doppen breken bij koud weer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

doppen breken bij koud weer

Bericht door DE BIEZEN » vr 09 mei 2014, 17:02

Heeft iemand goede tips om de kasten niet te veel te laten afkoelen bij het doppen breken met deze temperatuur?

En is het bij zeer slecht (koud) weer noodzakelijk om tot na 16.00 uur te wachten?

Mvg

Gerard

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 09 mei 2014, 22:01

Vorige week was ik door het slechte weer genoodzaakt om 's morgens doppen te breken bij een volk waar dat eigenlijk al de avond tevoren had gemoeten. Het slechte weer had me parten gespeeld. Ik heb zo snel als mogelijk gewerkt, zag al snel meerdere uitgelopen doppen en heb toen alles wat ik tegenkwam weggestoken. Toen de kast snel dicht gemaakt en een moerrooster voor de vliegspleet gemaakt. Later in de middag het rooster weggehaald, geen zwerm gehad.
Voor het afkoelen heb ik niet zo'n angst gehad, bij het doppen breken is er geen sprake meer van open broed en er zijn veel bijen in de kast.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door Dar-Bert » vr 09 mei 2014, 23:00

Een manier is om de kastdelen met een theedoek of een dekplank af te dekken voordat je toe bent aan het doorspitten van de raampjes.

Vandaag heb ik exact dat gedaan. Ik hoorde deze avond tuters en kwakers - voorzwerm was vorige week waarschijnlijk al weg.
Het had vandaag in Amsterdam net enorm gehageld en geonweerd en een bleek zonnetje was doorgebroken. Hopelijk alle doppen gevonden. De meeste moeren in laten lopen. Zelden zulke chagrijnige bijen meegemaakt!

Ik weet 't niet, maar wellicht is het niet zo erg als het volk een beetje afkoelt: er is nog maar weinig broed in een kast met uitlopende doppen. Wie weet dit? :think:

Groet, Bert

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door bee-tree » za 10 mei 2014, 10:04

Gerard, Eddy, Dar-Bert, wat goed van jullie, die bezorgdheid voor het gesloten broed .
Ik gebruik net als Eddy of Dar Bert doeken. "n Soepele handdoek van badstof heb ik in twee helften
verdeeld. Beide uiteinden van elke helft heb ik voorzien van zware latjes om de handdoekhelft niet te laten
wegwaaien, maar ook met de bedoeling dat je hem als een boekrol kunt oprollen. Je mag nu spreken van
doekrol. Eén doekrol is voor de kinkerhelft van de bak, de andere voor de rechter.
Misschien kan iemand 'n filmpje maken of zoeken op internet om het toonbaar te maken. Bij het filmpje van Dr.Liebig
miste ik moederlijke bezorgdheid, Hij dekte niks af. Of is 't een aanwijzing dat het gesloten broed 'n kortdurende
afkoeling verdragen kan ?
Er is ook nog de vraag over het tijdstip van doppen verwijderen. Ik heb me aangeleerd het vóór 10 uur 's morgens te doen
en na 4 uur "s middags. Dat heb ik zo geleerd toen er nog geen sprake was van zomer- en wintertijd. Ik weet niet of je
thans met zomertijd vóór 11 en ná 17 uur mag en moet aanhouden. Voor de bijen staat de zon thans niet om 12 uur op haar hoogst,
maar om 13 uur.

Of een grauwe dag de hele dag veilig is, valt met ons wisselvallige klimaat niet te zeggen. Tussen de buien door kan het
op 'n luwe plek behoorlijk warm worden als de zon op de kasten schijnt. Als de tuter al wat langer dan 24 uur in de kast zit met
luid kwakende zusters, dan wil ze wel zwermen. De randbijen van de tros vormen 'n regenmantel en warmteschild als 't plenst.
Er was, dacht ik, nog 'n vraag. Maar ik heb nog niet de kennis om even jullie teksten te bekijken zonder dat de mijne foetsie is. Zj.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door maartenkleijne » za 10 mei 2014, 10:26

B3, de zon komt vandaag in Hilversum om 5.55 op en gaat om 21.17 onder. Als ik het goed uitreken staat ze dus om 13.36 in het zenith.
Het is een broodje aap dat de zon ooit om 12.00 op het hoogste punt staat, en al zeker niet voor de bijen want die kunnen geen klok kijken, maar 's winters wel daar een uur dichterbij dan 's zomers.
Jouw voor 10.00 en na 16.00 zou eigenlijk moeten heten zenith +of-3 uur, vandaag in Hilversum voor 10.36 en na 16.36.
De juiste tijden voor jouw locatie moet je zelf vinden, want ik weet niet waar je woont.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door Hans van der Post. » za 10 mei 2014, 11:54

Ja Maarten het is leuk dat je dit aanroert.
Op deze site kun je, je woonplaats in vullen en je krijgt de werkelijke tijd van-
- zon opkomst en zon ondergang.

Dit is Leiden. 5.55 - 21.21
Dit is Rotterdam. 5.56 - 21.19
Dit is Brussel. 6.01 - 21.17

Terugkomend op het onderwerp, doppen breken; bijen houden zonnetijd aan. :b10:
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door bee-tree » za 10 mei 2014, 14:22

Maarten en Hans m'n hartelijke dank voor jullie tips. Zo leer ik er weer wat bij en met mij veel lezers, neem ik aan.
Is er niet eens 'n minister geweest die pleitte voor 'permanente educatie'? Dus levenslang leren. Ik dacht Jo Ritzen of Deetman.
Doordat bijenhouden je met alle kennisgebieden in aanraking brengt,. zou ik , als ik minister van onderwijs zou zijn,
de geschiedenis in willen gaan als pleitbezorger van het plan om het vak biologie op scholen te vervangen door
het vak bijenhouden. Zie maar eens de lange lijst met rubrieken op ons forum. Wat een diversiteit aan onderwerpen.
Wel moet verboden worden dat het wijste jongetje of meisje van de klas de vinger op steekt om meester er op te wijzen
dat het te ver gaat, bijvoorbeeld, om onderling leerlinggedrag dat aanleidng geeft tot 'n hersenschudding gelijk te stellen aan....
niet al te zachtzinnig slaan met de raten ,waardoor lichte schade aan de zich ontwikkelende neurocentra in de bijenlarve
zouden kunnen ontstaan.
Gelukkig zijn er scholen die het vak science hebben, waarin biologie, scheikunde en fysica aan bod komen met veel
leuke proefjes, die thuis een voortzetting kunnen vinden . Die zijn zelfs boeiend voor de ouders en grootouders.
Dan steken tevens de kinderen en kleinkinderen niet zo veel tijd in computerspelletjes.
Zo zie je dat je door bijenhouden en imkerfora zelfs in aanraking komt met opvoedkunde. Lang leve de bijen en de forums. B3

P.S.Hans, ik heb m'n postcode ingetypt maar er is geen informatie. Maarten ik woon op de 53ste breedtegraad, en zesde lengtegr.
van het Noordelijk Halfrond. Misschien wil je de gedetailleerde zonsopgang en ondergang voor me berekenen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door maartenkleijne » za 10 mei 2014, 14:56

B3, Meteoconsonsult, het weer van jouw woonplaats geeft ook per dag dag zon op en onder aan net als de site van Hans. Behalve dat ik het op de site van Hans nog niet vind......
gr,
m

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door belrgerbal » za 10 mei 2014, 15:18

ik moet ook doppen breken, heb er absoluut geen zin in, want ik weet de bijen zijn gigantisch chagrijnig als ik nu de kast open ga maken en ik weet nu al dat mn visier zwart zal zijn van de woedende bijen die me willen steken. Het had eigenlijk eergisteren al gemoeten. kan het kwaad om nog even te wachten tot het weer al wat schappelijker is, of gaan ze ook bij zulks koud en regenachtig weer als de nood hoog is zoals bee-tree suggereert??

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: doppen breken bij koud weer

Bericht door Erik Konijn » za 10 mei 2014, 15:50

Ik heb het gisteren ook gedaan en er zat onweer in de lucht was al bezig eigenlijk. Hagel kregen we ook maar gelukkig stond ik in de bijenstal. Allen zag ik niet meer, te donker. Ik had een dekentje over de bk heen gelegd. elke keer een beetje oprollen halverwege de andere kant beginnen de bijen onder de doek houden dan valt het alles mee. beetje rook gebruiken. 15 min later kwam de zon erbij en heb de klus afgemaakt. ook koningin gemerkt en geknipt. Geen enkele steek opgelopen.
Tussen twee haakjes Ik heb mijn oude moer geknipt en gemerkt :D
Laatst gewijzigd door Erik Konijn op za 10 mei 2014, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten