Veger maken in april mogelijk???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Emmy
Berichten:2
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 09:36
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ter Aar
Contacteer:
Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Emmy » ma 07 apr 2014, 09:42

Hallo,
Dit is mijn eerste bijenjaar, vorig jaar april heb ik mijn volk neergezet en het doet het prima.
Nu heb ik met de vakantieplanning niet goed rekening gehouden met de werkzaamheden in mei, waardoor ik vrees net in de zwermperiode weg te zijn.
Vraag dus : kan ik eind april een veger maken om zodoende zwermen te voorkomen?? Wie heeft daar ervaring mee???

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 apr 2014, 10:25

Je kunt het hele jaar een veger maken. :be2: Nee grapje. Ja, je kunt eind april een veger maken. Je mist dan wel honing.
Een bijenvolk wat zijn moer mist en een nieuwe gaat kweken zal zich over het algemeen niet -vol- op het verzamelen storten. Ik er niet een bevriende imker in de buurt de kan doppen breken?
!Hans.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Hein5689 » di 08 apr 2014, 20:28

Wij hebben al een veger, is inderdaad wel erg vroeg, maar alles ziet er verder goed uit. Gisteren even gekeken en er zitten in elk geval 3 doppen in, eind van deze week mogelijk nog eens kijken, of zou het risico er zijn dat je de doppen kapot maakt met het tillen van de ramen?

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Imker&Co » di 08 apr 2014, 20:32

Je kan ook een broed aflegger maken, dan blijft de oude koningin bij het volk en remt de zwermneiging.

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Imker&Co » di 08 apr 2014, 20:53

Hein5689 schreef:Wij hebben al een veger, is inderdaad wel erg vroeg, maar alles ziet er verder goed uit. Gisteren even gekeken en er zitten in elk geval 3 doppen in, eind van deze week mogelijk nog eens kijken, of zou het risico er zijn dat je de doppen kapot maakt met het tillen van de ramen?
Dat is altijd een gevaar, het rechtse raam er eerst uithalen en even wegzetten in een drie ramertje, dan heb je ruimte om de andere ramen rustig te lichten, nadat je ze gelicht hebt, naar rechts opschuiven.

Gertjan Huiskes
Berichten:4
Lid geworden op:ma 12 aug 2013, 20:09
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Geerdijk (O)
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Gertjan Huiskes » di 08 apr 2014, 21:42

Volgens mij lopen we ook ver voor op het seisoen ik heb in een vol al 2 x de koningine dopen weggehaald in 2 volken. en wil met een goede week een koninginne aflegger maken het volk zit zo vol dat ik het wel kan splitsen. Ik heb al een koninginne rooster tussen de broedkammers geplaats het zijn onzettende druke bijen en dan vind je de koningin niet zo makkelijk. Ik heb 2 volken die redelijk agresief zijn maar die doen het wel goed maar gaan dan ook gauw zwermen. En dat wil ik ook niet

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door A.A. Staals » di 08 apr 2014, 22:35

Gertjan Huiskes schreef:Volgens mij lopen we ook ver voor op het seisoen ik heb in een vol al 2 x de koningine dopen weggehaald in 2 volken.
Waren die al belegd?

ad staals

Gertjan Huiskes
Berichten:4
Lid geworden op:ma 12 aug 2013, 20:09
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica en bastaard
Locatie:Geerdijk (O)
Contacteer:

Re: Veger maken in april mogelijk???

Bericht door Gertjan Huiskes » wo 09 apr 2014, 20:38

In het volk wat overbevolkt is heb ik al weer exstra ruimte gegeven. Deze had al een paar doppen belegd. Maar die is zo vol dat je het ook slecht kund zien staan nu op 3 broedbakken. Het volk ernaast had alleen dopen niet belegd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten