voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door bee-tree » di 22 apr 2014, 08:21

Bergerbal, mijn reactie is niet schertsend bedoeld. Je zit al dik 4 jaar op het forum. Waarschijnlijk houd je
al langer bijen. Misschien ben je ook al langer lid van de VBN. Ik kan je geen beginnend hobbyist noemen.
Wel misschien een beginnend stuifmeelafnemer gelet op de foto van één niet-in-gebruik-zijnde stuifmeelval.
Je had beter 'n foto van 'n val kunnen publiceren die in gebruik is, want dan hadden wij je meteen kunnen
verklaren waarom de koningin niet met de zwerm mee kan. Het spijt me wel dat óók jij te kort van stof bent
waardoor je ons moedwillig (?)...... ""als een blinde naar het ei laat slaan"' .......; deze oude zegswijze
hoef ik eigenlijk niet uit te leggen, maar ik doe het voor de zekerheid toch maar.
Het betekent dat je ons laat gissen of raden of ramen of onderstellen. Een waar gezegde over iemand laten gissen is:
"We moeten naar iets gissen, maar gissen doet missen" Mijn versie: "Gissen doet vaak de plank missen".
Ik hoop dat niemand zich laat weerhouden om te blijven gissen en in troebel water te vissen van iemand die te korte
...lijnen uitzet op de forumvijver.
Bergerbal , jij bent vast niet faalangstig om mijn gestelde serieuze vragen te be-antwoorden. Ik zal het je niet kwalijk
nemen als je er naast zit. Zj. :be11: :be11: :be11:

P.S. Wel schertsend bedoeld is : Ik moet op doktersadvies veel taaloefeningen doen om dementie te vertragen.
Als je 'op doktersadvies' vervangt door 'op eigen advies' is het niet schertsend bedoeld.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door belrgerbal » di 22 apr 2014, 20:14

hallo bee tree, ik doe mee aan het WUR onderzoek naar biodiversiteit. Dus ik bemonster op gezette tijden stuifmeel! Hetgeen ik extra heb geoogst eet ik op. Ik vind het zo lekker dat ik de pot die ik in 1 dag had verzameld al bijna op heb gegeten, https://www.wageningenur.nl/upload_mm/1 ... Pollen.pdf

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door belrgerbal » di 22 apr 2014, 20:18

de desbetreffende HK heb ik nagelopen. Geen koningin in de HK in ieder geval. De stuifmeelval heb ik er helemaal af gehaald. Vandaag zwermde de buurkast, deze kast bleven de bijen lui op de plank hangen (dus wel typisch zwermgedrag) ik had zeker en vast verwacht dat ze vandaag ook weer zouden zwermen, maar misschien een dag gewacht,

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door belrgerbal » di 22 apr 2014, 20:20

schomaker schreef:Beste collega Imker, probeer zo weinig mogelijk zwermen te veroorzaken!! Dit geeft onze groep een slechte naam als iedereen maar alles laat zwermen!!
Begin maar met de Renson methode en kijk om de negen dagen de middelste bak na en kweek zwerm trage koninginnen of koop een goede KI kon.
gr. Carl Heinz Schomaker
deels me eens. Ik laat beperkt zwermen, omdat dit natuurlijk gedrag is. Ik zal geen nazwermen af laten komen en volken verenigen als de voorzwermen eraf zijn gekomen. Dit beviel mij vorig jaar goed.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: voorzwerm 2x teruggeslagen in de kast

Bericht door dree » wo 23 apr 2014, 15:30

schomaker schreef:Beste collega Imker, probeer zo weinig mogelijk zwermen te veroorzaken!! Dit geeft onze groep een slechte naam als iedereen maar alles laat zwermen!!
Begin maar met de Renson methode en kijk om de negen dagen de middelste bak na en kweek zwerm trage koninginnen of koop een goede KI kon.
gr. Carl Heinz Schomaker
Dag Carl,

Twee vragen en een opmerking:

Wiens belang is met zwermverhindering gediend, dat van de imker of dat van de bij?
Heb je wel eens een zwerm geschept en gehuisvest en de ontwikkeling bekeken?

Gekweekte moeren zijn vergelijkbaar met een moer uit een redcel: een willekeurig ei wordt opgekweekt tot moer. Een moer uit een echte moerdop heeft beter ontwikkelde eierstokken. Als ze de kans krijgt om op bruidsvlucht te gaan -en die kans lijkt bij jou niet zo groot- kan zij paren met de snelste en sterkste darren. Als ze de pech heeft onderworpen te worden aan een K.I. krijgt ze nakomelingen van darren die zo suf zijn geweest om in de handen van een imker te vallen. Door de varroa zou de prioriteit moeten liggen bij sterke weerbare bijen en ik kan mij niet voorstellen dat een imker beter is in het herkennen van een sterke dar of moer dan de bijen.

Groet,

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten