doorzichtige bovenplaat bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Apis
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 17:09
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Apis » do 17 apr 2014, 09:14

Op de bijenmarkt in Driebergen afgelopen zaterdag heb ik hele mooie afdekplaten met glas gekocht bij http://www.bijenkasten.nl ziet er heel goed uit. Daarop leg ik nog een op maat geknipte vlokkenschuim plaat van 2 cm.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » do 17 apr 2014, 16:47

Hallo Apis, bedoel je kunststofglas dat niet zo gauw breekt als je de schraapbeitel of het plamuurmes
er onder zet om in z'n geheel van het volk af te doen ? Zo'n plaat zit gauw vastgekit, tenzij je de randen insmeert
met vaseline, maar dat is ook zo'n geknoei. Ik kom nog steeds hale en hele bij me tegen. Ik gebruik ze nooit meer.
Nog wat; hoe bescherm je het volk SNEL tegen een warmteverliesshock wanneer je de hele plaat er af haalt ?
Heb je het dekkleedje snel bij de hand of moet je het met drukke gebaren nog zoeken naast of tussen de kasten ?
Nog wat; je zult eerst de bijen van de glasplaat af moeten vegen of schudden; ook weer gevaar van warmteverlies.
Nog wat: bijen houden niet van gekraak; hoe haal je zonder schokken en gekraak jouw grote glasplaat van het volk af ?
Nog wat en dat geldt ook voor Carl Heinz; slapen jullie thuis onder een plastik of plexiglazen of echt glazen dekbed
dat niet ademend is ? Weet je ook hoeveel vocht je eigen lichaam verliest tijdens de nachtrust ? Professor Dr.A.Bronswijk
is dik 40 jaar geleden op een onderzoek naar stofmijten in beddegoed gepromoveerd. Zoek het op via Google.
Slaapkamers en beddematrassen moeten goed gelucht worden wil je geen gezelschap krijgen van kriebelbeestjes die
verzot zijn op huidschilfertjes en textielpartikels in een warme vochtige omgeving. Daarom moet je oppassen voor
hermetisch afsluitende bedekkingen van het bijenvolk. Zorg voor een transparante, dus doorzichtige, dampendoorlatende
folie . Dampen ofwel gassen die weg moeten, zijn kooldioxyde en water. Gas dat het volk in moet, is zuurstof.
Vooral 's winters kunnen de bijen zelf slecht ventileren. De gassen moeten door diffusiekracht in en uit het volk verdwijnen.
Zoek het eens op in 'n eenvoudig fysicaboekje of scienceboekje van de Basisschool. Misschien iets voor de Paasdagen ? B3

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Hein5689 » do 17 apr 2014, 16:54

Klinkt alleszins redelijk B3, wij hebben op 2 volken (in de zomer) een plexiglazen plaat als dekplaat. Wij gebruiken die zodat bezoekers in de kast kunnen kijken met een minimaal risico gestoken te worden. Je verhaal geeft mij in elk geval aanleiding de zaken eens te heroverwegen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » do 17 apr 2014, 17:15

bee-tree schreef:Hallo Apis, [................] Daarom moet je oppassen voor hermetisch afsluitende bedekkingen van het bijenvolk. Zorg voor een transparante, dus doorzichtige, dampendoorlatende folie . Dampen ofwel gassen die weg moeten, zijn kooldioxyde en water. Gas dat het volk in moet, is zuurstof.
Vooral 's winters kunnen de bijen zelf slecht ventileren. De gassen moeten door diffusiekracht in en uit het volk verdwijnen.
Zoek het eens op in 'n eenvoudig fysicaboekje of scienceboekje van de Basisschool. Misschien iets voor de Paasdagen ? B3
Mmm, waarom sluit het bijenvolk alles af zeker van boven. Bijenvolken in een holleboom doen het uitstekend!
Niet teveel redeneren als een mens dacht ik zo.
!Hans.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Alex Mönch » do 17 apr 2014, 20:24

Koolstofdioxide is zwaarder dan lucht en zal altijd uit de bijentros naar beneden zakken....met een gaasbodem de hele winter open zijn de bijen altijd voorzien van voldoende zuurstof en eventueele condens/water kan zo ook makkelijk de kast uit.Bij mij zijn de bodems het hele jaar open.De dekplaat is bij mij een doorzichtige plastic plaat...erg handig om te kijken wat de situatie van het volk is zonder enige verstoring.
Je kunt ook prachtig volgen of er wel of niet gebouwd wordt aan de ramen met kunstraat.Ook kun je zien of ze al begonnen zijn met bv het verzegelen van de honing.
Een aanrader voor elke imker,gezien de vele voordelen ten opzichte van een houten dekplank.
En ook nog eens leuk dat kleine kinderen met hun neus vlak boven de raampjes vol verbazing op een veilige manier naar onze gevleugelde vriendinnen kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door Erik Konijn » do 17 apr 2014, 20:40

Ook kunnen de bijen de condens gebruiken wat tegen het plexiglas aan zit. Hoeven ze met koude minder naar buiten. Had geen beschimmelde ramen.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » do 17 apr 2014, 21:51

Beste mensen, dit onderwerp is het vorig al intensief aan de orde geweest.
Wordt het niet tijd dat de Webmaster eens een soort proefwerk opstelt dat wij als
gebruikers van het forum moeten beantwoorden. Wie er blijk van geeft de stof van vorig jaar te zijn vergeten,
zou een poos niet meer mogen meepraten.
Ik ga me voorlopig de moeite en tijd besparen om op te komen voor de bijen van een ander. Jullie zoeken het maar uit.
Ik kan mijn tijd wel aan nuttiger dingen besteden. Sommigen lezen wat er niet staat. Ik ben geen pleitbezorger
van een stijve krakende dekplank en zeker geen vensterglas en geen ondoorlaatbaar zwilkje. Er is DOORZICHTIG, CONDENSWEREND EN ZUURSTOFDOORLATEND FOLIE te koop, goed voor gluurders én de begluurde bijen. Basta, dus zo is het wel genoeg ? B3

vdiesveld

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door vdiesveld » do 17 apr 2014, 22:07

[/quote]
Mmm, waarom sluit het bijenvolk alles af zeker van boven. Bijenvolken in een holleboom doen het uitstekend!
Niet teveel redeneren als een mens dacht ik zo.[/quote]

Lijkt mij een hele goede gedachtegang. Heb ik geen fysica boekjes voor nodig om dat te snappen :-).

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door bee-tree » vr 18 apr 2014, 07:48

Moi of good morning vdiesveld. Dat had je niet moeten doen; in herhalingen vallen of papegaaien
is te uitdagend om niet even op je tenen te gaan staan. We bazuinen vaak nog net als de Middeleeuwer
Aristoteles na. Hem ontbraken middelen om proefondervindelijk kennis over de natuur op te steken.
Vandaar dat het 2000 jaar geduurd heeft vóór het 'geloof' in de "Leer van de spontane generatie" ,waarin ook
Jan Sw. geloofde, door Pasteur uit de wereld geholpen is. Evenwel nog niet helemaal. Hoezo ? 'n Voorbeeld:
Wandelaars die mijn kunststofooievaar hoog op 't nest in de Lindeboom vóór het huis zien staan, denken dat
er 'n kindje is ontvangen . Dat kan toch niet waar zijn. Die man is toch al op leeftijd. Is één van zijn vriendinnen
bij hem ingetrokken ? Kortom; de onwetenschappelijke bewering dat palingen zomaar uit slik kunnen ontstaan en mensen uit 'n bloemkool is nog maar 100 jaar geleden onderuit gehaald.
Zo zal het nog wel even duren met de bewering dat bijen alles van boven dichtkitten. Laat mij de eerste holle boom zien
die van binnen hermetisch dichtgekit is. Bijen handelen niet onnatuurlijk. Dat doet alleen de mens die met verstand begiftigd
of vergiftigd is.
De bijen gebruiken propolis om schimmel te weren en de raten vast te kitten aan het plafond. Vermengd met was zorgt
propolis voor een soort raat die wij braamraat noemen. Dat bijen in een paar jaar tijds het plexiglas en folie ondoorzichtbaar
maken is geen bewijs dat ze het luchtdicht willen afsluiten. P.S. Zonder koffie en met 6 uur nachtrust, toch weer 'n leerzame
ontboezeming ? Het bed krijgt 18 uur om te luchten. B3

vdiesveld

Re: doorzichtige bovenplaat bijenkast

Bericht door vdiesveld » vr 18 apr 2014, 09:12

Ik quote om te laten zien dat ik het met iemand eens ben, of in dit geval ook om jou te laten weten dat ik het behoorlijk onbehoorlijk en hooghartig vind om iemands reactie af te doen met de opmerking dat hij eerst maar eens een fysica boekje moet gaan lezen. Als je daarna komt met het verhaal dat propolis niet ook gebruikt wordt om gaatjes en kiertjes te dichten, vind ik het de moeite niet meer waard om op je te reageren. Ik luister liever naar mensen met verstand van zaken.
Groet, Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten