Welk boek voor beginners

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Welk boek voor beginners

Bericht door willem » ma 14 apr 2014, 15:21

Zoals in mijn onderwerptitel vermeld heb ik een vraag: Welk boek is het beste te gebruiken voor beginners? Het boek van Friedrich Pohl wordt gebruikt voor de theoriecursussen, maar het blijkt dat er toch een soort van haat/liefde verhouding bestaat tussen het boek en de leraren.....een beetje " in het land der blinden is eenoog koning" idee.......dus ik vroeg me dus af of jullie tips hebben die enigszins volledige informatie geven over imkeren?! Alvast bedankt!
angiem08
n.a.v. bovenstaande vraag van Angelique (angiem08) in "Even voorstellen" over een geschikt boek voor beginners is het zo dat het boek van Pohl het enige actuele beginners boek is en volgens mij kun je daar als beginner goed mee uit de voeten.
Een uitgebreider boek is dat van Karl Weiss "De Weekend-Imker" , ook uit het duits vertaald maar van voor de varroa tijd, maar wel met boordevol tips en schema's.(verkrijgbaar bij het Bijenhuis)
Als je duits leest dan is "Einfach Imkeren" van Dr.G. Liebich ook een aanbevelertje. (te bestellen bij de meester himself, zie: http://www.immelieb.de en dan Bucher aanklikken.)
Een leuk boek is ook "Het grote bijenboek" door R.P. Groenveld ook van voor het varroa tijdperk Hij beschrijft hierin hoe je de eerste drie jaar met je bijenvolk(en) moet/kan omgaan. Alleen nog maar tweedehands verkrijgbaar.
Groeten, Willem :violin:

angiem08
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 18:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door angiem08 » di 15 apr 2014, 12:27

Hey Willem,

ik lees je bericht nu pas..thnx voor je reactie. Ik denk dat ik idd toch het boek van Pohl ga kopen en daarnaast veel meekijken..helpt ook altijd:)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door Samuel Murray » di 15 apr 2014, 15:06

willem schreef:Het is zo dat het boek van Pohl het enige actuele beginners boek is en volgens mij kun je daar als beginner goed mee uit de voeten.
Ik vond het ook een goed boek.

Als je Engels kan, kan ik de boek "Why do bees buzz" ecth aanbevelen. Het gaat niet zozeer om imkeren maar over bijen.
2010, Evans & Butler, 257 pages - Why Do Bees Buzz, Fascinating Answers to Questions about Bees
De boek maakt vaak bij de vragen ook melding van wetenschappelijk onderzoeken naar de onderwerpen.

Een afrader is Jürgen Tautz's Honingbijen. Het gaat ook niet om imkeren, maar over bijen, maar ik heb met moeite tot aan de einde van die vierde hoofdstuk gekomen, en in dat deel van de boek zei dhr Tautz bijna niets over bijen maar probeer je alleen maar te overtuigen dat de evolutieleer leuk is. De boek heeft wel leuke plaatjes.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door peter-koi » di 15 apr 2014, 21:09

Het boek,zelf bijen houden van Kim Flottum.
Heb ik ook gelezen is ook een prachtig boek met heel veel info over van alles en nog wat in de bijen wereld.
Aanrader vind ik.

Groet Peter.

Brrt
Berichten: 23
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 09:57
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door Brrt » di 15 apr 2014, 21:53

Nog een Engelstalige aanrader is: 'Bee manual - the complete step by step guide to keeping bees' van Claire and Adrian Waning uit 2011. Zie: http://www.amazon.co.uk/Bee-Manual-Comp ... 0857330578

Overzichtelijk boek met prachtige en duidelijke foto's. Nadeel is dat het op sommige punten verschilt met de NL praktijk.

Bart

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door Drosinus » wo 16 apr 2014, 21:47

Een Nederlands boek van bijenteeltleraar Ben Som de Cerff
Titel is "Een andere beleving van de natuur: Bijenhouden"
Info kun je vinden op www.de-vlinder-en-go.nl

Gr Drosinus

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door Samuel Murray » do 17 apr 2014, 07:56

Brrt schreef:'Bee manual - the complete step by step guide to keeping bees' van Claire and Adrian Waning, 2011.
Ook in de Bijenhouden van januari 2012 besproken:

Afbeelding

schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door schomaker » vr 18 apr 2014, 12:03

Beste Willem, vergeet die boeken, ga zoveel mogelijk meelopen met verschillende imkers, en bepaal dan je plan hoe je bijen wilt gaan houden. Iedereen heeft zijn eigen idee over bijen houden en daar leer je het meeste van, ook hoe het niet moet! Verder is alles op You Tube en computer te vinden!
Prettige paasdagen! :D
Gr. Carl Heinz Schomaker

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welk boek voor beginners

Bericht door willem » vr 18 apr 2014, 17:46

schomaker schreef:Beste Willem, vergeet die boeken, ga zoveel mogelijk meelopen met verschillende imkers, en bepaal dan je plan hoe je bijen wilt gaan houden. Iedereen heeft zijn eigen idee over bijen houden en daar leer je het meeste van, ook hoe het niet moet! Verder is alles op You Tube en computer te vinden!
Prettige paasdagen! :D
Gr. Carl Heinz Schomaker
Beste Carl Heinz, jij ook prettige paasdagen.
Bedankt voor je antwoord op een niet gestelde vraag.
Toen ik olifanten wilde gaan houden heb ik eerst een boekje gelezen hoe je dat het beste kon aanpakken.
Na dat te hebben doorgenomen toch maar besloten om er van af te zien en het bij bijen te houden.
Kort gezegd een onverstandige reactie.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maartenkleijne en 71 gasten