doorzichtige bovenplaat bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

N&T
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 16:40
Contacteer:

doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door N&T » ma 07 apr 2014, 19:12

Beste imkers,

Wij willen graag met doorzichtige bovenplaten aan de gang.
Mijn vragen zijn:
-Heeft iemand hier ervaring mee?
- Zijn er platen in de handel? zo ja wat is de beste?
- Begreep wel dat je op de luchtvochtigheid moet letten hoe zit dit precies?

Hoop dat iemand hier antwoord op weet

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door frank27 » ma 07 apr 2014, 19:49

Ik heb op al mijn volken doorzichtige platen die je gewoon op maat kunt kopen of bestellen. Ik haal ze bij de Bijenhof. Het voordeel van deze platen is dat je de bijen goed kunt zien zonder een dekplank of folie eraf te halen. Dat scheelt de dames ook weer warmte. Met vocht heb ik geen probleem. Ik heb eerder het idee dat de bijen optredende condensdruppeltjes dankbaar gebruiken om in een deel van hun waterbehoefte te voorzien.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 08 apr 2014, 08:20

Ik heb zelf plaatjes plexiglas van 3 of 4 mm dikte op de voergaten liggen. Geeft een minder beeld dan een volledige plaat, maar geeft (zeker in de winter) toch snel een eerste indruk of ernog leven is.

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Hein5689 » di 08 apr 2014, 20:25

Gewoon bij de bouwmarkt een plaat lexaan of plexiglas kopen en op maat (laten) zagen. De bijen varen er wel bij.

schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door schomaker » wo 09 apr 2014, 12:21

Gewoon bij de blokker, van die rollen die buiten staan , de doorzichtige folie! Even op maat knippen, gaatje waar de voerbak komt en klaar is Kees. En kost twee keer niks!!
Kunt er nog een tapijt tegel op leggen!
Gr. Carl Heinz

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » wo 09 apr 2014, 13:38

schomaker schreef:Gewoon bij de blokker, van die rollen die buiten staan , de doorzichtige folie! Even op maat knippen, gaatje waar de voerbak komt en klaar is Kees. En kost twee keer niks!!
Kunt er nog een tapijt tegel op leggen!
Gr. Carl Heinz
Hallo CarlHeinz, is de kwaliteit ook twee keer niks ? Je maakt me nieuwsgierig wat dat voor folie is. Waar is hij
officieel voor bestemd ? Je hebt het over rollen ? Volgens mij bedoel je rolletjes, rolletjes huishoudfolie waar je
etenswaren mee verpakt zoals boterhammen als je geen broodtrommeltje mee nar het werk wil nemen en weer mee
naar huis, waar het vervolgens in de vaat moet. Het is waarschijnlijk dat milieu-onvriendelijke wegwerpfolie.
Als je dat een paar dagen op de raten legt en de bijen het met propolis vastkitten, trek je het bij de eerste de beste keer kapot.
Daarom zou je zo'n rol folie standby in je imkersgereedschapstas moeten hebben !
Leuk, dat jullie zo kort van stof zijn. Dan kan ik heerlijk gissen naar wat jullie bedoelen.
O ja, ik heb een leuke leestip voor je. Zoek het thema 'Tips' eens op of de topic 'Het kleedje'
Zelf gebruik ik stevig doorzichtig waterdampdoorlatend dakfolie en daarop , net als jij, twee halve dampdoorlatende
tapijttegels tegen warmteverlies. Is jouw tapijttegel óók ademend ofwel dampdoorlatend CarlHeinz ? Zjef

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door FrancA » wo 09 apr 2014, 15:15

Carl Heinz bedoeld waarschijnlijk de tafelfolie van Blokker die ik ook als afdekfolie onder het deksel op de ramen gebruik.
Prima spul. Oersterk en goedkoop.
De prijs verschilt per Blokker.
Ik haal het bij een Blokker waar het 2 euro p/m kost - 2 m breed.
Geen probleem met condens - bij gebruik van Segeberger spaarkasten - tapijttegels zijn daarbij niet nodig.

schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door schomaker » di 15 apr 2014, 07:58

Klopt ,die folie die buiten staat bij de blokker is inderdaad voor over tafels lekker dik en oer sterk! De tegel is eigenlijk niet voor de warmte, maar voor het sterke uitbouwen naar boven.
Bijen hebben helemaal geen kranten, tapijttegels of stro nodig om warm te blijven!
Gr. Carl Heinz :D

Dajo Wielens
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 17:36
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Dajo Wielens » do 17 apr 2014, 06:51

Dit jaar voor het eerst geprobeerd. "plexiglas" in een aluminium profiel. Tot op heden voldoet deze volledige aan mijn verwachting. Het speciaal profiel is dusdanig geconstrueerd dat je mogelijkheden hebt om met de "ruimte boven de ramen te spelen" M.a.w. als je de plaat omdraait heb je meer/minder ruimte boven de ramen. Door het aluminium profiel verkrijg je een sterke constructie waardoor je zonder problemen de kastbeitel tussen kast en profiel kunt plaatsen. Tot op heden geen condens waar kunnen nemen. Afwachten of het een blijvertje is. Zoals het er nu uitziet wel.
Voordeel is dat indien het "plexiglas" op termijn vuil / beschadigd is deze zich relatief eenvoudig laat vervangen.
Bijlagen
DSC_0206.JPG
Doorzichtige afdekplaat.
DSC_0206.JPG (61.2 KiB) 5577 keer bekeken

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » do 17 apr 2014, 08:49

schomaker schreef:Klopt ,die folie die buiten staat bij de blokker is inderdaad voor over tafels lekker dik en oer sterk! De tegel is eigenlijk niet voor de warmte, maar voor het sterke uitbouwen naar boven.
Bijen hebben helemaal geen kranten, tapijttegels of stro nodig om warm te blijven!
Gr. Carl Heinz :D
Goede morgen Carl Heinz, bedankt voor jouw tip. Ik moet nodig zwilkjes vervangen.
Na 4 dagen turnen en gewichtheffen met de volken op de vette kleikoolzaad, is het nu tijd om onze werkkeuken
te fatsoeneren . Over twee dagen is het Pasen. Dan moeten de kleine reepjes kunstraat die op de vloer liggen
verzameld zijn en het zwilkje vervangen zijn omdat het beschadigd is door het schilmesje waarmee de raten
op maat gesneden zijn. Ik had waswafels gekocht voor raampjes zonder zaagsnede, maar bij thuiskomst waren het
raten voor raampjes met zaagsneden in de toplatten. Kortom, de dames willen een nieuw doorzichtig tafelkleedje
over het fleurige linnen wat er onder ligt. (Ten overvloede (?): met de dames zijn niet de bijen bedoeld)
Nog iets, hoe warmbloedig ben jij vergeleken met een bijenvolk ? Slaap jij met alleen dat plastik zwilkje over je ?
Hoe vaak moet ik nog zeggen "Het bijenvolk is te vergelijken met een warmbloedig lichaam en niet met een koude kikker.
Het heeft het liefste een isolerende bedekking, zoals jij vast en zeker graag een modern dekbed prefereert boven 'n ouderwetse
deken. P.S. Op de foto met die onhandelbare plaat plexiglas lijkt de kast op 'n plantenkasje. Misschien 'n idee om bij koud
zonnig weer de deksel er af te doen om de 'kasplantjes' even op te warmen; vooral een klein volk in maart bespaart het
stookkosten. P.S. Een zwilkje is Westerwolds dialect voor plastic tafelkleedje. Beetree, 'n Zalig Pasen gewenst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten