Moet ik een sluitblok gebruiken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Moet ik een sluitblok gebruiken?

Bericht door Samuel Murray » vr 28 mar 2014, 17:22

Hoy allemaal

Als ik een kleine bijenvolk in een gróót kast zetten, moet ik per se een sluitblok gebruiken om de nestdeel te verkleinen voor zolang de nest nog klein is? Ik heb gehoor dat je de bijen niet in een groot kast moet zetten omdat ze dan te veel energie gebruiken aan de kast in optimale temperatuur houden, en dat je daarom kantramen/sluitstukken moet gebruiken, en de sluitstukken dan opzij schuiven of weghalen naarmate de volk groeit.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Kantramen

Wat zijn jullie meningen erover? Want ik heb namelijk drie heel groot kasten (60 liter) maar de volken die ik erin gaat stoppen gaan aan het begin klein zijn, en ik wil uiteraard optimale groei.

Bedankt alvast
Samuel

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Moet ik een sluitblok gebruiken?

Bericht door renske » vr 28 mar 2014, 17:27

Ik zou zeker sluitblokken gebruiken, waarom zou je het de bijen moeilijk maken met zoveel lege ruimte. En je loopt het risico dat ze in de lege ruimte toch gaan bouwen en dat wordt dan een rommeltje.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Moet ik een sluitblok gebruiken?

Bericht door Samuel Murray » vr 28 mar 2014, 17:44

renske schreef:Ik zou zeker sluitblokken gebruiken, waarom zou je het de bijen moeilijk maken met zoveel lege ruimte.
Mijn vraag dus... is het voor de bijen "moeilijk" als ze te veel ruimte hebben?
En je loopt het risico dat ze in de lege ruimte toch gaan bouwen en dat wordt dan een rommeltje.
Seg, ik vind het interessant dat Imkerpedia niet onderscheiden tussen een kantraam (dus met bijenruimte erom heen) en een sluitblok (die de ruimte afsluiten).

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: Moet ik een sluitblok gebruiken?

Bericht door dineke » vr 28 mar 2014, 19:31

Een kantraam of een sluitblok is volgens mij hetzelfde. Het hoeft niet voor 100% af te sluiten, al zou dat wel beter zijn om de warmte in het broednest vast te houden. Want daar gaat het vooral om: een klein groepje bijen kan in een te grote kast het broednest niet goed warm houden. Er moeten dan teveel bijen 'thuis' blijven en dan kan er dus niet genoeg voer worden gehaald. Dus ja, de bijen hebben het moeilijk in een te grote kast!

Groetjes, Dineke.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Moet ik een sluitblok gebruiken?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 28 mar 2014, 20:29

Net als in de winter houden de bijen alleen hun broednest en directe omgeving op temperatuur. Als ze in een (te) grote kast hangen, zullen ze hun broednest misschien best op temperatuur kunnen houden, de grote lege ruimte die overblijft, hoeven ze niet op temperatuur te houden. Vergelijk het met een "wild" nest in een holle boom, alleen de ruimte tussen de raten die voor de bijen van belang zijn, zullen ze warm houden, niet de gehele holte in de boom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], kolnerke en 168 gasten