Advies gevraagd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Advies gevraagd

Bericht door 82dt » vr 11 apr 2014, 18:59

OK hier is al direct m'n 2de topic op 1 dag tijd. Omdat het zo'n goed weer was, wou ik eens kijken in m'n kast.
Ik wou eerst de onderste bak controleren en wilde dus m'n bovenste broeibak op m'n deksel plaatsen. Bij het verplaatsen hingen er raten van de bovenste bak verkleefd aan de onderste. Hierdoor kwamen er 2 ramen met broed heel ongelukkig uit de onderste bak. Er werden bijen geplet en raat beschadigd...

Pfff... Niet echt goed voor m'n zelfvertrouwen als startende imker. In boekjes is het allemaal mooi beschreven maar in praktijk blijkt het niet allemaal ao vlot te lopen.

OK. Wou toch wel eens m'n koningin zoeken. Ik heb ze dus nergens gevonden. Ook niet in de bovenste broeibak. Ben nu heel bang dat deze ergens gesneuveld is... :(

Ik heb ook het darrenraam gecontroleerd die zat lappensvol broed. Ik heb er dan 1/3 van uitgesneden voor preventie van varoa maar twijfel nu wel of dit wel allemaal normaal is...
Ik heb ook hier en daar 'speeldoppen' gezien maar hoe kan je weten of m'n koningin nu gesneuveld is of niet?
Help....

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Matts Vos » vr 11 apr 2014, 19:05

Dat weet je als het goed is morgen al en anders overmorgen, krijg je redcellen midden op je raam :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door sailor1957 » vr 11 apr 2014, 19:14

82dt schreef:OK hier is al direct m'n 2de topic op 1 dag tijd. Omdat het zo'n goed weer was, wou ik eens kijken in m'n kast.
Ik wou eerst de onderste bak controleren en wilde dus m'n bovenste broeibak op m'n deksel plaatsen. Bij het verplaatsen hingen er raten van de bovenste bak verkleefd aan de onderste. Hierdoor kwamen er 2 ramen met broed heel ongelukkig uit de onderste bak. Er werden bijen geplet en raat beschadigd...

Pfff... Niet echt goed voor m'n zelfvertrouwen als startende imker. In boekjes is het allemaal mooi beschreven maar in praktijk blijkt het niet allemaal ao vlot te lopen.

OK. Wou toch wel eens m'n koningin zoeken. Ik heb ze dus nergens gevonden. Ook niet in de bovenste broeibak. Ben nu heel bang dat deze ergens gesneuveld is... :(

Ik heb ook het darrenraam gecontroleerd die zat lappensvol broed. Ik heb er dan 1/3 van uitgesneden voor preventie van varoa maar twijfel nu wel of dit wel allemaal normaal is...
Ik heb ook hier en daar 'speeldoppen' gezien maar hoe kan je weten of m'n koningin nu gesneuveld is of niet?
Help....
Hoi 82dt,
Als beginner is het ook wat lastiger om je moertje te vinden.
Je hebt best kans dat ze het gewoon heeft overleefd, maar dat jij haar gewoon hebt gemist.
Laat je zelfvertrouwen geen deuk krijgen door dit voorval en wacht het even af.
Zoals gezegd, kan je het snel genoeg constateren wanneer er doppen zijn gezet.

Groet,
Jos

Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door 82dt » vr 11 apr 2014, 21:03

Dus best gewoon even laten rusten en dan zondag bij goed weer even controleren of er redcellen zijn. Normaal zitten die dan aan de onderzijde of zijkanten van de raampjes.
Ik ga hier ook maar best een ervaren imker in de buurt zoeken...die kan me dan hopelijk wat beter op weg zetten.
Die volle darren ramen. Mag ik die blijven wekelijks uitsnijden?

Alvast bedankt voor jullie advies.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door frank27 » za 12 apr 2014, 00:04

Gesloten darrenbroed mag je uitsnijden, daar zit de varroa al in opgesloten.

Dat je je koningin niet hebt kunnen vinden zegt helemaal niets. Ongemerkte koninginnen vind je niet zo makkelijk, zeker niet in het begin.

Wat je gebeurde bij het optillen van je bovenste bak, kun je voorkomen door eerst de bak een beetje op te tillen en daarna te draaien. Als er dan raampjes van de onderbak vastgebouwd zitten aan delen van de bovenbak, raken ze door de draaibeweging los en voorkom je zo dat er ramen onderaan hangen die vervolgens weer vreselijk in de weg zitten als je die bak ergens wilt neerzetten. Succes, dit hebben we allemaal meegemaakt.

Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door 82dt » za 12 apr 2014, 08:09

OK bedankt voor de tip met het draaien. Wat is dit forum praktisch!

Thx


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Advies gevraagd

Bericht door alfa vulgaris » za 12 apr 2014, 10:13

Bak open maken om koningin te zoeken?
Als je eitjes ziet is ze er en gaat het prima toch?

Ik had in een paar dagen één heel raam met darrenbroed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten