten .
Petro
Hi hi die Petro, dan heb jij andere bijen!
In mijn omgeving zie ik bijen zowel op de Blauwe regen en Gouden regen en op het familielid Brem.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten