Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door erikzhs » di 29 apr 2014, 21:02

Moet geoogste honing direct geslingerd worden? Of kan ik vrijdag oogsten en de ramen in de schuur zetten om zaterdag te ontzegelen en slingeren?
Groeten, Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door beethere » di 29 apr 2014, 22:54

Geen enkel probleem erik....
Wel is het zo dat als je snel slingert, de honing nog wat warmer, en dus dunner is.
Als je de honing laat staan koelt het af, dus dikker.
bovendien loop je het risico dat de bijen je schuurtje ontdekken als bron van voedsel :be9:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 30 apr 2014, 08:23

beethere schreef: bovendien loop je het risico dat de bijen je schuurtje ontdekken als bron van voedsel :be9:
Da's het grootste probleem! Als ze dat ontdekken, en dat doen ze, kan je een flinke chaos in je tuin hebben met paniek bij de buren

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door bee-tree » wo 30 apr 2014, 10:03

Goede morgen erikzhs, Sinds juli 2009 heb je ons op 149 raatjes, sorry draadjes getracteerd.
Dan maak je mij niet wijs dat je zelf niet kunt bedenken hoe je een bak raten vol honing een poosje kunt bewaren
als je ze niet meteen kunt slingeren. Omdat ik 'n driedaags eendenkuiken in mijn fleecejackmouw heb zitten
om z'n moeder te imiteren, dus haar warmte en gebabbel, heb ik even de gelegenheid met jou te babbelen.

Was je maar wat langer van stof, dan hoefde ik niet de volgende prikkelende vragen te stellen.
Is jouw schuurtje krakkemikkig en rommelig ? Zo ja, dan wordt het vast bewoond door muisjes, die momenteel
jongen hebben. Die weten de geurige raten wel te waarderen. Heb je de raten niet hermetisch opgeborgen
in een kist of kunststofopbergdoos, dan krijgen de raten vrijdagnacht behalve muizen, ook wasmotjes en oorwurmpjes
en keldermotjes op bezoek en zaterdag overdag de op honing beluste bijen.
Waarom zet je de bak niet in jullie woonkamer ? Dan kun je alvast genieten van de heerlijke geur, zeker als je
de bak op 'n kastdeksel op 'n gaskachel zet waarvan alleen de waakvlam aan is. Je hoeft niet bang te zijn
dat je honing na het slingeren niet..... 'koud geslingerde honing'..... genoemd mag worden.
Mocht het slingeren in de loop van zaterdag niet kunnen plaatsvinden, omdat er 'wat tussen komt' zoals vaak gebeurt als je tegen iets opziet, dan loop je kans dat de kristallisatie in het koele schuurtje al begonnen is, wat bij koolzaadhoning
en paardenbloemenhoning door hun hoog glucosegehalte vroeg plaatsvindt.
Ik moet nu stoppen want de Provinciaal Coördinator van de Kerkuilenwerkgroep Groningen staat voor het raam te
zwaaien met het kwartaalnummer 'Uilen', 'n gemeenschappelijke uitgave van de Steenuilenwerkgroep Stone,
de Kerkuilenwerkgroep KWN en de Oehoewekgroep OWN. Op ons erf zijn jongen van de Bosuil aan het uitvliegen. Zj.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door Wim Joosten » wo 30 apr 2014, 12:01

erikzhs schreef:Moet geoogste honing direct geslingerd worden? Of kan ik vrijdag oogsten en de ramen in de schuur zetten om zaterdag te ontzegelen en slingeren?
Groeten, Erik
Een oude diepvrieskist met daarin een gloeilamp en thermostaat om de temperatuur te regelen is hiervoor een mooie oplossing.
Met vriendelijke groet,
Wim

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door bee-tree » wo 30 apr 2014, 13:43

Goede middag tesamen, goede tip van Wim voor imkers die meerdere bakken een tijdlang moeten bewaren omdat ze bijvoorbeeld
bekaf zijn nadat ze om 5 uur 's morgens de raten uit de kasten hebben gehaald en om 8 uur op het werk moeten zijn .
Ze kunnen de bakken in de auto laten staan waarin 't al gauw warm wordt als de zon er even op schijnt.
Is het een bewolkte dag , dan moet tijdens het vervoer de autoverwarming op z'n hoogst gezet worden.
Doordat het momenteel buiten rond de 15 graden is, blijven de raten in de auto die je tot 30 graden hebt opgewarmd
nog heel lang warm. De kans dat de raten boven de 40 graden worden is klein. Er is nog geen hittegolf te verwachten.
Mochten ze met een verwarmingslamp of in de auto te warm worden, dan moet je ze even laten afkoelen alvorens je
gaat slingeren. Je mag het nog net koud geslingerde honing noemen als je de temperatuur niet boven de 40 graden laat komen.

Ik heb nog enkele tips voor imkers die klein behuisd zijn, Een niet meer in gebruik zijnde koelkast is ook bruikbaar met een
gloeilamp er in via een kabel die ge-aard is. Vroeger toen de welvaart kleiner was , gebruikten sommige imkers 'n zogenaamde
hooikist, waarin ze hartstikke droog en mijtvrij hooi hadden. Daarin koelde iets niet af. De huisvrouw plaatste er de pan
met warm eten in, want niet iedereen kwam tegelijk thuis van het werk. Momenteel gebruiken sommige energiebewuste
mensen ze weer, maar dan gevuld met kunsstof -'çhips' als isolatiemiddel. Het wordt eigenlijk voor schokdemping gebruikt.
Ik moet nu stoppen, want er zijn honingklanten . Ze zitten in de wacht met m"n gehandicapt eendenkuikentje 'Manke Pietje' Zj.
'n Niet meer in gebruik zijnde koelkast

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Moet geoogste honing direct geslingerd worden?

Bericht door semar » wo 30 apr 2014, 14:16

plaat hout, volle honingbakken op elkaar stapelen.
bovenste afsluiten met dekplank.

klaar is kees, doe ik elk jaar de linde van half july slinger ik in september.
dag van tevoren in een verwarmde ruimte (25c) zetten
dan zijn ze weer lekker warm als je slingert.

geen probleem.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. de kamer waar het in staat goed bijendicht afsluiten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 24 gasten