Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door bee-tree » za 05 apr 2014, 13:03

Hallo Frank, goeie vraag ! Blijkbaar weet alleen ik het antwoord, want er heeft nog niemand gereageerd terwijl
er momenteel veel lezers in het Forum aan het lezen zijn. Ik heb het woord dekje nooit eerder gebruikt
omdat ik er flauw van ben telkens dezelfde woorden te moeten gebruiken.
Bij dekje moet je denken aan dakje. 'N Dakje kan regen tegen houden en stof en koude en warmte en wind, enz.
Imkers maken allerlei soorten dekjes zoals: van vloerbedekking, dekbedjes, jurken, plankjes, dakfolie, dakplaat, enz.
Sommige dekjes worden alleen gebruikt tijdens het nakijken; ik gebruik oprolbare, uit de mode graakte, handdoeken
of baddoeken of stranddoeken, zodat ik de linkerhelft van de raten bedekt kan houden terwijl ik rechts bezig ben,
waardoor ik het volk zo min mogelijk bloot stel aan warmteverlies. Er is dan tevens minder kans dat een bij opvliegt
uit het deel waar ik nog niet hoef te zijn.
Na afloop van de inspectie leg ik het doorzichtig dampdoorlatend stuk dakfolie terug op de raten als permanent
dekje. Hierop leg ik de handdoek, het liefst eentje die van badstof is gemaakt Ieder volk heeft dus z'n eigen
'dekbedje' waardoor besmetting met 'andermansbeddegoed' wordt tegengegaan. Eigenlijk zou ik de hygiéne
moeten uitbreiden tot 'Ieder volk z'n eigen gereedschapsset{ ganzenveer, beitel, plamuurmesje}.
Frank, je merkt dat je in het bijenhouden heel wat 'brugjes' kunt bouwen; we noemen dat ook wel 'links maken'.
"Deksels nog aan toe, hoor ik iemand " roepen, "zo is het wel genoeg, je eten wordt koud,ik warm het niet meer voor je op".
P.S. Waarmee bedek jij je volken Frank ? Waaronder leg jij 5 minuten lang na het drogen van de lijm het kluisje met moeder ?

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door frank27 » za 05 apr 2014, 15:07

BeeTree, dekje is me nu duidelijk, ik heb dat leren kennen als "kastdoeken", die bij mij gedeeltelijk oude theedoeken zijn en verder voornamelijk stukken dubbelgevouwen katoenen gordijn. Als ik niet aan het werk ben, ligt er een plexiglas plaat op de bovenste kamer.

Voor het warmhouden van een moer in kluisje geloof ik in de in-de-zak-methode :)

Ik begrijp uit jouw eerste opmerking dat jij de moer dus met kluisje een paar minuutjes onder de kastdoek op een raampje legt voordat je haar laat inlopen. Lijkt me ook een prima methode. Blijft het wel zo dat soms de moer voor dood speelt als ze net gemerkt is. Daar ging de oorspronkelijke discussie over.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Ruinerweg » zo 06 apr 2014, 15:54

Vanmiddag bij een volk dat ik niet vertrouwde een raam met eitjes ingehangen, ik kon deze week de koningin niet
vinden en ook geen eitjes meer. Vond de dames ook prikkelbaar, en er was gisteren toen het nog lekker weer was er weinig activiteit
in vergelijking met de andere volken.

Nu maar eens kijken over aan het eind van de week of ze doppen aantrekken!
Darren zijn er al genoeg, dus dat komt wel goed als de weergoden ons een beetje ter wille zijn!
En......... 6 en 13 is 19!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl Ook voor foto's van de boeldag in ruinen op 28 maart............... en de volgende is op de laatste vrijdag in maart in 2015!

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door bee-tree » zo 06 apr 2014, 16:16

Frank, het schijndood zijn van 'n moertje (= jonge koningin) en moer(= oudere koningin) komt gelukkig
niet vaak voor. Vreselijk, dat angstzweet en zelfverwijt. De volgende keer ga je voorzichtiger
te werk, als je teniminste de moeite neemt aantekeningen te maken in die handige vestzakagenda van de
voormalige, inmiddels gedevalueerde , boerenleenbank. Zoek elk jaar de bladzijden met gemaakte fouten op
en daarna die met complimenten aan jouw gericht.
'n Fout die we allemaal wel eens maken is : het kluisje niet regelmatig in schoon water uitspoelen. De geurtjes van
andere koninginnen kunnen er nog aan zitten, hetzij van levende , hetzij van gestorvene. Uiteraard ook de geuren
van de imkersoverall die niet regelmatig in de was gaat. Of van een broek die hetzelfde lot ondergaat.
De beste plek om de koningin in een gazen kluisje, dus niet een glazen kluisje, te bewaren is tussen of op de raten
die bezet zijn met bezorgde werksters; voor warmte en eten en streling en nestgeur, enz.
Wat goed dat jij óók theedoeken en kastdoeken en.......(ben ik effe vergeten) gebruikt. Dan ben je vast geen 27 meer
zoals achter je naam staat, want jonge imkers gaan voor luxe artikelen en niet voor 'n beetje versleten wit T-shirt dat
zich behalve als dekkleedje - op plexiglas en plastic folie liggend ook goed leent om natgemaakt over 'n schepkorf
te leggen voor verkoeling en daarna om de korf 'op te doeken'. We naderen het zwermseizoen. Half april komen de eerste af. Zj.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Ruinerweg » di 08 apr 2014, 15:24

Toch zijn de bijen niet Meer te stuiten, zelfs bij 12 graden en een flink stuk wind wordt er
gevlogen en stuifmeel gehaald en geurt het nectar!
Graag wat hogere Temperaturen en het wordt een fantastisch voorjaar!

Groet,

Roel
http://www.ruinerimkers.nl

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Primus » di 08 apr 2014, 16:16

Hier zijn geen bijen meer te bespeuren die uitvliegen, zelfs ik vind het binnen beter dan buiten. Pff en we waren zo goed bezig. Helaas volgens het KMI blijft het bijna de hele maand zo'n weer dus de bijtjes gaan de honing die ze al vergaarden hard nodig hebben.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door hansjochem » di 08 apr 2014, 21:59

Primus, als ik Ruin zo beluister kan t desondanks nog wat opleveren.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door woutDR » di 08 apr 2014, 22:04

Primus schreef:Hier zijn geen bijen meer te bespeuren die uitvliegen, zelfs ik vind het binnen beter dan buiten. Pff en we waren zo goed bezig. Helaas volgens het KMI blijft het bijna de hele maand zo'n weer dus de bijtjes gaan de honing die ze al vergaarden hard nodig hebben.
tweer lijkt toch weer beter te worden hoor droog en 16-18C
Laatst gewijzigd door woutDR op di 08 apr 2014, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door Dar-Bert » di 08 apr 2014, 22:07

Vergeet ook niet dat de regen van nu hard nodig is... 't land is gortdroog en voor een beetje nectarproductie heb je nu eenmaal regen nodig- temperaturen zijn trouwens redelijk normaal voor de tijd van het jaar ...

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!

Bericht door hansjochem » di 08 apr 2014, 22:20

Dus er valt nog wat fruit honing te vereachten denk je?o_O

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten