Met welk kast type beginnen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:
Met welk kast type beginnen?

Bericht door Erick » di 29 apr 2014, 22:40

Met welk type kast is het beste om mee te beginnen of is dit afhankelijk van de bij die men wil houden en wat zijn de voor en nadelen van de kast?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Met welk kast type beginnen?

Bericht door Ewout » di 29 apr 2014, 23:34

Beste Erick,
In Nederland is de "spaarkast" het meest gebruikte type kast. Daarin kun je met alle bijenrassen (carnica, buckfast, zwarte bij) goed imkeren. Bij buckfast zijn er iets ook een heel aantal mensen die met Dadant werken, maar ook die is niet speciaal voor buckfast. Je zou ook voor een zogenaamde toplattenkast ('top bar hive) kunnen gaan, dat is een heel andere manier van werken.
Ergens anders schreef je dat je ook wel hommels zou willen houden, en daarvoor zijn deze kasten dan weer niet geschikt. Ook voor wilde bijen heb je andere behuizingen nodig, die leven namelijk solitair. Misschien was je al zover, maar ik zeg het er voor de zekerheid even bij.

Over voor en nadelen van verschillende kasten heeft iedere imker zijn eigen mening, ik zou je adviseren om te werken met het type kast van je leraar te werken. Misschien is er een imkervereniging bij jou in de buurt, of weet je ergens een imker? Ik zou je adviseren om daar langs te gaan en je te laten informeren over de wondere wereld van het bijenhouden. Geef je op voor een cursus of zoek een imker die het je wil leren. Die kasten, dat komt dan vanzelf wel een keer aan de orde :be7:

Heel veel plezier en succes toegewenst!

Ewout

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Met welk kast type beginnen?

Bericht door Erick » wo 30 apr 2014, 19:48

Bedankt Ewoud voor je uitleg, er zou hier in het dorp een imker zijn, ik moet nog even uitzoeken waar hij woont.

Ik wil inderdaad ook voor hommels wat gaan doen, ik wil wat "hommel huizen" gaan maken en bij mij achter in de tuin zetten. Ik heb nl een stuk van de tuin die afgeschermd is van de siertuin en die ligt al jaren braak want ik doe er niets mee, een mooi plaats om "hommel huizen" te plaatsen. Ik heb foto's van een mooi voorbeeld om "hommel huizen" na te maken.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Met welk kast type beginnen?

Bericht door Luuk » ma 05 mei 2014, 23:34

Ik heb simplex gehad dat vond ik een ramp. Je hebt dan een binnenbak en een buitenbak. Veel te veel gedoe.

Spaarkast voordeel: je kunt ze versjouwen als je wilt. Dadant is groter en daardoor logger. Heb je ze altijd op één plaats dan zou ik voor Dadant gaan want dan hebben de bijen snel aan één bak genoeg ruimte. Maar als je kasten wilt kunnen verhuizen dan liever spaarkast.

Nog iets wat ik in de loop der jaren heb geleerd: ik hou niet van houten bodems en daken. Ik heb spaarkast met Nicot daken en bodems. Nadeel van de bodems is dat je dan gaatjes in je broedbak moet boren. GROOT voordeel is dat de bodem nooit verschuift met transport, en NOG groter voordeel is dat plastic eenvoudig heel goed tegen vocht kan.

Laatste: hou minimaal twee volken. Dan heb je in ieder geval reserve.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Met welk kast type beginnen?

Bericht door Ewout » di 06 mei 2014, 09:19

Luuk schreef:Nadeel van de bodems is dat je dan gaatjes in je broedbak moet boren.
Wij hebben ook alleen maar nicot bodems, de bodem is toch het meest kwetsbare (lees: snelst rottende en vies wordende) deel van je kast. Maar wij snijden de uitstekende puntjes af in plaats van in de broedbak te boren. Het voordeel van niet schuiven is dan weg, maar we doen toch altijd een spanband om de kast als deze verplaatst wordt... Overigens heb ik bij sommige bodems wel achteraan een latje gedaan zodat ik een aanslag heb om de kast tegenaan te schuiven. Op die manier kan je de vlieggat sluiter (ook al zo'n prettige nicot uitvinding) altijd goed plaatsen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Met welk kast type beginnen?

Bericht door semar » di 06 mei 2014, 13:20

Luuk schreef:Nog iets wat ik in de loop der jaren heb geleerd: ik hou niet van houten bodems en daken. Ik heb spaarkast met Nicot daken en bodems. Nadeel van de bodems is dat je dan gaatjes in je broedbak moet boren. GROOT voordeel is dat de bodem nooit verschuift met transport, en NOG groter voordeel is dat plastic eenvoudig heel goed tegen vocht kan.

Laatste: hou minimaal twee volken. Dan heb je in ieder geval reserve.

je kunt natuurlijk ook kastbodems kopen van hout die niet verschuiven
kwestie van juiste type en juiste leverencier zoeken.

Vriendelijke groet
semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten