"Vliegweer"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

"Vliegweer"

Bericht door cefas »

Alles staat klaar voor de grote afvliegoperatie die ik beschreven heb onder 'Stekerige bijen'. Ik wacht nu op het beste 'afvliegweer'. Als ik een kast dus zo goed als leeg wil laten vliegen, welk moment kan ik daar dan het best voor kiezen? Morgenochtend 9 uur? De rest van de dag wordt het een graad of zestien. Of juist een uur of 12 als de meeste vliegbijen de hort op zijn?
Hoe dan ook vind ik de term 'vliegweer' wel boeiend, want deze wordt alom gebruikt, terwijl er eigenlijk geen definitie voor is. Begin januari was het vliegweer voor de bijen: ze vlogen al bij een graad of zeven en lekker droog weer. Begin maart vlogen de bijen: wederom was het warm, maar het stippelde wel. Nu zie ik soms met een graad of 10 geen bij vertrekken..... Soms zie ik de bijen in een turbo tegen flinke windvlagen ingaan met warm weer, maar ook komt het voor dat bij wind op de kast zich geen snuitje bij het vlieggat vertoont.
Cefas
schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: "Vliegweer"

Bericht door schomaker »

Het ligt eraan! De nacht temperatuur moet je in de gaten houden! Bij windstil weer, of in de luwte bij 12 graden kun je al beginnen, maar je kunt ook gewoon een rooster leggen en dan kijken in welke bak de eitje liggen! Dan vindt je de Turbo wel, en helpt haar naar de hemel, wacht vijf dagen breekt alle doppen en hangt een raam van rustige bijen in de kast en klaar is Kees, natuurlijk wel even het rooster er tussen uit !
Of je koopt een F1, maar dat is helemaal niet nodig!
Succes morgen!
gr. Carl Heinz Schomaker
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: "Vliegweer"

Bericht door Hans van der Post. »

Carl Heinz, dit is de meest gemakklijke oplossing voor "het F 16" volk.
Als je laat afvliegen kunnen de massa "vreemde bijen" de moer van het ontvangende volk wel eens "te grazen nemen".
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 150 gasten