Bijen lokken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

stefkee
Berichten:1
Lid geworden op:wo 21 mei 2014, 17:17
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):-
Contacteer:
Bijen lokken?

Bericht door stefkee » do 22 mei 2014, 08:50

Hallo,

Misschien verketteren jullie me wel dood, maar ik ga mijn vraag toch stellen...
Ik heb een reltief grote (wilde) tuin met veel fruitbomen en andere bloemenplanten.
Ook hebben we achteraan de tuin een soort van bodemebedekker met rode bessen. Diegene die je weleens langs een berm van een brug ziet groeien. Het krioelt er van de bijen/hommels?
Nu was ik gaan denken zou ik geen bijenkast ophangen? Win/WIN ik om een betere bevruchting van de planten te hebben de bijen zouden met rust gelaten worden, voedsel in overnvloed,..
Vragen:

1) Kan ik een kolonie lokken? -> wat heb ik nodig?
2) Kan ik de bijen houden zonder onderhoud?
3) kan ik dan nog redelijk veilig in de moestuin werken?

Oppervlakte tuin 70 m diepte uitgeven op een maisveld van een paar hectare. Paarden wei op 100m.
Appelbomen/ perzikbomen/ Abrikozen. Witte rode blauwebessen. Aardbeien / wilde aarbeien. Hortensias, ....

Alvast bedankt voor de info.

Mvg,


Stefaan

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door FrancA » do 22 mei 2014, 10:17

Als er heeeeeel toevallig een zwermend bijenvolk bij jou in de buurt zit zou dat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel toevallig in jouw opgehangen bijenkast kunnen gaan intrekken.
Dat zou dus best lang kunnen gaan duren voordat je er op die manier een bijenvolk in hebt.
Vraag op het forum om een zwerm, dat gaat meestal een stuk vlotter.

In onze achter/moestuin vliegen de bijen de hele dag om ons heen zonder dat ze steken.
Meestal gaan bijen hun eigen gang.
Niet te dicht op de kast wilde bewegingen maken, dan is werken in de moestuin geen probleem.

Bijenvolken kunnen soms jaren overleven zonder onderhoud.
Een oude vogelbroedkast kan al voldoen als behuizing..

Dat je allelei bloeiende planten en bomen in je tuin hebt wil niet altijd zeggen dat de bijen daar op af gaan.
Vaak geven ze de voorkeur aan planten en bomen die ergens anders staan omdat die een type nectar en/of pollen geven waar ze op dat moment de voorkeur aan geven.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Stephan » do 22 mei 2014, 10:24

stefkee schreef:Hallo,

Misschien verketteren jullie me wel dood, maar ik ga mijn vraag toch stellen...
Ik heb een reltief grote (wilde) tuin met veel fruitbomen en andere bloemenplanten.
Ook hebben we achteraan de tuin een soort van bodemebedekker met rode bessen. Diegene die je weleens langs een berm van een brug ziet groeien. Het krioelt er van de bijen/hommels?
Nu was ik gaan denken zou ik geen bijenkast ophangen? Win/WIN ik om een betere bevruchting van de planten te hebben de bijen zouden met rust gelaten worden, voedsel in overnvloed,..
Vragen:

1) Kan ik een kolonie lokken? -> wat heb ik nodig?
2) Kan ik de bijen houden zonder onderhoud?
3) kan ik dan nog redelijk veilig in de moestuin werken?

Oppervlakte tuin 70 m diepte uitgeven op een maisveld van een paar hectare. Paarden wei op 100m.

Appelbomen/ perzikbomen/ Abrikozen. Witte rode blauwebessen. Aardbeien / wilde aarbeien. Hortensias, ....

Alvast bedankt voor de info.

Mvg,


Stefaan
hi stefaan.

Of je er een veeeeel betere bestuiving door krijgt betwijfel ik...omdat je al aangeeft dat het er nu krioelt van de bijen...dus ze zitten er al volop.
Nu wat antwoorden op je vragen.

1) Kan ik een kolonie lokken? -> wat heb ik nodig?
Ja, je kan een kolonie lokken. Een kist / kast of box zal al werken.
Maar beter nog is een lege bijenkast met een raampje of 2, 3 erin.
Lemongrass oil (citroengras olie) is een bijzonder goed lokmiddel. paar druppels in de kast zou genoeg moeten zijn.

2) Kan ik de bijen houden zonder onderhoud?
In deze dagen denk ik..NEEN. Denk aan Varroa behandelingen en zwerm controlle.
Heel veel werk kan en hoeft het niet te zijn, met 1 kastje.

3) kan ik dan nog redelijk veilig in de moestuin werken?
Dit ligt totaal aan de ligging van de kast en het bijenvolk/ras zelf.
Ik kan uit eigen ervaring spreken.
Mijn eerste volkje stond midden in de moestuin...en wanneer ik vaker voor de ingang aan het werk was, wilden deze me wel eens te grazen nemen.
Dit volkje was een "gelokte" zwerm zwarte bijen.
Nu ik Buckfast erbij heb kan ik makkelijk de vergelijking maken, en zeggen dat de BF veel rustiger van aard is.

Belangrijk is dat je de kast een rustig plekje geeft, waar jezelf dus niet 8x per dag voor de kast langs moet.
Ikzelf heb nu voor de bijenkasten een bloemenstrook aangelegd.

Ik persoonlijk denk dus dat je met weinig werk makkelijk zelf een bijenvolk kan houden, zonder er zelf veel problemen van te ondervinden, met je werk in de tuin.
Wel raad ik je aan, als je dat nog niet heb. Om een cursus te volgen, om in ieder geval de basis kennis te hebben.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.
Veel suc6

Vriendelijke groet Stephan

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Dar-Bert » do 22 mei 2014, 13:12

Velen zullen mij verketteren, maar ik denk dat het juist een goed idee is om bijen te houden zonder enig onderhoud. Kans op wintersterfte wordt dan zeer aanzienlijk, maar: voor het stimuleren van varroaresistente lijnen is het noodzakelijk dat een belangrijk deel van de volken niet behandeld wordt. Alleen op die manier kan natuurlijke selectie zijn werk doen. Hoe meer mensen volken van onbehandelde straatbijen houden hoe beter.

Blijft wel de vraag wintervoeding over. Bijvoeren in de late zomer kan noodzakelijk zijn om het volk in elk geval niet te laten verhongeren. Als je maar één kast hebt kan dat buiten de kast....

Groet, Bert

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 22 mei 2014, 13:35

Dar-Bert schreef:Velen zullen mij verketteren, maar ik denk dat het juist een goed idee is om bijen te houden zonder enig onderhoud. Kans op wintersterfte wordt dan zeer aanzienlijk, maar: voor het stimuleren van varroaresistente lijnen is het noodzakelijk dat een belangrijk deel van de volken niet behandeld wordt. Alleen op die manier kan natuurlijke selectie zijn werk doen. Hoe meer mensen volken van onbehandelde straatbijen houden hoe beter.

Blijft wel de vraag wintervoeding over. Bijvoeren in de late zomer kan noodzakelijk zijn om het volk in elk geval niet te laten verhongeren. Als je maar één kast hebt kan dat buiten de kast....

Groet, Bert
Buiten de kast? Hoe wil je dat doen zonder andere volken uit de buurt te lokken? Ik heb weleens een honingkamer raampje in de tuin gezet met een beetje honing erin. Binnen enkele minuten 1 bij erop, paar minuten later een paar bijen en binnen een kwartier vele duizenden bijen die het raampje compleet slopen. Door buiten de kast te voeren lok je toch zeker andere bijen met roverij als groot risico.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Dar-Bert » do 22 mei 2014, 13:59

Santtu, je hebt zeer waarschijnlijk groot gelijk. Ik zou het zelf niet op die manier doen in de late zomer, maar ik probeerde even mee te gaan in de gedachte het volk ongemoeid te laten, want daar ging de vraag oorspronkelijk om (lees: kast ongeopend laten).
Groet, Bert

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Primus » do 22 mei 2014, 15:22

Beste Stefkee,


je zou als je bijen wil gaan houden beter is langsgaan bij een bekwaam imker en een cursus bijenhouden volgen. Dan zou je weten dat bijenvolken onderhouden moeten worden om hier echt te kunnen overleven in ons laatste restje natuur.
Bijen lokken is hier op het forum ook al meermaals aan bod gekomen. Mijn standpunt is daarin dat je andermans bijenzwermen gaat lokken naar uw kast of korf. Ooit heeft op dat systeem zelfs de doodsstraf gestaan. En ik vind het zeker niet sportief tegenover collega imkers die alles doen om bijen te selecteren en varaomijten te behandelen, terwijl jij ze zomaar in het wilde weg gaat kweken.
Nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening en ik heb het gedacht van vele echte imkers het met mij eens zijn.

MVG CP

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door frank27 » do 22 mei 2014, 16:16

Ik zou willen toevoegen: geen bijen houden als je er helemaal geen verstand van hebt en zeker niet met de intentie om ze daarbij niet goed verzorgen. Als je de varroa niet in de greep houdt, ben je een plaag voor de imkers om je heen. Hun varroabeperking wordt dan gehinderd door het gebrek aan verzorging van jouw bijen. Advies: volg een beginnerscursus en besluit daarna met enig verstand van zaken wat je wel en niet kunt doen met bijen in je tuin.

Bijenhouden is overigens altijd veel leuker als je meer inzicht hebt in de wondere wereld van onze gewaardeerde dames! En een cursus is meestal ook een geweldig leuke ervaring, die je mogelijk nooit meer los laat.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door FrancA » do 22 mei 2014, 16:24


LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door LWPisa » do 22 mei 2014, 18:33

Het is meer andersom, imkers die voortdurend "effectief" bestrijden zonder dat ze enig inzicht hebben in hun mijtenpopulatie en varroagevoelige bestrijdingsverslaafde bijen telen zijn een plaag voor buren met mijttoleranter materiaal...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 114 gasten