Enkele beginnersvragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Enkele beginnersvragen

Bericht door 82dt » vr 11 apr 2014, 14:59

Hallo,

Ik heb sinds één volle week m'n bijenkast, met een niet al te groot volk Carnicas. Ik ben volledig nieuw met imkeren, ben wel bezig met cursus maar toch enkele vragen waar ik niet direct antwoord op weet.

Ik heb gezien dat de mieren ondertussen m'n bijenkast ontdekt hebben...Als ik de bodemschuif controleer zie ik er ook enkele zwarte kleine mieren op kruipen. Maar vooral op de bodem rond de kast zie ik er toch redelijk veel rond kruipen.
Kan dit veel kwaad? Hoe kan ik ze verjagen? Ik heb gelezen door munt aan te planten...Klopt dit?

Ik heb bij de kastcontrole ook een oorworm of 2 gezien...Wat doe ik hiermee?

Verder heb ik vorige week op aanraden van de imker waar ik m'n volk opgehaald heb, direct een 2de broedkamer geplaatst en deze opgevuld met een aantal vulblokken. Deze mochten gemaakt zijn uit piepschuim. Nu zie ik op de bodemschuif dat de bijen dit precies aanvreten. Kan dit geen kwaad?

Dan m'n voorlopig laatste vraag :be8: Deze middag zag ik dat de bijen druk in de weer waren en ze goed stuifmeel binnenbrengen. Maar ik zag ook enkele bijen dood liggen voor de kast. Het zijn er niet zo veel en niet enkel van vandaag. Maar ik dacht dat ze die normaal meenamen en ergens ver van de kast lieten vallen...
Deze liggen echter op ongeveer 50 cm van de kast...Ik zag er effectief een bij een dode meenemen, en ze verloor hoogte waardoor ze op de grond terechtkwam. Ze liet de bij dan liggen om terug weg te vliegen.

alvast bedankt

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Enkele beginnersvragen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 apr 2014, 15:44

Mieren kunnen op zich weinig kwaad, ze ruimen de rommeltjes op die op de varroalade (als die erin zit) en bodem vallen. Nadeel is dat ze ook de mijten weghalen, zodat je niet meer nauwkeurig kunt tellen. Mieren leggen ook graag hun larven bovenop de dekplank om te profiteren van de warmte in de bijenkast. Kan geen kwaad voor de bijen, hooguit wat lastig voor de imker.
Ik heb zelf koperdraad om de poten van mijn stand gespannen en eurocenten op de kast liggen, helpt echter niet echt...

Piepschuim slopen ze inderdaad, doe er plastic folie omheen, dan stoppen ze ermee. Je kunt ook met hardboard de raampjes aftimmeren om sluitblokken te maken.

Enkele dode bijen voor de kast kan geen kwaad. Waarschijnlijk vinden ze het zo wel goed als ze maar de kast uit zijn. Mieren e.d. lossen dat wel op.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Enkele beginnersvragen

Bericht door semar » za 12 apr 2014, 10:29

je kunt probeeren met afrikaantjes rond je kasten te planten,

had ze vroeger wel eens op de dekkleedjes.
kan weinig kwaad, zelf liet ik ze maar.
er is meestal weinig direct kontakt tussen de mieren
en de bijen ze delen alleen de wooning.
zoals andere dieren in een beverburgt wonen,
dat zie je wel meer in de natuur.

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

Ps rode bosmieren zijn weer een ander verhaal,
zijn zeldzaam en beschermd in nederland

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Enkele beginnersvragen

Bericht door Stephan » za 12 apr 2014, 14:27

Mieren..ik heb er lang geen last van gehad..tot dat ik een mooie stand timmerde...en ze er ineens waren.
Eerste dagen maar een paar, tot dat het niet meer te doen was en overal mieren zaten.

alle truukjes geprobeerd wat er op het internet te vinden was om dit tegen te gaan.
-knoflookpoeder
-kokend water
-afwasmiddel
-koffie / koffieprut
-koperdraad om de poten. (mieren liepen er gewoon overheen)
-poten insmeren met motor olie (dag erna zaten de mieren er gewoon weer)

Als je poten los staan kan je ze indd. in blikken zetten, en daar een laagje motor olie in doen. dit overbruggen de mieren dan niet.
Mijn poten staan vol in de grond, voor mij dus geen optie.

Uiteindelijk heb ik dan maar een potje poeder tegen mieren gekocht (wat ik het liefst had vermeden)...en dit alleen rond de poten gestrooid van de stand.
Pas ermee op want het is rotzooi....het hielp bij mij zeer goed, en heb geen mier meer gezien.

Observeer je kast een beetje wil ik je nog aanraden, IVM die doden bijen voor je kast.
Dit kunnen indd. opgeruimde bijen zijn, maar ook kan het zijn dat je last heb van rovers.
Als je ziet dat er veel rumoer voor het vlieggat is, en er bijen elkaar steken of aan elkaar hangen.
Dan kan je proberen je vlieggat te verkleinen..zodat het verdedigen/bewaken iets makkelijker word.

Meestal gebeurd dit alleen bij kleinere of zwakkere volkjes, een groot sterk volk heeft hier minder last van.

Vriendelijke groet Stephan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten