Dood neervallende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

aukesch
Berichten: 63
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Dood neervallende bijen

Bericht door aukesch » ma 03 mar 2014, 15:29

Hallo allemaal,

Gisteren kwartiertje voor mijn kast zitten kijken. Wat me opviel was dat in dit kwartiertje zon 4 a 5 bijen (met stuifmeel) dood neervielen op de vliegplank.
Na landing omvallen op de vleugels om vervolgens niet meer overeind te kunnen komen.
Iemand een idee hoe dit kan? Zijn dit winterbijen die hun laatste vlucht retour met stuifmeel net niet hebben gehaald?
Het zou maar zo eens de eerste echte vluchtdag geweest kunnen zijn gisteren aangezien het erg lekker weer was (er lagen ook een stuk of 10 dode bijen op de vliegplank).

Hoor graag!

gr Auke
Laatst gewijzigd door aukesch op ma 03 mar 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » ma 03 mar 2014, 16:38

Auke, je zag ze liggen en bleef met je handen in je zakken staan ? Zo ja, waarom in je zakken ?
Waren je handen niet warm genoeg omdat er maar een kwartiertje zon was ?
Waarom heb je die 'op de vliegplank omgevallen en voor pampus liggende bijen' niet in de holte
van je opgewarmde hand genomen ? Waarom heb je niet liefdevol zacht beademd met je warme adem ?
Dan waren ze vast weer tot leven gekomen. Die bijen zijn vast uitgeput en onderkoeld geweest.
Je moet niet meteen denken aan je buren die zaten te zonnen en meteen een spuitbus op jouw bijen
hebben gericht. Ikzelf denk ook als eerste steeds aan vergiftiging en |of oude versleten werksters.
Sommige imkers zeggen simpelweg: "wie de eindstreep niet haalt, mag niet verder meedoen,
geen compassie, geen EHBO, geen soft gehannes". En dat in een tijd van het jaar dat je op elke waterhaalster en
stuifmeeldraagster zuinig moet zijn.
Warm ze dus op. Zet ze even in quarentaine, dus 'in bewaring' in een glazen potje met een likje honing aan
'n papiertje. Dan kun je zien of ze nog goed tot vliegen in staat is.
Ik heb gister 'n bij dood gevonden op de vliegplank met stuifmeel aan de pootjes en een gat in haar 'rug '(= de bovenkent van het borststuk);er zaten geen vliegspieren meer in. Heb jij 'n idee hoe die aan het eind van haar leven is gekomen ?
Hadden jouw zogenaamd dode bijen ook een leeg borststuk ? Ik heb hier geen plek om mijn verklaring te geven. Misschien straks Zj.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Primus » ma 03 mar 2014, 16:56

Ik vrees dat sterven ook bij de natuur past. Bijen die de eindmeet niet halen zijn vermoedelijk ook al oud en versleten, en geloof me ze sterven niet voor niets buiten de kasten. Als die binnen sterven geven nog ze meer last aan de werkbijen die ze dan weer buiten moeten slepen, daar dient hard aan gewerkt te worden, probeer maar eens een persoon die niet meegeeft weg te slepen die even zwaar is als je zelf! de bijen doen dit dus wel en vliegen er soms tientallen meters ver mee.
Ik geloof ook in de meest natuurlijke manier en dat zal vroeger als de bijen nog in holle bomen leefden ook niet geweest zijn dat de scharrelaars binnen gebracht werden, daarom laat de natuur zijn werk is doen. Geloof me met een paar bijen die verkleumd zijn terug op te warmen ga je geen volk redden. Die enkele bijen dienen meer overwinterd te zijn door sterke volken in te winteren en geen kleine volkjes die amperkes een paar bijen kunnen missen.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » ma 03 mar 2014, 17:32

Primus, neem me niet kwalijk, je tornt wel erg aan het beeld dat ik van de gemiddelde Belg heb; beminnelijk.
innemend, beschaafd, vriendelijk, goedhartig, royaal, sorry, ik kan zo snel niks negatiefs bedenken.
Je lijkt wel 'nne zakelijke Ollander die in België is gaan wonen om er profijt van te hebben.

P. S. Het is Carnaval. Dan mag je tot Aswoensdag flink de draak steken met elkaar. Ga je gang, ook al heb
je dat al enigszins zo net gedaan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Bok » ma 03 mar 2014, 20:01

[/quote]P. S. Het is Carnaval. Dan mag je tot Aswoensdag flink de draak steken met elkaar. Ga je gang, ook al heb
je dat al enigszins zo net gedaan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

:handgestures-salute: :handgestures-salute: :handgestures-salute:
groet,

Peter

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Primus » ma 03 mar 2014, 21:06

Misschien zijn Belgen wel "realistisch" :lol:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door bee-tree » di 04 mar 2014, 01:13

Auke, ik heb je verslagje nog eens gelezen. Wat versta je onder mooi weer ? Zondag scheen hier ook
de hele dag de zon, maar de wind was sterk en kwam uit het Zuid-Oosten. Al werd het bij mijn
volken 10 graden op hun luwe standplaats, daarbuiten in het open veld voelde het koud aan.
Je moet me exacter het weer beschrijven. Er is al vaker in dit forum en vooral in het Duitse imkerforum
er op gewezen ,dat veel gezonde bijen het loodje leggen door onderkoeling.. Het is maar goed dat je niet ziet
wat er in het veld achterblijft. Je kunt er weinig aan doen. De natuur is hard zoals Primus al gezegd heeft.
Maar een bij die door winderig schraal zonnig, dus droog koel weer, wat wij mooi weer noemen, zich uitgesloofd
heeft om bijenbrood bij elkaar te schrapen, om vervolgens in het zicht van de haven te stranden van uitputting
en onderkoeling, die laat je toch niet aan haar lot over. Wij hebben geleerd, hart te hebben voor zo'n edel dier.

Je hebt nog geen moeite gedaan om een verklaring te bedenken voor de doodsoorzaak van de door mij beschreven
bij, en Primus ook niet. Dan moeten jullie nog veel leren. Die bij is waarschijnlijk ook doodvermoeid met een vracht
stuifmeel geland, en heeft zitten uitrusten buiten de kast. Ze is 'n makkelijke prooi geworden van 'n .....Biemeiske.
"Boer pas op je kippen, Imker pas op je iemen", zeg ik vaak tegen mezelf. Primus,door 't woordje allengskens
heb je me laten merken, dat je Vlaming bent of Vlaming bent geworden. Dan haal je toch ook een askruisje ?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Primus » di 04 mar 2014, 10:04

Wat maakt het nu uit of je Belg of Nederlander bent of je wel of niet een askruisje gaat halen? Ik wil alleen maar zeggen; laat de natuur zijn werk doen en moei je er niet meer dan echt nodig is. De volken overleven heus wel zonder dat wij een paar bijtjes binnen zetten die onderkoeld zijn. Daarom is het wel belangrijk om de uitvliegzone naar de zonkant te houden dan warmen die zichzelf wel weer op.
En neen ik ben geen Nederlander en niet sentimenteel maar wel realistisch en werkte héél mijn leven in de natuur ik heb dus veel van die drama's zoals jullie Nederlanders die omschrijven gezien ( wat te denken over de padden die doodgereden worden de vogels die geen jongen meer kunnen grootbrengen omdat wij de vliegen uitroeien enz.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door petro » di 04 mar 2014, 12:43

Er is geen enkele reden om niet hier en daar (hoe kleinschalig ook!),de helpende hand te bieden aan mens en dier.Wat de één niet wil is geen reden voor de ander om het niet te doen.
Petro
Primus schreef:Wat maakt het nu uit of je Belg of Nederlander bent of je wel of niet een askruisje gaat halen? Ik wil alleen maar zeggen; laat de natuur zijn werk doen en moei je er niet meer dan echt nodig is. De volken overleven heus wel zonder dat wij een paar bijtjes binnen zetten die onderkoeld zijn. Daarom is het wel belangrijk om de uitvliegzone naar de zonkant te houden dan warmen die zichzelf wel weer op.
En neen ik ben geen Nederlander en niet sentimenteel maar wel realistisch en werkte héél mijn leven in de natuur ik heb dus veel van die drama's zoals jullie Nederlanders die omschrijven gezien ( wat te denken over de padden die doodgereden worden de vogels die geen jongen meer kunnen grootbrengen omdat wij de vliegen uitroeien enz.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Dood neervallende bijen

Bericht door Matts Vos » di 04 mar 2014, 22:53

Toen ik vanmiddag een pak suikerdeeg op m'n kast legde vond ik er een paar verkleumd voor de andere kasten (verschillende!) opgepakt en in m'n hand gehouden, gaan ze elkaar voeren? Vond het heel vreemd dat bijen uit verschillende volken dit doen :S
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BjKBwoHXNi0[/youtube]

Video is trouwens in ultra-hd dus klik even op 't radartje en dan de hoogste optie :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten