Dood neervallende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: Dood neervallende bijen

Bericht door petro » di 04 mar 2014, 22:57

Yep ze voeren elkaar.Als je verkleumde bijen die buiten de kasten zitten van verschillende rassen hebt(bv.Buckfast/Carnica)en bij elkaar zet,gaan ze elkaar zonder meer voeren.
Petro

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » wo 05 mar 2014, 00:02

Goede avond heren. Het zit me dwars dat Primus nog geen steun krijgt van al die forumleden die
net zoals hem over de omgang met bijen denken en doen. Waar blijven die ? Voor elk standpunt moet begrip zijn.
Het verdient aanbeveling ons te verdiepen in het wezen van de honingbij. Ook ik moet nog flink studie maken
van filosofische en biologische standpunten van nationale en internationale imkers hoe we honingbijen moeten bekijken.

Afgelopen middag heb ik met verbazing Romée van der Zee op het Symposium 'Bijen in de Akkers' horen zeggen:
"Zonder imkers kunnen honingbijen in de huidige vorm niet bestaan". Door domesticatie zijn ze vrijwel
geheel afhankelijk gemaakt van de imkerzorg. Het zijn landbouwhuisdieren geworden net als kippen en varkens , paarden
en koeien, schapen en geiten. Je kunt ze wel laten verwilderen als je je productie-eisen laat varen. Maar dan komt
de mensheid in grote voedselnood . "Imkers kun je vergelijken met boeren. We zijn boeren". Dus intensieve zorgverleners.
Ook akkerbouwer Joling is aan het woord geweest. Vijf jaar geleden achtte hij de hommels geen blik waard; momenteel
gaat hij voor ze op de knieën als ze zijn bloemen bezoeken en in een verlaten muizennest 'n kolonie stichten.Hij beschermt ze.
Romée beweert dat bijen niet alleen dansen om de richting te wijzen naar drachtbronnen, enz. maar ook omdat ze bewegen
aangenaam vinden. Ik geloofde mijn oren niet dat ze aan honingbijen gevoelens toekent.
Terzijde ; we doen alle moeite om door selectie en kruising en K.I. bijen te kweken met menselijke eigenschappen zoals
zachtaardigheid , sterke broedzorg, Ons verstand heeft moeite om warme gevoelens te accepteren tegenover zo'n insect. Zj.
P.S. Wat Matts gesignaleerd heeft lijkt op de handelwijze van de barmhartige Samaritaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 mar 2014, 00:52

Citaat Bee-tree: Goede avond heren. Het zit me dwars dat Primus nog geen steun krijgt van al die forumleden die
net zoals hem over de omgang met bijen denken en doen. Waar blijven die ? Voor elk standpunt moet begrip zijn.
Het verdient aanbeveling ons te verdiepen in het wezen van de honingbij.


Dat Primus geen steun krijgt voor zijn standpunt verwonderd mij niet.
Zelf vind ik het nog steeds jammer als ik bijen met stuifmeel "bevroren" zie zitten op mijn tegelpad - buiten de zon - .
Nog steeds de barmhartige Samaritaan :!: warm ik in mijn hand die bij op. Als ze begint te bewegen kijk ik of ze de tong uitsteekt - blijvend - kan die niet meer opvouwen?
Dan weet ik uit ervaring dat deze bij te lang "bevroren" geweest is.
De eeuwige drachtvelden is haar deel. :violin:
!Hans.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Primus » wo 05 mar 2014, 10:16

Beste vrienden imkers,

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat we mekaar kwetsen en steun heb ik zo al niet nodig. Wel wil ik één maal duidelijk maken dat één of enkele individuen van bijen geen bijenvolk kunnen redden en ik maak me sterk dat véél echte imkers het met mij eens zijn. Helaas zijn er véél imkers die zich niet willen mengen in zulke discussies en daarom wijselijk zwijgen maar het wel eens met mij zullen zijn.
Maar geloof me ik heb al met succes bijen van in 1973 en mij geeft het nog steeds een wrang gevoel als een bijenvolk sterft om welke reden ook. Om maar te zeggen dat ik zeker een hart heb voor bijen. Maar helaas denk ik dat er veel meer bijen sterven door te vroeg gepruts aan volken dan door bijen die al dan niet door ouderdom of koude niet meer binnen geraken.
Laat het een forum blijven van imkers die verschillende vragen beantwoorden en niet sentimenteel gaan doen over enkele bijen. Om een voorbeeld te geven, nog goed 50jaar geleden werden de bijen gewoon gedood na een succesvolle oogst door hen. Toen was niemand geraakt als men dat zegde.
Voor de laatste keer, laat a.u.b. de natuur zijn werk doen. Ik wil hierover niet meer verder discussiëren ik heb mijn ding gezegd.
Met vriendelijke Belgische imkersgroeten.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » wo 05 mar 2014, 20:22

Hallo Primus, van mij kunnen we dit onderwerp ook wel sluiten. Ik heb het boetekleed aangetrokken
als medeveroorzaker van de discussie; er preikt momenteel een groot askruisje op mijn voorhoofd.
Vanmorgenvroeg om 8 uur wilde ik Matts bedanken voor zijn mooie opname van 3 bijen op zijn hand.
Er was echter een storing op ons forum en niet op het Duitse. Heeft iemand dat ook geconstateerd ?
Ik heb toen mijn reactie op Matts maar uitgesteld tot vanavond, want buiten had ik veel werk te doen,
niet alleen aan lege bijenkasten maar ook aan onze eigen kast; de woning en schuur. Schilderwerk. Het is er prima
weer voor. Doordat ik een Klimopbeschermer ben als bijenhouder, mag deze plant ten behoeve van het ontstaan van gezonde
winterbijen, overal bij ons tot volle wasdom komen, zodat zij bloemen en vruchten draagt, enz. ..zie topic Klimop.
Het gevolg is dat de windveren, de houten schroten, die het afwaaien van de randpannen moeten tegengaan, elk jaar
een verfbeurt moeten krijgen doordat Klimop schaduw op ze werpt. Achter de schuur doe ik niets meer aan de windveren
omdat Klimop de functie van de houten planken heeft overgenomen. Bij ons waait nooit een pan af. Er valt geen pan
op ons hoofd, maar wel de meeldraden als de bijen er in september aan het fourageren zijn. Thans in maart
zijn al heel wat groene bessen in blauwzwarte veranderd. De merels doen er zich tegoed aan. Soms valt hun 'braaksel'
met de zaden van Klimop er in , op onze kop. Zo wordt Klimop prima verspreid. Ik geloof dat ik afdwaal; ik geloof wel
dat het beschavingspeil van de gemiddelde imker in 50 jaar flink is gestegen. Wie slacht er nog volken ? Darren wel nog.
De mens blijft een controversieel, inconsequent, tegenstrijdig,enz. wezen. Primus, bedankt voor je geduld en uitleg. Zj.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Primus » wo 05 mar 2014, 20:49

Beste bee-tree,

Er moet me toch nog iets van het hart. Als jij zo goed kan bijenhouden als met de pen moet je een geweldige imker zijn :clap:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » wo 05 mar 2014, 22:01

Matts Vos schreef:Toen ik vanmiddag een pak suikerdeeg op m'n kast legde vond ik er een paar verkleumd voor de andere kasten (verschillende!) opgepakt en in m'n hand gehouden, gaan ze elkaar voeren? Vond het heel vreemd dat bijen uit verschillende volken dit doen :S
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BjKBwoHXNi0[/youtube]

Video is trouwens in ultra-hd dus klik even op 't radartje en dan de hoogste optie :)
Matts je moest ook nu weer geduld hebben voor ik wat uitgebreider op jouw filmpje kan reageren. Het avondeten ging voor.
Intussen heeft Primus weer aardig gereageerd en wacht op een aardig antwoord. Dat geef ik bij deze. Primus , in de Bijbel
staat "Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt". Dus ik vel geen oordeel over mezelf, want dan zou ik me me moeten
veroordelen. Ik weet niet of dit een logisch antwoord is. Ik betwijfel het. Matts bedankt voor je geduld. Overigens;
Apostel Paulus zegt "De Liefde is geduldig". Dat jij je bijen lief hebt, blijkt overduidelijk uit het geduld dat je met ze hebt gehad.
Jouw filmpje verdient een Oscar. Wat een rust gaat er van uit; geen storende achtergrondmuziek waaraan veel documentaires
tegenwoordig lijden. Wat een geduld en vaste warme hand . Logisch dat de bijen er niet af wilden. Misschien zat het aroma
van het bijenvolk aan je hand. Daarom weigerden ze er af te lopen en snelden ze niet de kast in. Eentje vloog zelfs naar je terug.
Ze waren volgens mij nog wat versuft en niet op temperatuur. Ik warm ze van boven in m'n hand op met m'n warme adem;
pak ze bij de vleugels en steek ze met de kop de vliegspleet in, daar waar de volkswarmte en geur hangen.
Buiten de Vastentijd heb ik snoepjes bij me; neem er een in m'n mond en strijk er mee over m'n handpalm; bijen likken en krijgen pit;
komen gauwer bij positieven. Matts, ik zal nog vaak jouw filmpje bekijken. Er is van alles uit te leren. Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » do 06 mar 2014, 08:45

Moi lieve lezers, wat een zalige verademing dat er tot nu toe geen vergramde reacties op het getwitter
tussen Primus en mij verschenen zijn. Ik kan me voorstellen dat menigeen de link niet ziet tussen de Klimopstory
en doodvallende bijen. Ik had geen plaats meer om het in een P.S. uit te leggen. Het had in een tweede blokje gekund,
maar ik was het vergeten. De thermostaat was al vroeg op 12 graden gezet waardoor om middernacht mijn grijze
schors onderkoeld was, net zoals dat bij de iemen kan gebeuren. Ik kon m'n nest wel nog zonder hulp bereiken
in tegenstelling met onderkoelde bijen.
Nu mijn verlaat P.S. Ik stond hoog op 'n ladder de Klimop opzij te duwen om de windveren te schuren en te verven.
Toen ik naar beneden klom had ik 'n flauw moment. De ladder stond te steil. Je gewicht is dan anders verdeeld omdat je kont
verder naar achteren moet dan bij het klimoppen. Het gezegde werd me indachtig "Wie hoog klimt, kan diep vallen"
met alle gevolgen vandien. De meeste mensen denken bij dat gezegde meestal aan : Financiële val en populariteitsval.
Net als Primus ben ik de jongste niet meer; dat is te merken aan woorden zoals : menigeen en indachtig en vandien, enz.
Ik ben al méér dan 40 jaar lid van de NBV, voorheen VBN. Het wordt zo langzamerhand eens tijd om ons minder op te winden.
Tijd om eens na te denken hoe het met m'n renstal, sorry vliegstal moet, als ik op leven na dood zal zijn en het beschavingspeil
dermate verder daalt , dat....(vul zelf maar in). Waar gaan mijn verzilverde en vergulde imkerspeldjes heen?
Ik ga ze bij elkaar zoeken en schenken aan .....de VBN . Dan loopt het faceliftplan misschien minder kans op dood spoor te stranden.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door tory » do 06 mar 2014, 12:37

Ik vermoed dat dat gat in het borststuk door een koolmees is gedaan. Zij eten van de bij alleen het bortsstuk met vliegspieren = eiwitten.
Bij mijn kast komen s morgens altijd 2 koolmezen een paar bijen pikken.

Groet,

Bert Tory.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door hansjochem » ma 21 apr 2014, 22:53

Ik heb een kast onder een broedend nestkastje van pimpelmezen..... Kan dat kwaad?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten