zijn onze volkeren gaan zwermen ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
N&T
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 16:40
Contacteer:

zijn onze volkeren gaan zwermen ??

Bericht door N&T » di 13 mei 2014, 17:07

Beste imkers,

Ik heb een vraag.
29 april heb ik bij onze bijen alle koningin doppen en speeldoppen weggehaald.Er zat open en gesloten broed in alle bakken.
Ook heb ik in alle kasten twee raampjes vervangen door twee lege raampjes voor extra ruimte.
12 mei ben ik weer gaan kijken toen zaten alle raampjes vol met honing en een gesloten broed ( geen open broed). In iedere kast zat 1 gesloten koningen dop deze heb ik laten zitten omdat ik bang ben dat alle volken voor 29 april toch zijn gaan zwermen en dit een red cel is ( voor mij gevoel was het 12 mei niet rustiger dan 29 mei).
Nu is mijn vraag is mijn vermoeden waar en hoe moet ik nu verder??
alvast bedankt

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: zijn onze volkeren gaan zwermen ??

Bericht door JackC » di 13 mei 2014, 19:35

Als er op 29 april belegde doppen in je volken zaten, waren ze dus in zwermstemming en is 2 weken wegblijven niet verstandig. Na 8 dagen kan er weer een dop gesloten zijn en gaan ze bij goed weer toch zwermen. Naar wat je vertelt hebben ze in ieder geval te weinig ruimte, zelfs als de koningin er nog is had zij blijkbaar geen lege cellen om te leggen. Wel vreemd dat in al je volken precies hetzelfde gebeurt! Hoe zitten ze erbij, op een of twee broedbakken? Honingbak ? Als de koningin er niet meer is, kun je inderdaad hopen dat die ene dop goed is en je een nieuwe krijgt. Vind je de koningin wel dan kun je met het raam met de dop een broedaflegger maken en de oude koningin voldoende ruimte geven en in deze tijd om de 7 dagen controleren . Succes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten