Tutende oude moer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:
Tutende oude moer?

Bericht door woutDR » zo 04 mei 2014, 22:07

Vanmiddag van het middageten genietend zegt men vrouw plots, heb jij een bijenkast omgeduwd ofzo? ik kijk door het raam en zie een prachtige grote zwerm :be5:

Ik ga kijken uit welke kast, is een kast met geknipte/gemerkte moer van vorig jaar op Renson
dus was al enigszins gerust die zwerm keert wel terug

2 uur later inderdaad alles terug rustig en ik bekijk de broedkast, vind 1 open moerdop en 1 geslotenmoerdop , blijkbaar toch gemist bij de vorige 9 daagse controle

tot zover niets bijzonders MAAR

bij het uithalen van de raampjes, hoor ik duidelijk Tuten, ik vind vlot de tutende koningin, dit blijkt de oude te zijn gemerkt/geknipt, loop ze netjes over het raat, regelmatig zich
tegen het raat drukkend en tutend , er kwam geen reactie (kwaken)

Doet ze dit eigenlijk gewoon omdat ze niet weg kan enzo doorgeeft aan de koninginnen in de doppen dat ze nog moeten blijven zitten?
iemand dit al eerder gezien?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Tutende oude moer?

Bericht door alfa vulgaris » zo 04 mei 2014, 22:30

Jup afgelopen jaar toen het heel lang koud was bij 2 volken.

Tutende ouwe moer EN kwakers.
Die moerer waren niet geknipt overigens.

Tuut een stuk zachter met een halve vleugel zeker?

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Tutende oude moer?

Bericht door bee-tree » ma 05 mei 2014, 11:46

Goede morgen Wout en Alfa c.s., vorig jaar hebben jullie toch óók genoten van de levendige discussie
over het tuten van overjarige koninginnen? Het is nog steeds 'n raadsel wat de functie er van is.
Misschien moeten we blijven opletten onder welke omstandigheden ze tuten.
Vorig jaar heb ik zo'n tuutster gehad toen ik haar losliet uit het kluisje nadat
er een veger was gemaakt. Ze had nog geen zwermplannen terwijl het al na half juni was. Er waren dus geen
doppen. Het volk zat op 50 ramen,; 2 broedkamers en 3 honingkamers. Ze vlogen eerst op Koolzaad en vrijwel
aansluitend op bomen en struiken enz. in de bebouwde kom dichtbij het koolzaadveld.Er was in 2013 korte drachtpauze.
Voorjaarsdracht en zomerdracht tesamen waren goed voor 40 kilo. Na afname was de kast nog loodzwaar. Samen
met de boer konden we de kast met moeite de bestelauto in krijgen.
Het was dus een zwermtrage of zelfs zwermonwillige koningin. Ze was niet in aanraking geweest met koninginnecellen,
niet met kwakers en tuters in haar eigen volk; en toch tuutte ze toen ik haar bevrijdde uit het kluisje dat een
poosje op de raten gelegen had tijdens het maken van de afsplitser afsplitser genoemd omdat ik een hele broedkamer
met broed en voer tussen de onderste broedkamer en de honingkamers weg haalde. In de onderste BK zat genoeg BRIAS
om 't moederloos geworden volk redcellen te laten maken. 't Was dus eigenlijk geen veger. Ik had geen tijd en 't was winderig.
Mijn verklaring van het tuten van MIJN koningin: ze heeft een uurtje opgesloten
gezeten in 'n kluisje dat op 'n grote koninginnecel lijkt, maar dan wel 5 keer zo groot. Deze milieuprikkels hebben
het gedragspatroon ge-initiëerd, als was ze 'n jong wicht dat zich bevrijd voelt uit het beknellende huis en uitgelaten 'tutend'
deelneemt aan het bevrijdingsfeest. Het is vandaag 5 mei 2014, bijna 70 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog.
Ik geloof of vertrouw dat het tuten meer oorzaken en functies heeft, waarvan hierboven eentje die mogelijk is. Zj.
P.S. Wicht is meisje. Initiëren is in gang zetten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 167 gasten