stekerig volkje bewerken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door petro » ma 14 apr 2014, 01:54

Yep.
Petro

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Imker&Co » ma 14 apr 2014, 08:53

Dag Cefas

Vind het een erg mooie oplossing, bedankt!!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Ewout » ma 14 apr 2014, 09:57

De moer op de oude plek zal mogelijk minder van kwaliteit zijn dan die op de nieuwe plek, omdat er op de oude plek geen jonge bijen zijn om de doppen te verzorgen... Waarom wachten totdat de volken doppen hebben getrokken? Als je echt opziet tegen het doorlopen van twee bakken, zou je ook een moerrooster tussen de twee broedkamers kunnen doen, je zoektocht wordt dan beperkt tot 1 BK. Of, als je voor een snelle oplossing wilt gaan: kast opzij, lege bak op de plaats, met moerrooster erop. Ramen afslaan op het moerrooster en zo het volk zeven. Dat laatste heb ik vorig jaar ook met succes toegepast, maar met een stekerig volkje kan dat onprettig zijn vanwege de grote hoeveelheid bijen in de lucht...

Alternatief, als je al een HK op het volk heb staan, is hiervan één of twee ramen afslaan in de vlieger. Deze voornamelijk jonge bijen kunnen dan je doppen mooi verzorgen.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door frank27 » za 19 apr 2014, 22:05

Cefas, wat jij van plan was, heb ik net achter de rug met een volkje met een darrenbroedige moer. Het afvliegen heb ik wat geholpen door een aantal ramen van het oorspronkelijke volk ( het darrenbroedige) af te slaan op een omgekeerde deksel vlak voor de nieuwe kast (op de oorspronkelijke positie). De bijen vliegen dan op en daarna terug naar de positie die ze kennen ( waar inmiddels de nieuwe kast staat). Het afslaan heb ik op die deksel gedaan om te controleren dat ik niet per ongeluk de ongewenste moer zou mee afslaan.

Op deze manier was het aantal afgevlogen bijen vrij snel groot. Bovendien kon ik op die manier ook de jonge bijen van dat deksel in de kast laten lopen onder scherp opletten dat de oude moer er niet tussen zat. Als je dat raampje voor rampje doet, is het goed te doen.

Bij een volgende controle kon ik in het uitgedunde darrenbroedige volk de moer goed vinden en termineren. Ik heb daarna de volkjes met een krant verenigd.

ajberkhoff
Berichten:11
Lid geworden op:zo 22 mei 2011, 10:50
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Bericht door ajberkhoff » di 22 apr 2014, 10:59

cefas
Hoe heb je ontdect welk volk het was dat zo stekerig is als je diverse kasten hebt staan,
gr ajb

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Matts Vos » di 22 apr 2014, 14:33

Lijken wel geafrikaniseerde bijen als ik je verhaal zo lees, die zijn ook zo agressief maar halen ontzettend veel honing

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door apiario » za 26 apr 2014, 20:28

Matts Vos schreef:Lijken wel geafrikaniseerde bijen als ik je verhaal zo lees, die zijn ook zo agressief maar halen ontzettend veel honing
Leuk….. ervaring mee ? Mats
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

ajberkhoff
Berichten:11
Lid geworden op:zo 22 mei 2011, 10:50
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door ajberkhoff » zo 27 apr 2014, 10:07

:be3: :hive: sefas
ik zit met het zelfde probleem.
alleen kom ik er niet achter welk volk het is.heb n/m 3 vegers gemaakt daarvoor geen problemen.
er staan dus 3 volken waar ik de vgers van gemaakt heb,3vegers en 1 volk met jonge moer.
zou het een optie zijn om s avonds de kasten te sluiten en de vlg dag een voor een te openen?
dan moet je er toch achter komen welk volk zo kwaadaardig is .
Wat heb jij trouwens met dat volkje gedaan? moer er uit gehaald en nieuw doppen laten trekken ?
ben benieuwd .
gr arend jan berkhoff

of zijn er collega s imkers die een ander voorstel hebben ik zit ook met het probleem van ander bewoners.
laat iets van jullie horen.
Laatst gewijzigd door ajberkhoff op zo 27 apr 2014, 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Matts Vos » zo 27 apr 2014, 10:18

Leuk….. ervaring mee ? Mats
haha nee, maar heb een aantal docu ' s bekeken over geafrikaniseerde bijen in de VS en die vertoonden ook precies dat soort gedrag, alleen de agressiviteit was vele malen groter, honderden als niet duizenden bijen vallen je aan, en tot anderhalve km van de kast wordt je nog achtervolgd, zowel mens als dier waren de pineut. Imkeren was onmogelijk als je enig levend wezen in de omgeving had...

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door apiario » zo 27 apr 2014, 12:47

Nou het valt allemaal wel mee hoor. Ik werk al zo,n 10 jaar jaarlijks met de geafrikaniseerde bij. Er is niets mis mee. Alleen je moet je streng aan de regels houden en geen gekke dingen doen. Als je dat niet doet dan zorgen de dames er wel voor dat je dat de volgende keer beter doet. Veel vrouwen imkeren daar. En een ieder daar werk net zo makkelijk met bijen als wij hier,alleen op een wat andere manier. En daar is niets mis mee.

Maar je kan ze niet te dicht bij huis houden.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten