Warré-volk splitsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
annepan
Berichten:7
Lid geworden op:ma 23 jul 2012, 11:08
Contacteer:
Warré-volk splitsen

Bericht door annepan » do 01 mei 2014, 10:26

Hai,

Een warrévraag! Wie helpt me aan een goede methode om een warre aflegger te maken? Mijn kast is kriskras bebouwd met raat, dus niet los te maken zonder flinke schade, en de bijen krijg ik daar dus ook niet makkelijk uit.

Ik dacht zelf dat de enige oplossing was één van de warre-kamers af te halen en die op een broedkamer (spaarkast in mijn geval) te zetten. Net zoals je met korven doet.

Maar heeft iemand een beter plan om zwermen voor te zijn?
( deze vraag heeft enige spoed... ;) )

Dank!

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door Dar-Bert » vr 02 mei 2014, 18:32

Nog nooit met een Warrékast gewerkt, maar is het idee bij de Ruche populaire niet om het volk gewoon met rust te laten, ruimte te geven, en als er een zwerm afkomt dat te aanvaarden als een te respecteren keuze van de bijen? In dit stadium lijkt een aflegger me lastig.

Tenzij... je van boven met een soort korfmes raat (BRIAS) kan los snijden en deze in raampjes kan plaatsen met bijv. tie wraps of een draad eromheen... voldoende voer, bijen bijkloppen en je zou een broedaflegger hebben... 't kan vast maar neigt wel rommelig te worden ...

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door zanna » vr 02 mei 2014, 20:03

Op hoeveel bakjes staat je Warrékast?
Kijk ook hier eens: http://www.ruche-warre.com/ruche-warre-videos.html

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door Bart de Coo » vr 02 mei 2014, 22:03

Je zou dit kunnen proberen, maar dat vereist ervaring en handigheid:

http://youtu.be/zF-_gdFhA40

Ik weet heel zeker dat ze eind achttiende eeuw al dit soort kasten splitsten, maar ik ben vergeten hoe. Maar wacht eens even, er is vorig jaar een boekje over verschenen. Ik ren even naar beneden.

Daar ben ik weer. 'Bienenkiste, korb und Einfachbeuten'. Aan het woord is Warré-imker Bernhard Heuvel uit Duitsland, blz. 75.

Neem de beide broedbakken van elkaar. Zet een van beide naast de andere. Geef allebei de bakken een lege bak die je eronder zet. Na twee weken moet je de bakken van plaats verwisselen. Dit zou werken, volgens Bernhard.

Je zou de bakken los kunnen krijgen door wiggetjes ertussen te drijven en vervolgens een touwtje tussen de bakken door te halen.

Als ik je tot slot nog even vermanend mag toespreken, had je je niet eerst een beetje moeten inlezen? Bovendien is het wel zo handig als je de ratenbouw een beetje begeleidt, door met een korfmes of zo de raten recht te buigen of weg te snijden of te vervangen door stukken rechte raat als je warbouw krijgt.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door jossmits » za 03 mei 2014, 10:52

Er wordt hierboven gevraagd naar het maken van een aflegger. Ik zie niet hoe, als alles kris-kras aan elkaar zit, je een aflegger kunt maken.
Het maken van een kunstzwerm met een warre-kast is in principe heel simpel. Je haalt de twee delen van elkaar, zet elk deel op een leeg kast-element en klaar is Kees. (in de praktijk ietsje moeilijker). Ik weet niet of de raten van de bovenbak vastzitten aan de raten van de benedenbak (zoals Bart veronderstelt). Dat heb ik nooit meegemaakt tussen twee broebakken, wel tussen de (bovenste) honingbak en de bak eronder. Als dat het geval is dan heb je een echt probleem. Die twee elementen zijn bijna niet van elkaar te krijgen, het touwtje wat Bart suggereert werkt niet. Ik heb het wel geprobeerd met nijlondraad, staaldraad, etc, allemaal niks. Het wordt toch een grote bende van gebroken raten en nogal "defensieve" bijen.
Een tweede mogelijkheid voor het maken van een zwerm uit een warre (of andere) kast is zoals je een volk uit een korf jaagt. Zet een legekast met (kunst) raat op de bovenste broedbak. Jaag met veel rook (via de ingang van de kast) en gedurende een minuut of twee, drie van onder naar boven flink kloppen op de zijkant van de kast het volk naar boven. Normaal gesproken komt dan de koningin mee naar boven. Je hebt daarmee het nieuwe volk inclusief koningin.
Het werken met een warre-kast met latten gaat prima. Het is wel aan te raden om aan de latten smalle reepje raat te maken dat zorgt ervoor dat ze geen warbouw produceren, ook is het nuttig om tijdens de bouw te controleren of ze "netjes" bouwen en eventueel corrigeren.
Ik ben met warre kasten met latten begonnen, maar inmiddels weer op raampjes.

Jos

annepan
Berichten:7
Lid geworden op:ma 23 jul 2012, 11:08
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door annepan » ma 05 mei 2014, 13:30

Mijn volk staat op 3 kamers, waarvan de derde er sinds drie dagen onder staat. En daar wordt in enorm hoog tempo raat gebouwd -ik hoop dit keer wat rechter dan in de bovenste twee bakken. Bij gebrek aan meer bakken, zal ik kijken of ik een constructie met een spaarkast als onderbak interessant vind.
Ik ga de overige tips (dank Jos!) nog even goed nalezen en filmpjes bekijken.

Dank voor alle input en suggesties.
(Oh, en Bart, dat vermanend toespreken is niet echt nodig hoor. Ik heb al een vader :D
Overigens heb ik wel degelijk nagedacht over de keuze Warré, en wist ik van het risico dat bijen zwermen en soms zin hebben in wildbouw. Ook al geef je ze geleidende strips kunstraat mee om op te bouwen. In mijn topbarhive is die wildbouw niet aanwezig, in m'n Warré wel. Zo zie je maar...)

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door Dar-Bert » ma 05 mei 2014, 18:28

Als ik even voor Bart mag spreken: een topbarhive noemen we in het Nederlands een lattenkast. Ik vind de Nederlandse naam een stuk mooier maar Bart vindt het nogal belangrijk, hij is immers docent Nederlands. 8-)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door Bart de Coo » ma 05 mei 2014, 18:39

Ik durf Annepan niet meer te vermanen, Bert. :oops: :lol:

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 mei 2014, 20:45

annepan schreef: [..............](Oh, en Bart, dat vermanend toespreken is niet echt nodig hoor. Ik heb al een vader :D
[...................]
Ook een bijenvader. :?: :be2: die zonen van tegenwoordig................... :think:
!Hans.

annepan
Berichten:7
Lid geworden op:ma 23 jul 2012, 11:08
Contacteer:

Re: Warré-volk splitsen

Bericht door annepan » di 06 mei 2014, 16:09

Hahaha, Bart en Bert, zo erg is het allemaal niet hoor.
Een lattenkast, dat kan ook een Warré zijn toch?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten