Inspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Inspectie

Bericht door sailor1957 »

Sinds 3 weken weer begonnen met bijenhouden en daartoe 2 volken gekocht met Carnica F1 moeren.
Vier dagen na plaatsing de volken overgezet in spaarkasten met elk een HK erbovenop met kunstraat en onderop een BK met kunstraat.
Vandaag weer geinspecteerd met een lekker zonnetje en 15 graden.
Eén volk heeft de HK bijna volledig uitgebouwd en deze zijn ze al aan het verzegelen.
De BK met kunstraat hebben ze gebruiken ze tot nu toe als klimraam en hebben er verder nog niets mee gedaan.
Volop BRIAS dus over dit volk maak ik mij niet zoveel zorgen.
Het andere volk daarentegen heeft bijna niets met de HK gedaan (licht uitgebouwd in het midden van de raat) heeft volop BRIAS en ook hier niets met de onderste BK gedaan.
Wat een enorm verschil tussen het ene volk en het andere.
Even contact gehad met Ad Staals en besloten om er verder even niets aan te doen in de verwachting dat het allemaal goed komt.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door Alex Mönch »

Geen enkel volk gedraagt zich hetzelfde.
Volop brias betekent dat de volken zullen groeien...het volk dat nu nog niet veel doet in de honingkamer komt er heus wel.
De broedkamers met kunstraat er onder plaatsen is een goede manier om zwerm neiging voorlopig te voorkomen.
Wanneer de volken groot genoeg zijn,bouwen ze deze in een mum van tijd uit..de moeren hebben dan weer volop legruimte.
Het kan voorkomen dat ze bij zware dracht ineens worden uitgebouwd en dan gevuld worden met verse nectar.
Dit zullen de bijen op een bepaalt moment als de dracht ff wat minder is door bv een paar dagen slecht,naar boven verhuizen
Dan gaat de moer vanzelf daar leggen.
Je kunt er dan voor kiezen om nog een 2de honingkamer te plaatsen...hoe je dat dan het beste kunt doen,moet je tegen die tijd dan bekijken.
Een derde broedkamer bij goede dracht eronder zetten kan ook,maar dan loop je tegen het probleem aan dat als je het rooster onder de bovenste broedkamer legt,je met de uitlopende darren zit boven het rooster.
Eventueel een 2de honingkamer plaatsen is voor een beginner denk ik het makkelijkst.
Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door sailor1957 »

Nou, dat is duidelijk Alex. Geen volk gedraagt zich hetzelfde.
Er is een wezenlijk verschil tussen beide volken. Maar ze hebben ook iets gemeenschappelijks!
Zeer weinig darrenbroed en geen enkele zwermneiging behoudens een klein aantal speeldopjes.
Dat laatste zal wel komen en daar reken ik ook op.
Als blijkt dat de moer van het kleine volk het niet lekker blijft doen heb ik daarna 2 keuzes.
De eerste is een bevruchte F1 moer er in laten lopen nadat ik de oude naar de hemel heb geholpen en de tweede is een raam met eitjes inhangen van het volk wat het wel goed doet.
Keuzes genoeg denk ik, dus maar even afwachten.
schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door schomaker »

Of een derde mogelijkheid, een nieuwe F1 halen voor je duur betaalde volkje bij de gene die je ze verkocht heeft!
Gr. Carl Heinz Schomaker
schepm
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 19:15
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door schepm »

Mis ik hier iets?
Volgens mij wordt er geschreven dat het tweede volk volop BRIAS heeft.
Wat zou er dan mis zijn met de koninging?

Volop Brias betekend dadelijk volop bijen. We zitten nog vroeg in het jaar. Zoals ik het zo lees is er niets mis met het volk.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door Hans van der Post. »

sailor1957 schreef: Sinds 3 weken weer begonnen met bijenhouden en daartoe 2 volken gekocht met Carnica F1 moeren.
Vier dagen na plaatsing de volken overgezet in spaarkasten met elk een HK erbovenop met kunstraat en onderop een BK met kunstraat.[.................]
Het andere volk daarentegen heeft bijna niets met de HK gedaan (licht uitgebouwd in het midden van de raat) heeft volop BRIAS en ook hier niets met de onderste BK gedaan. Wat een enorm verschil tussen het ene volk en het andere.
Even contact gehad met Ad Staals en besloten om er verder even niets aan te doen in de verwachting dat het allemaal goed komt.
Het tweede volk lijkt wat kleiner. Hoeveel raten broed had dit tweede volk?
Het is wel wat er veel, broedbak en honingkamer te gelijk laten uitbouwen. Zeker nu met de koude week.
Zou eerst de broedkamer laten uitbouwen en als die dan goed bezet is ............ Dan past de honingkamer.
En ja elk bijenvolk is anders!
!Hans.
Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door sailor1957 »

Hoi Hans,
Het kleine volk heeft 5 raampjes broed en het plaatsen van een HK en BK tegelijk met kunstraat is op aangeven van een hier op het forum heel bekende imker.
Misschien dat ik de HK er af haal en deze onder de HK van het goede volk ga zetten.
Deze zijn de HK al aan het verzegelen en kunnen voor de honingopslag nog wel wat ruimte gebruiken.

Jos
schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door schomaker »

Lijkt mij een heel goed idee, om die achterblijver klein te zetten, dan kan die grote lekker doorgaan met honingbakken vullen! Verder moet die kleine maar eens aan tonen dat het een sterk volk wordt, en een fatsoenlijk nest krijgt in twee broedbakken, als ze de neiging krijgen om naar boven uit te bouwen, een honingbak of broedbak erop. Dit hangt dan af van de dracht en welk systeem je wilt gebruiken!!
Prettige paasdagen
Gr. Carl Heinz Schomaker
Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door sailor1957 »

Ja, dan wordt je toch weer verrast.
Afgelopen week hebben we best wel frisse dagen gehad en was het toch wat minder vliegweer.
Vandaag volken geïnspecteerd en tot mijn verrassing heeft het volk wat achterbleef, de HK helemaal uitgebouwd!
Hebben ze zich misschien verveeld dat ze dachten , "laten we maar eens wat gaan bouwen", want volgen doe ik het niet!
De HK er dus gewoon opgelaten.
Vandaag uitstekend weer en ze kwamen met bakken nectar en stuifmeel binnen.
Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Inspectie

Bericht door sailor1957 »

Het volk wat het al goed deed, een tweede HK gegeven. De eerste zat nu al redelijk vol. Ik heb nu tussen de HK en de BK een moerrooster gelegd. Ook de BK wordt nu goed uitgebouwd en er is voorlopig nog geen zwermneiging te ontdekken. Het volk wat het vanaf het begin wat minder deed is de HK al aardig aan het beleggen. Ik heb er nog geen Moerrooster tussengelegd. De onderste BK wordt in tegenstelling tot het andere volk nog niet uitgebouwd. Ook lijkt dit volk iets onrustiger dan het volk waar het zo goed mee gaat.
Misschien dat de moer niet meer in haar goede doen is?

Jos
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten