hoelang kunstzwerm van de stand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bartje26
Berichten:33
Lid geworden op:di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zwolle
Contacteer:
hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Bartje26 » di 04 mar 2014, 13:52

Goedendag mede imkers,

Met het naderende seizoen in zicht, even een vraag die bij mij oppopte.
Ik lees wanneer je een kunstzwerm maakt, je deze om geen vliegbijen naar de oude kast terug te laten gaan, deze tenminste 3km? van je stand weg te zetten.
Nu ben ik even benieuwd en kon zo even niet snel vinden hoelang ze van de oude plek weg blijven moeten. Een week twee weken of meer?

Gr Bartje

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Bart de Coo » di 04 mar 2014, 15:21

Bartje,

Als je een 'veger' (Zo heet dat) afvoert naar een andere stand, dan vind ik het altijd wel handig, om de kast met de veger erin overdag gesloten te houden en ergens koel weg te zetten. 3km is niet veel. Als je bij aankomst het kastje met de vlieger opent, dan zullen heel veel bijen meteen naar huis vliegen. Als je daarentegen het kastje pas 's avonds laat opent, dan zullen bijna alle bijen zich 's morgens herorienteren op hun nieuwe standplaats.

Als je dan in de loop van het seizoen de kast weer terugbrengt naar de stand waar het volk vandaan kwam, dan gaat het zeker mis. 3km is niet veel, zei ik: in dat geval zullen heel veel bijen terugkeren naar de plek waar ze vandaan kwamen. Niet doen!

Je kunt ook vegers op de thuisstand maken. Hou er dan rekening mee dat de veger enorm veel bijen verliest, die allemaal naar de oude kast terugkeren. In zo'n veger kun je zomaar tien ramen bijen afslaan.

Je zou een 'vlieger' kunnen overwegen: zoek de moer, zet de kast met broed en bijen en al een paar meter verderop, zet op de plaats waar het volk al die tijd gestaan heeft een lege kast neer, die kast vul je met een raampje open broed uit de oude kast (dat houdt de moer thuis) en daar voeg je tenminste twee zware verzegelde voerramen aan toe (die mag je dichtbij het centrale raampje met broed hangen, want de bijen vreten er in no-time doorheen), de rest van de kast vul je op met kunstraat, plaats het rooster terug, plaats de honignkamer terug (met bijen en al). O ja, vergeet niet de moer erbij te doen :D . Ik laat haar altijd inlopen via de vliegspleet.

De vliegbijen uit het oude en verplaatste en moerloos gemaakte volk zullen afvliegen op de kast met de moer erin. In de oude kast - de 'broedaflegger' - zullen de achtergebleven bijen moerdoppen maken. In de regel zwermt dit volk niet; doppen breken is niet nodig.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Dirk C » di 04 mar 2014, 16:27

Bart,

Heb jij ooit ondervonden dat bijen naar huis vlogen als je ze 3km. van huis zet?
Ik lees dat ook steeds maar heb dat in de praktijk nog nooit ondervonden.
Als er binnen de straal van een km wat dracht is vliegen ze volgens mij niet verder.
Ik breng mijn productievolken naar de acacia op minder dan 3 km. (vogelvlucht) van thuis en hier komt geen bij van naar huis.

Hebben anderen ooit 'last' van terugvliegende bijen?

Met vriendelijke groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door cefas » di 04 mar 2014, 19:07

Beste Bart,
Stel dat je de moer in het afvliegende volk laat (bij de vlieger dus), zou dat dan ook niet goed gaan? Ze blijft leggen, bijen blijven bij leggende moer. Afvliegende bijen komen op de oude plaats, maar in een nieuwe kast het raam met eitjes tege en gaan direct doppen trekken. Er zijn dan zo veel vliegbijen (die geen verzorgende taken hebben, dat een honingkamer geplaatst kan worden, zonder rooster. Na een week of vier zit er ook in deze kast een leggende moer. Ik ga het dit jaar zo proberen. Hetzelfde wil ik doen met de lattenkast. Alleen gaatje uiterst links gaat open (bij mij zitten de vlieggaten in de lange kant). Na een paar dagen gaan alle raten naar de rechterkant op één raat met eitjes na. Vervolgens plaats ik de schotten in het midden (precieze plek hangt wat af van de grootte van het volk) en open ik het rechter gat. Moer blijft links leggen, vliegbijen vliegen af op linkergat, trekken doppen op de eitjes en hatsekidee, drie weken later hebben we twee leggende koninginnetjes (of niet...)
Cefas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Bart de Coo » di 04 mar 2014, 20:17

Dirk,

Ik heb dat één keer vrij duidelijk ondervonden. Ik plaats ieder jaar veel van mijn volken, meestal eigenlijk alle, op een stand die 3,2km van de thuisstand verwijderd is. Ik heb dat gecontroleerd met Google, geloof ik.

Als het goed vliegweer is (!) en ik maak een veger, neem die mee naar huis, en open hem direct, dan gaat het mis. Na een paar dagen vind ik de vegertjes verdacht klein. Ik vind het gedrag van de bijen op het moment van openen bovendien verdacht, inderdaad alsof ze maar één ding willen, naar huis. Ze draaien geen achtjes voor de kast, komen niet kalm en onderzoekend naar buiten, maar vliegen meteen weg. Foute boel dus. Daarom ben ik op zeker moment de kasten met de vegers dicht gaan houden tot de late avond. Vanaf dat moment ging het goed. Je snapt dat ik sindsdien geen productievolken met leggende moeren meer durf te verplaatsen over zo'n korte afstand. Vegertje, allez.

Nog een anekdote: collega van de club brengt kasten weg naar de hei. Die is bij zijn thuisstand zo'n 5km verwijderd. Als hij dat verhaal weer eens oprakelt, dan zegt hij altijd: 'De bijen waren eerder thuis dan ik.' Dat doet hij dus niet meer, althans niet vanaf zijn thuisstand.

Dat acaciaverhaal van jou verbaast mij dus. Hoe doe jij het dan? 's Avonds laat of 's morgens vroeg reizen? Obstakel voor de vliegspleet plaatsen om de bije te dwingen zich te heroriënteren?

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Bart de Coo » di 04 mar 2014, 20:30

Cefas,

De truc die jij beschrijft ken ik. Nog nooit geprobeerd. Wat ik wel heb geprobeerd is het splitsen van het volk in één en dezelfde lattenkast, maar dan met een vlieger en niet op de manier die jij beschrijft. Bij mij lukte het niet: broedaflegger verkommerde, vlieger verkommerde, of bijen heroriënteerden zich op het moerloze, oude nest, kortom drama's.

Toch zijn dit soort methodes al heel oud. Ze werden bijvoorbeeld al toegepast met de Gravenhorster boogkorf. Ook in het laatste nummer van Bijenhouden beschrijft Wim van Grasstek met zijn 'natuurbouwkast' een vergelijkbare methode. Lees!

Het kan zijn dat het bij mij misging, omdat mijn oude lattenkasten te diep waren. Ik heb nu veel minder diepe, maar die hebben het vlieggat aan de korte kant.

Opgepast trouwens, je gebruikt de termen verkeerd. Een 'vlieger' is een volk dat de oude moer heeft en dat op de oide plaats is blijven staan. Dat volk krijgt veel voer mee, veel kunstraat (of in elk geval bouwruimte, hoeft geen kunstraat te zijn, zoals in de lattenkast) en het krijgt de honingkamer, eventueel aangevuld met een raampje open broed. De vlieger is het volk waarop de bijen uit de verplaatste kast afvliegen.

De 'broedaflegger' is het complete oude nest dat elders op de stand is neergezet, minus de moer en minus de honingkamer. Dit volk verliest dus heel veel bijen en het gaat doppen trekken. Dit volk noemde jij abusievelijk de 'vlieger'.

Mijn bezwaar tegen de door jou beschreven methode is dat er in het nest rondom de oude koningin geen raten vernieuwd worden. Een vlieger (het volk met de oude moer waarop de bijen afvliegen) bouwt veel en graag en in een enorm tempo, zeker op kunstraat. De broedaflegger (het moerloze volk dat elders op de stand is gezet) verliest al zijn broed, waardoor de raampjes weggenomen kunnen worden om ruimte te maken voor verse raat. Deze broedafleggers laten zich ook heel makkelijk verenigen met een broedaflegger die ernaast staat, zodat je voor de zomerdracht al gauw weer een productievolk erbij hebt.

Ik hoop dat je het kunt volgen allemaal. Dit soort dingen moet je eigenlijk gewoon zien.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Hans van der Post. » di 04 mar 2014, 20:46

Doe toch ook een duit in op deze pagina. Heb nu twee standen, liggen zo'n 800 meter van elkaar. (google) De vegers worden van stand gewisseld d.w.z. van stand 1 gaan de vegers naar 2 en anders om. Heb niet gemerkt dat er een zichtbare afname bijen te zien was.

Dit trucje heb jaren geleden ontdek toen er nog boomgaarden in Zoetermeer waren. (1964-'82) Mijn volken stonden daar verspreid in een boomgaard van 1200 lang. Verplaatste de gemaakte vegers zo ver mogelijk uit elkaar wachten een uur en zetten de vegers open.
Toen bij het doppen breken waren de zes kunstraten allemaal uitgebouwd. De vegers kregen elk een vol raam met voer en een raam met droge suiker mee. Dit is alle jaren dat ik in die boomgaard stond goed gegaan.
In mijn optie is die drie km is wel erg ver.

Overigens de veger maak je uit de tweede broedbak daar zitten de meeste jonge bijen in.
!Hans.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door cefas » di 04 mar 2014, 20:54

Dank voor de vele tips. Dan nu ik weer: bij het afvliegende volk moet ook het vlieggat drastisch verkleind worden, om bezoek van de buren te voorkomen.

Bartje26
Berichten:33
Lid geworden op:di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door Bartje26 » di 04 mar 2014, 21:11

Bart de Coo schreef:Bartje,

Als je een 'veger' (Zo heet dat) afvoert naar een andere stand, dan vind ik het altijd wel handig, om de kast met de veger erin overdag gesloten te houden en ergens koel weg te zetten. 3km is niet veel. Als je bij aankomst het kastje met de vlieger opent, dan zullen heel veel bijen meteen naar huis vliegen. Als je daarentegen het kastje pas 's avonds laat opent, dan zullen bijna alle bijen zich 's morgens herorienteren op hun nieuwe standplaats.

Als je dan in de loop van het seizoen de kast weer terugbrengt naar de stand waar het volk vandaan kwam, dan gaat het zeker mis. 3km is niet veel, zei ik: in dat geval zullen heel veel bijen terugkeren naar de plek waar ze vandaan kwamen. Niet doen!

Je kunt ook vegers op de thuisstand maken. Hou er dan rekening mee dat de veger enorm veel bijen verliest, die allemaal naar de oude kast terugkeren. In zo'n veger kun je zomaar tien ramen bijen afslaan.

Je zou een 'vlieger' kunnen overwegen: zoek de moer, zet de kast met broed en bijen en al een paar meter verderop, zet op de plaats waar het volk al die tijd gestaan heeft een lege kast neer, die kast vul je met een raampje open broed uit de oude kast (dat houdt de moer thuis) en daar voeg je tenminste twee zware verzegelde voerramen aan toe (die mag je dichtbij het centrale raampje met broed hangen, want de bijen vreten er in no-time doorheen), de rest van de kast vul je op met kunstraat, plaats het rooster terug, plaats de honignkamer terug (met bijen en al). O ja, vergeet niet de moer erbij te doen :D . Ik laat haar altijd inlopen via de vliegspleet.

De vliegbijen uit het oude en verplaatste en moerloos gemaakte volk zullen afvliegen op de kast met de moer erin. In de oude kast - de 'broedaflegger' - zullen de achtergebleven bijen moerdoppen maken. In de regel zwermt dit volk niet; doppen breken is niet nodig.

Groet,

Bart
Dank voor deze antwoorden maar alleen Bart spreekt dus over een heel seizoen waarin de veger weg moet blijven?

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door HeHo » di 04 mar 2014, 21:22

Bartje26 schreef:Goedendag mede imkers,

Met het naderende seizoen in zicht, even een vraag die bij mij oppopte.
Ik lees wanneer je een kunstzwerm maakt, je deze om geen vliegbijen naar de oude kast terug te laten gaan, deze tenminste 3km? van je stand weg te zetten.
Nu ben ik even benieuwd en kon zo even niet snel vinden hoelang ze van de oude plek weg blijven moeten. Een week twee weken of meer?

Gr Bartje
Ik heb vaker getest ( door het plaatsen van een lege bak ) hoeveel bijen er terug vliegen naar de oude plek als ik bijen op andere stand zet 1,5 km vogelvlucht van elkaar.
het zijn er meestal enkele honderden, afhankelijk van het weer en naar welke dracht ze op dat moment vliegen.
ik denk dat het met 3 km enkele tientallen zullen zijn.
Bijen zullen zich bij verplaatsen altijd opnieuw invliegen.
Je zou ze na 3 weken weer op de oude plek terug kunnen zetten ervan uitgaan dat de vliegbijen ongeveer 3 weken leven in de zomer

groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 155 gasten