doorzichtige bovenplaat bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » vr 18 apr 2014, 09:22

Vincent, jouw karakter lijkt op het mijne, misschien je leeftijd ook. Tikkeltje tot provoceren geneigd, tikkeltje eigenwijs,
tikkeltje filosoof, enz.
Ik wil een heel leuk grapje
maken, maar ik vraag eerst aan je toestemming. Het slaat op mij en jou. :) :) :)

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Egbert » vr 18 apr 2014, 23:15

vdiesveld schreef:
Mmm, waarom sluit het bijenvolk alles af zeker van boven. Bijenvolken in een holleboom doen het uitstekend!
Niet teveel redeneren als een mens dacht ik zo.[/quote]

Lijkt mij een hele goede gedachtegang. Heb ik geen fysica boekjes voor nodig om dat te snappen :-).[/quote]


Hierbij moet men bedenken dant bomen (wat gewoon hout is) ademt.
Daarom wordt er ook altijd geadviseert om adement hou te gebruiken en geen gelijmd hout.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » za 19 apr 2014, 07:43

Goed gezien Egbert, met gelijmd hout bedoel je watervast ofwel waterwerend multiplex ?

De kasten die in de handel te koop zijn, zijn niet van multiplex gemaakt
Toch maken wij ze van buitenaf waterwerend door ze te verven. Is acrylverf beter dan lakverf omdat acrylverf
op waterbasis is . Ze laat wel dampen ofwel gassen door in tegenstelling met lak ?

Gister had ik een kastrand in handen om een volk ruimte te geven teneinde het vroegtijdig zwermen tegen te gaan.
De buitenkant zag er gebladderd, dus in onze ogen belabberd ,uit. Ik heb geen zin en geen tijd om de verfkwast op Paaszaterdag
te hanteren. Tegen iemand wiens ogen zich aan mijn kastrand pijn doen, zeg ik, hout moet ademende plekken
houden, zowel aan de buitenkant en al helemaal aan de binnenkant; sommigen hebben de neiging ook de binnenkant
te verven; dat staat zo netjes.
'n Kast waarvan de verf half af en aldus groen of geel gevlekt er uit ziet, noem ik 'n gecamoefleerde kast die heel geschikt
is ver van huis bij het koolzaad te zetten. Zj.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Egbert » za 19 apr 2014, 08:02

@Bee-tree ja inderdaad. Volgens mij ademt geperst hout ook niet zo goed.
Verder is mij altijd geleerd dat de verf/lak moet gebruiken dat ademt. Enkele soorten lak doet dit ook.

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Maatschap Hankel » za 19 apr 2014, 21:51

En gekookte lijnzaadolie?
Hankel

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Eddy Geurtsen » za 19 apr 2014, 22:41

Geverfd hout is niet dampdicht, in de bouw wordt niet voor niets gewerkt met "dampdichte lagen". Als verf dampdicht was geweest, was de toepassing van heel veel dampdichte lagen overbodig geweest.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » zo 20 apr 2014, 00:47

Egbert, Hankel en Eddy, in één adem, andes ben ik ze kwijt. Egbert kun jij me de naam van deademende lak
noemen die jou ons aanbeveelt, dus lak die wel regen buiten houdt maar niet zuurstof. Ik wil mijn kasten
niet alleen een mooie kleur geven maar ook beschermen tegen wegrotten en een minder goed binnenmilieu.

Hankel, ik redeneer als volgt: er mag geen olie geloosd worden in ons milieu. Dus geen frituurolie via W.C. of aanrecht.
Tankstations hebben speciale voorzieningen moeten treffen om benzine(olie) op te vangen die bij het tanken lekt bij de benzinedop.
Ik heb ergens gelezen dat enkele druppels olie op 'n vijvertje een heel dun laagje vormt dat geen zuurstof door laat
waardoor de onderwaterdieren stikken. Op grond daarvan denk ik dat lijnolie de kast wel waterafstotend maakt, maar
ondoorlaatbaarvoor gassen.
Eddy, zou jij jouw idee wat kunnen verduidelijken ? Ik snap het niet.

P.S. Vanmiddag heb ik de kastrand waarvan de verflaag afbladdert, op 'n volk geplaatst dat bij het koolzaadveld staat.
Het ziet niet netjes uit, maar er zit ook een goede kant aan, namelijk: deze kastrand heeft plekken waar het hout nu wel
ademend is. Zeg nou niet: Zo kan ik alles wel goedpraten. Zeg liever: Johan Cruyff heeft altijd gelijk met zijn
"Elk nadeel heb z'n voordeel" P.S. Na het bijenbezoek heb ik de Paaswake bezocht en op dit moment zie ik de Paaswake
op T.V.2 naast me. Ik wens iedereen Z.P. Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 apr 2014, 10:48

Maatschap Hankel schreef:En gekookte lijnzaadolie?
Als je die olie op het hout gebruikt heb je een goed doorlaatende laag voor vocht van binnenuit. Van buiten af een beschermende laag voor regen. Wordt veel gebruikt bij redceder hout. Zelf heb ik een paar kasten van die houtsoort en het werkt perfect. Om de drie a vier jaar een nieuw laagje op kwasten.
B3 zie citaat:
bee-tree schreef:[........]Hankel, ik redeneer als volgt: er mag geen olie geloosd worden in ons milieu. Dus geen frituurolie via W.C. of aanrecht. Tankstations hebben speciale voorzieningen moeten treffen om benzine(olie) op te vangen die bij het tanken lekt bij de benzinedop. Ik heb ergens gelezen dat enkele druppels olie op 'n vijvertje een heel dun laagje vormt dat geen zuurstof door laatwaardoor de onderwaterdieren stikken. Op grond daarvan denk ik dat lijnolie de kast wel waterafstotend maakt, maar ondoorlaatbaarvoor gassen.[...................]
Denk dat onze B3 wat onderzoek had moeten doen over lijnzaadolie = lijnolie.
Lijnzaad is zaad van vlas. Is een ovaal plat zaad wat ook in vogelvoer zit. Het is niet alleen gezond voor vogels maar ook voor ons mensen. De zaden worden geperst, je krijg dan lijnolie al dan niet "gekookt".
!Hans.

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Maatschap Hankel » zo 20 apr 2014, 15:09

Dank je Hans
We hebben idd allemaal red cedar kasten en gebruik hiervoor lijnolie
Hankel

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 20 apr 2014, 16:04

Er zijn maar weinig materialen "dampdicht", maar alle materialen zijn "dampremmend". Als je Googled op "dampdicht" of "dampremmend" zie je al snel dat bijvoorbeeld glaswol erg "damp-open" is (dus weinig dampremmend). Daarentegen is PUR schuim veel dampremmender (glaswol heeft waarde 1, PUR waarde 50 - 185). Zo heeft elk materiaal zijn eigen dampremmende waarde. Als je een oppervlak verft, dan verhoog je niet per definitie de dampremmendheid, want er zijn veel "damp-open" verven. Het is een erg complexe materie.
Hoofdzaak is dat het damppunt/condensatiepunt niet in de constructie komt te liggen, want dan ontstaat er condensatie.
Condensatie ontstaat daar, waar warme lucht zodanig afkoelt, dat het aanwezige vocht niet langer opgelost kan blijven in die warme lucht. Een dampdichte/dampremmende laag aan de binnenkant van de constructie (woonkamer of binnenkant bijenkast) zorgt ervoor dat het condensatiepunt niet in de constructie komt. Maar nogmaals, het blijft een moeilijke materie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 37 gasten