Warre-kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:
Warre-kast

Bericht door San Peter » zo 23 feb 2014, 21:20

Hoi,

Ik heb een Warre-kast besteld en nu vraag ik me af hoe ik er straks bijen in ga zetten. De bijen die ik nu heb zitten in spaarkast. Aangezien de Warre-kast nu nog leeg is vraag ik me af of ik de bijen zo in 1 keer van hun ramen in de spaarkast kan halen en in een lege Warre-kast over te zetten?

Ik wil de Warre-kast op exact dezelfde plek zetten als waar nu de spaarkast staat, met de vliegopening op dezelfde hoogte als bij de spaarkast.

Wie kan mij van tips voorzien????

gr

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 feb 2014, 23:16

Wanneer wil je dit doen? er zit broed en voer in de raten.
Je kunt natuurlijk ook het volk wat je hebt, krap zetten terug brengen op een broedbak.
De methode "Warren" is om telkens een warre bak onder het volk te zetten als dit grotendeels is volgebouwd.
Als je nu een spaarkast dekplank neemt en daar een gat maakt die aan de binnenmaat van de warrenbak voldoet en deze de warrenbak legt en daarop je spaarkastbroedbak zal het volk zich lanzamerhand naar beneden uitbreiden.
Als je na een paar weken kijkt of er al aardig is gebouwd kun je overwegen om de moer op te zoeken en deze in de warre bak te zetten.
Dan wel op de spaarkastbroedbak en de warre bak een moerrooster leggen.
Na drieweken heeft de spaarkastbroedbak geen broed meer in de raten.
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Samuel Murray » ma 24 feb 2014, 00:18

Hans van der Post. schreef:Als je nu een spaarkast dekplank neemt en daar een gat maakt die aan de binnenmaat van de warrenbak voldoet en deze de warrenbak legt en daarop je spaarkastbroedbak zal het volk zich lanzamerhand naar beneden uitbreiden.
Goed idee. Als je Warre kast de standaard maten heeft dan is de binnenmaten 300 mm x 300 mm.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door San Peter » ma 24 feb 2014, 07:37

klinkt eigenlijk ook best wel logisch. Dan ga ik het op deze manier doen. Over een week of 2 krijg ik die kast pas, maar wil wachten met overzetten totdat 1 broedkamer van een spaarkast bijna vol is.

Bedankt voor de tips. Tegen de tijd dat ik ze ga overzetten zal ik wat foto's daarover posten :)

gr

Peter

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Ewout » ma 24 feb 2014, 08:18

Een eenvoudiger alternatief is om niet het volk over te zetten, maar een (broedloze) kunstzwerm erin te zetten. Dan is het gewoon onderdeel van je zwermverhindering (en varroabestrijding, want je kunt die kale kunstzwerm perfect met oxaal besproeien).

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door jossmits » wo 26 feb 2014, 08:22

Ik zou ook de "methode" Ewout toepassen.

Jos (warre-kast imker).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 feb 2014, 09:29

jossmits schreef:Ik zou ook de "methode" Ewout toepassen.

Jos (warre-kast imker).
Wat voor methode beschrijf ik dan? :think:
!Hans.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door jossmits » wo 26 feb 2014, 11:38

Hans,
Je schrijft zelf dat het de warre- methode is.
Ik had misschien even moeten schrijven waarom ik liever, de methode die Ewout beschrijft, zou toepassen-naast de arguenten die Ewout al gebruikt-.
De warre-methode werkt prima als er voldoende honing binnenkomt, waardoor het broed met de koningin naar beneden wordt geduwd. Als dat niet het geval is kan het lang duren voordat de koningin en het broed in de onderbak terecht komen.
Ik gebruik zelf warre-kasten, maar niet (meer) de warre methode. Ook gebruik ik ramen ipv latten. De warre methode is mooi, maar er kleven toch wel een paar bezwaren aan.

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 feb 2014, 12:35

Jos kun je dan beschrijven hoe jou methode is in de Warre-kast?
Laat je de volken zwermen?
Maak kunstzwermen?
Hoe bestrijdt je de varroa in de Warre-kast?
!Hans.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door jossmits » wo 26 feb 2014, 13:27

Hans,

Ik doe eigenlijk niet anders dan dat ik vroeger, toen ik nog in nederland woonde, deed met de spaarkast. Dir heeft ook te maken met de reden waarom ik voor de warre kast heb gekozen. De eerste jaren had ik Dadantkasten. Met name de honingkamer daarvan vond ik veel te zwaar, verder heb ik een voorkeur voor een deelbare broedkamer. Dan kom je, als je een in Frankrijk gebruikte kast wilt, al gauw op Warre uit.
Ik laat wat meer zwermen, omdat ik hier een zee van ruimte heb en ik van zwermen hou.(ik zet ook wat zwermvallen, in nederland niet populair, maar hier heel gewoon)
De varroabehandeling doe ik uitsluitend met middelen die in Frankrijk een toelating hebben. (ik heb in dit departement de laatste jaren de keuze tussen apivar, apiguard en apilife-var.). Ik begin de behandeling na de bloei van de zonnebloem, die hier meestal de eerste helft van augustus is uitgebloeid. Mijn behandeling begint dan ook nooit later dan 15 augustus. Zwermen behandel ik het eerste jaar niet. Ik heb geconstateerd dat de varroa besmetting van zwermen op 15 augustus nog heel laag is. Behandeling dan vind ik schieten met een kanon op een mug. Ik controleer wel de natuurlijke varroa-val zeer regelmatig. Als ik begin februari een grote varroaval zou constateren dan zou ik nog voor de eerste dracht een behandeling met 1 van de toegelaten middelen overwegen, qua tijd kan dat dan nog net.
Deze manier van werken bevalt me goed, ik heb de laatste 10 jaar geen of nauwelijks verliezen. Ook deze winter 10 volken ingewinterd. Alle 10 de winter doorgekomen. twee volken vind ik wat kleiner, die ga ik nog verenigen.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten