Lindeboom

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door bee-tree » do 30 jan 2014, 20:30

Goede avond lezers die niet naar het acht uur journaal
op TV kijken, hier volgt het Imkernieuws.

Attentie. Giftige honing op de markt Alleen giftig voor mensen.Gelukkig niet voor de bijen. Die hebben het al moeilijk genoeg.
De voor de mens giftige honingsoorten
zijn beschreven in de IMKERSENCYCLOPEDIE
voor Nederland en België; van J.J.Speelziek ,
J.Beetsma. H.H.W.Velthuis en anderen,
ISBN 90 210 0590 5 in 1987 uitgegeven
door Zomer en Keuning Boeken B.V. Ede|Antwerpen; op blz.80 en 81 staan 5 honingsoorten uit warme landen. Zj.

P.S. De imker moet zelf oppassen dat hij zijn gewonnen honing niet giftig laat worden, dus niet oud en verhit enz. Denk aan HMF
Hydroxy-methyl-furfural uit fructose ontstaan. Ook voorkomen dat residuën van .......... er in komen. :mrgreen:

Jan.Adrichem,imker
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Jan.Adrichem,imker » vr 31 jan 2014, 11:27

Dank
Jan

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Willem de Jong » za 01 feb 2014, 12:07

De lindeboom geeft pas nectar af na vijf uur in de middag. Hij geurt wel de gehele dag. De insecten, zoals hommel vliegen er dan wel op. Tot hun brandstof op is en neerstorten. Honingbijen zijn iets meer ontwikkeld en zullen hier niet zo snel intrappen.

Fran Slot
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 18:51
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Fran Slot » zo 02 feb 2014, 19:48

Het probleem van de 'giftige' lindehoning is al een oud probleem maar momenteel geen echt probleem meer omdat de oorzaak inmiddels is vastgesteld.
In mijn herinnering is er in het verleden onderzoek naar gedaan (door wageningen?) en was de conclusie dat de hommels omkwamen door gebrek aan voedsel. Dit onderzoek is zeker al meer dan tien jaar geleden gedaan en heeft in één van de vaderlandse bijenbladen gestaan. Voorheen was men in de veronderstelling dat de hommels (en bijen) omkwamen doordat er mannose, een voor bijen giftige suiker, in de lindenectar zou zitten, maar dit bleek dus niet het geval te zijn. Als er dus geschreven wordt dat lindehoning giftig is voor bijen dan is dit ofwel een oud boek, ofwel zijn in dit boek gegevens uit oudere literatuur klakkeloos overgenomen zonder te controleren of dit nog wel klopt.
Er is vrij eenvoudig wat meer over te weten te komen,
bijvoorbeeld op:
Imkerpedia, zoekterm linde of zilverlinde
Wikipedia
of op http://www.natuurbericht.nl/?id=3688
De tekst is net iets te uitgebreid om hier in zijn geheel aan te halen, of te kopiëren.

Succes met het zoeken, Fran.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door bee-tree » ma 03 feb 2014, 06:45

Omdat het verschijnsel van stervende en dode hommels onder verschillende typen Lindebomen
al eeuwenlang de mens bezig houdt, ga ik het komende zomer beter in de gaten houden. :be4:
We moeten voorkomen dat de opvatting weer nieuw leven wordt ingeblazen dat de honingbijen zo massaal de
nectar wegkapen dat de hommels van honger sterven. Dan zouden onze bijen ook last moeten van hommels
als die massaal op Springbalsemien vliegen waardoor er 2 maanden lang geen bij op te bekennen is (zie Jelte's topic).
Ik ben bij mijn verklaring van afgelopen week iets belangrijks vergeten. namelijk:
Afgelopen prachtige zomer heb ik maar een handjevol dode hommels onder mijn Lindebomen gevonden
Vorig jaar lagen er duizenden onder. Ik heb ook geen vleugels van vilnders gevonden zoals van Vanessa atalanta
De verklaring kan zijn dat er afgelopen jaar nauwelijks wespen waren. In 2011 en 2012 stikte het er van. Jaren er vóór moet ik
nog opzoeken. Ik zag afgelopen zomer zo nu en dan een Hoornaar; de beruchte entomofaag (= insecteneter) ; de imker kan deze
prachtige aaibare reus onder de wespensoorten, apifaag noemen; bijen- en hommeleter. Griekse imkers kennen het woord 'faag' van kinds af aan. Fagein is het Griekse werkwoord voor eten, Dat de bijen en hommels in 2013 minder belaagd werden door wespen, hadden ze te danken aan het te lange koude dodelijke voorjaar van 2013 dat tot juni geduurd heeft. Ben je zeker weer vergeten ? Wordt het niet eens tijd "n dagboek bij te houden, geen electronisch, maar een papieren; is net zo houdbaar als de harde schijf, ? :be3: be3

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 feb 2014, 10:45

Citaat Bee-tree: Omdat het verschijnsel van stervende en dode hommels onder verschillende typen
Lindebomen al eeuwenlang de mens bezig houdt, ga ik het komende zomer beter in de gaten houden.


Als je dit wil bij houden kun je je beperken tot de zilverlinde.
Dit heb ik in het verleden dit ook gedaan. Het merkwaardige is dat dit "gekke" verschijnsel niet ieder jaar voorkomt.

En inderdaad de hommelnesten zijn dan aan het uitsterven.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door bee-tree » di 04 feb 2014, 19:43

Hans, geen enkele van mijn 20 Lindebomen heeft het uiterlijk van Zilverlindes. Toch vind ik hier
kreperende hommels met opengebeten borst en achterlijf, toe te schrijven aan entemofagen , zeg maar gewoon,
insecteneters zoals koolmezen en verschillende soorten wespen, waaronder de reus Hoornaar. De vleugels
zijn niet afgebeten. Daarom schrijf ik de meeste slachtoffers toe aan koolmezen. Hoornaars bijten de vleugels af
en maken een soort gehaktbal van hun prooi voor ze naar hun nest met larven vliegen.
Welke andere insecteneters onder de vogels ook hommels vangen, weet ik nog niet.

Hans, wil jij ook eens tellen welk percentage van de hommels onder de Zilverlindes aangevreten is en welk percentage niet
of half aangebeten is. Hetzelfde bij de bijen doen.

Het kan zijn dat mijn Lindebomen kruisingen zijn; dat ze toch enkele eigenschappen van Zilverlindes hebben.
Voorlopig geloof ik niet dat de nectar van Zilverlindes giftig is voor hommels.

Er valt nog heel wat uit te zoeken. B3

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Hans van der Post. » di 04 feb 2014, 21:14

Maak maar een foto van de achterkant van een volgroeit blad en zet dit - over enige tijd - op het forum.

Mezen eten graag bijen en hommels en ze eten het borststuk leeg.
Wat wil je daar zit de biefstuk.
!Hans.

Jan.Adrichem,imker
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door Jan.Adrichem,imker » vr 07 feb 2014, 17:02

Hallo allemaal,
Leuke en zinnige reacties.Heel leuk om zo jullie kennis en kunde te vernemen.
Ik ga van de zomer ook eens turven onder een grote zilverlinde in mijn straat.

ef-pee
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:14
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Lindeboom

Bericht door ef-pee » wo 14 dec 2016, 21:24

De zilverlinde is inderdaad zeer giftig voor bijen. Enkele jaren geleden was ik in Frankrijk op een camping en stond met mijn caravan onder een grote zilverlinde. 's morgens ontdekten wij honderden dode bijen, alles zat onder. De Pierre Rasmont Universiteit van Bergen Henegouwen in Belgie heeft een nota geproduceerd over de sterfte

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten