vliegers maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

vliegers maken

Bericht door jonker » do 01 mei 2014, 22:11

Ik heb 3 volken, alle op 3 kamers: 2 broedkamers en 1 honingkamer (formaat broedkamer). Tussen broedkamer en honingkamer een moerrooster
De 3 volken zien er goed uit, veel Brias, veel bijen en inmiddels al flink wat honing.
Ook zie ik al een paar weken darren. En een enkele speeldop.
De paardebloem is hier net uitgebloeid en gezien het prachtige voorjaarsweer, lijkt me splitsen nu tijd worden?
Dat is voor mij voor het eerst.

Ik wil wel vliegers maken, vooral om varoa goed te bestrijden.

Plan is om met mooi weer(maandag 5 mei), de oude kast 2 meter van de oude plek neer te zetten in mijn bijenstal.

Dan op de oude plek de nieuwe kast neerzetten en hopen, dat veel vliegbijen in de nieuwe kast gaan.
Van de honingkamer ook bijen in de nieuwe kast afslaan?

En dan maar hopen, dat ik de koningin vind tussen al die bijen, als dat niet lukt, welke truc kan ik dan nog toepassen?

En wat doe ik met de honingkamers, op de vlieger?

Met vriendelijke groet, Werry Jonker

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: vliegers maken

Bericht door Matts Vos » do 01 mei 2014, 22:29

Hoi werry, ik heb 2 week geleden ook een vlieger gemaakt. Kast nog geen meter verplaatst, 1 BK met 2 raam stuifmeel /honing, 1 uitgebouwd raam, 1 raam met alleen eitjes, rest kunstraat, ook 2 ramen met bijen afgeveegd in de nieuwe kast. Koningin kon ik ook niet vinden volgende dag alsnog wel gelukt omdat de oude kast weer rustig was en alle vliegbijen waren afgevlogen. Ik heb er toen geen honingkamer opgezet, maar had dat beter wel kunnen doen. Door gebrek aan Veel broed werd er massaal dracht verzameld en nu heb ik meerdere ramen vol met honing/stuifmeel. Dus als je Hk nog niet vol zit deze er zeker bij op zetten inclusief rooster. De oude kast gaat versneld bijen promoveren naar haalbijen maar dit zijn er niet gek veel en t duurt nog minstens 3 weken voordat je weer eitjes krijgt en dan nog bijna 3 week voordat dat uitloopt en dan nog eens een week of 2-3 voordat die weer gepromoveerd worden. Hou dus in de gaten of ze voldoende voer hebben :)

jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

Re: vliegers maken

Bericht door jonker » do 01 mei 2014, 23:42

Hallo Matts,

Bedankt voor je snelle reactie.
Stel, dat je de koningin nu niet gevonden had, dan zal in de vlieger (in jou geval) doppen aangezet worden op het raam met alleen maar eitjes.
Wat is daar eigenlijk mis mee?
Waarschijnlijk moet je dan wel de honingkamer op de vlieger zetten?

Je hoeft op deze manier het volk maar weinig te storen, alleen een raam eitjes uithalen en een paar ramen bijen uit de honingkamer afvegen in de vlieger.
Of wordt met deze methode de zwermneiging te weinig onderdrukt?, of zijn er nog andere nadelen?

Met vriendelijke groet, Werry

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: vliegers maken

Bericht door semar » vr 02 mei 2014, 08:49

wat daar mis mee is jonker,

is dat je de moeren laat opkweeken door oude bijen,
voor het opwkweeken van topmoeren moet je een overdaad
aan koninginnegelei hebben.
dat gaan die oudjes moeilijk opbrengen zeker niet in het beging
(het duurt even voordat de voedselklieren weer gereactiveerd zijn).

je loopt ernstig kans op een mindere moer die
(als het tegenzit) door de bijen wordt gewisseld,
(en dat doen ze bij voorkeur op een moment dat het jouw slecht uitkomt).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten