oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:
oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door beehotel » za 04 jan 2014, 12:23

Ik als beginner ben nog aan het twijfelen of ik de oxaal druppels nu zal geven of toch nog heel even wachten tot dat het wat kouder wordt.
Volgens het boekje moet het tussen de 5 en -5 graden zijn zijn. Nu is het hier in Den Haag al weken boven de 7 graden ook in de nacht.
De een heeft al een behandeling gedaan en de ander wacht daar nog heel even mee. Begrijpelijk dat ik als nieuwe imker aan het twijfelen wordt gebracht.
Het afgelopen seizoen had ik wel een hele lagen varroa besmetting, ongeveer 1 mijt in de week. Dus mijn gevoel zegt wacht nog heel even tot dat het wat kouder wordt.
Misschien is geduld nu wel de belangrijkste leermeester.
Wat vinden jullie hier van.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ed.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door petro » za 04 jan 2014, 12:31

Gezien de temperaturen nu en in de aankomende dagen zou ik het zeker niet doen.(al zou het opvliegen van je bijen en het verkleumen buiten de kast,alleen de reden al zijn.)
Wacht inderdaad tot de temperaturen weer laag zijn en houd in de gaten of je niet met veel broed zitten.
Petro

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door FerryB » za 04 jan 2014, 12:51

Ik ben net terug van de bijentuin (12:30 uur) en heb vanmorgen mijn bijen behandeld met oxaalzuur (verneveld) de Segebergers.
Zijn allemaal grote en sterke volken. de kunsstof 6 ramers heb ik gedruppeld met oxaalzuur in die 6 ramers zaten de bijen wel op de tros in de Segeberger zaten ze veel losser.
Wij hebben zo 11 volken behandeld en nu dus maar kijken wat er gaat vallen.
1 volk was trouwens erg agressief kwamen gelijk de kast uitstormen als die alleen maar werd aangeraakt.
Die konden we niet met nevel behandelen maar van bovenaf druppelen na en halfuurtje te hebben gewacht ging prima.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 jan 2014, 15:41

petro schreef:.(al zou het opvliegen van je bijen en het verkleumen buiten de kast,alleen de reden al zijn.)
Ik heb vele volken opengemaakt en geen last van opvliegende bijen , daar heb ik een beroker voor om dit tegen te gaan .

Jaap v P

Bartje26
Berichten:33
Lid geworden op:di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Bartje26 » za 04 jan 2014, 16:04

Ik heb gisteren mijn volken behandeld met de oxaalzuurverdamper, met dit apparaat heb je geen last van opvliegende bijen met deze uitzonderlijke temperaturen, en het effect op de mijten is volgens de handleidingen en imkerpedia wel zo'n 97%. het kost wel wat meer werk en tijd maar bevalt mij goed.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Dirk Blanken » za 04 jan 2014, 18:04

Hallo allemaal,

Jullie zijn te laat, de volken hebben al weer broed dat is duidelijk te voelen via het plastic en daar gaan ze echt mee door.
Ik voel vanaf 1/2 november de volken of alles koud is.
Bij mij was de week voor kerst het oxaal druppelen de goede tijd nu ben ik aan het controleren of ze voldoende voer hebben tot het voorjaar en voel dan gelijk even of ze warm zijn en dat zijn ze praktisch allemaal.
Als je nu nog behandelt dan haal je er nog wel mijten uit maar het eerste broed is het weer een mijtenfokkerij geworden.
Waarschijnlijk wordt het deze winter nog wel een keer koud maar broedschoon zullen ze niet meer worden!
Je kan de mijten ook kwijtraken en bovendien de volken op schone raat zetten door in Juli al het broed te verwijderen en de volken opnieuw te laten beginnen, het oude broed gaat dan naar zogenaamde broedschuren, de meeste informatie krijg je door Brutscheune te googlen want in Duitsland is men daar al jaren mee bezig.

Dirk
dertiende

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door p.zwartepoorte » za 04 jan 2014, 19:14

Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door FerryB » za 04 jan 2014, 21:33

Bartje26 schreef:Ik heb gisteren mijn volken behandeld met de oxaalzuurverdamper, met dit apparaat heb je geen last van opvliegende bijen met deze uitzonderlijke temperaturen, en het effect op de mijten is volgens de handleidingen en imkerpedia wel zo'n 97%. het kost wel wat meer werk en tijd maar bevalt mij goed.
Vanmorgen geen opvliegende bijen maar bij 1 volk kwamen ze er wel massaal uit toen we de verdamper er in wilde doen, dus halfuurtje gewacht 2e poging precies hetzelfde en gelijk in de aanval.
Dus die van boven opengemaakt en bedruppeld en dat ging prima, vond ik best vreemd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 jan 2014, 22:16

FerryB schreef:
Vanmorgen geen opvliegende bijen maar bij 1 volk kwamen ze er wel massaal uit toen we de verdamper er in wilde doen, dus halfuurtje gewacht 2e poging precies hetzelfde en gelijk in de aanval.
Dus die van boven opengemaakt en bedruppeld en dat ging prima, vond ik best vreemd.
:think: Heb jij geen beroker ??

Jaap v P

Bartje26
Berichten:33
Lid geworden op:di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Bartje26 » zo 05 jan 2014, 12:08

FerryB schreef:
Bartje26 schreef:Ik heb gisteren mijn volken behandeld met de oxaalzuurverdamper, met dit apparaat heb je geen last van opvliegende bijen met deze uitzonderlijke temperaturen, en het effect op de mijten is volgens de handleidingen en imkerpedia wel zo'n 97%. het kost wel wat meer werk en tijd maar bevalt mij goed.
Vanmorgen geen opvliegende bijen maar bij 1 volk kwamen ze er wel massaal uit toen we de verdamper er in wilde doen, dus halfuurtje gewacht 2e poging precies hetzelfde en gelijk in de aanval.
Dus die van boven opengemaakt en bedruppeld en dat ging prima, vond ik best vreemd.
Ik heb voordat de verdamper er onder wordt gezet wel eerst de vlieggaten dicht gemaakt. Moet je toch zo wie zo doen om de damp zoveel mogelijk in de kast te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten