bijen aggressief

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
bijen aggressief

Bericht door beequeen » ma 26 mei 2014, 10:39

mijn bijtjes zijn best heel aggressief. Als ik de kast openmaak is er niets aan de hand, geen bij vliegt op, maar o wee, als ik er een raampje uit wil halen... :naughty:
Mijn zwerm zit sinds 16 mei in de kast, ben ik te snel met kijken? moet ik ze gewoon laten en er vanuit gaan dat er een leggende moer is?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: bijen aggressief

Bericht door A.A. Staals » ma 26 mei 2014, 11:16

beequeen schreef:mijn bijtjes zijn best heel aggressief. Als ik de kast openmaak is er niets aan de hand, geen bij vliegt op, maar o wee, als ik er een raampje uit wil halen... :naughty:
Mijn zwerm zit sinds 16 mei in de kast, ben ik te snel met kijken? moet ik ze gewoon laten en er vanuit gaan dat er een leggende moer is?
Hebben ze wel voer?

ad staals

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: bijen aggressief

Bericht door beequeen » ma 26 mei 2014, 11:22

Hoi Ad, nee geen voer, maar er is genoeg dracht volgens mij, zou dat het zijn denk je? Ik heb begrepen een zwerm niet te voeren..

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: bijen aggressief

Bericht door cefas » ma 26 mei 2014, 11:23

Let er even op of er stuifmeel binnenkomt. Dan moet het goed gaan. Ook helpt het als je kastdoeken (linnen theedoeken) gebruikt om zo min mogelijk bijen te laten opvliegen bij het kijken. Probeer eens met een plantenspuit water te stuiven (niet kletsnat sproeien) met water in plaats van een beroker. Gebruik eens geen tabak, maar de gedroogde bloemetjes van Boerenwormkruid. Hoe dan ook mag je best spaarzaam zijn met rook. De geur is genoeg, je hoeft de bijen niet het zicht te ontnemen. Ik probeer dit iedere keer weer uit en het helpt echt. Wat bij mij trouwens ook hielp, is het voorkomen van vochtige handschoenen (op de rug van je hand) bij zweterig weer. Nu ik af en toe latex handschoenen gebruik, word ik niet meer in mijn handen gestoken. Misschien is het ook een idee om (nu even) een plexiglas dekplank te gebruiken om even snel te kunnen kijken zonder de dekplank op te hoeven lichten. Gewoon even schuin naar de bovenkanten van de raten kijken en kijken hoeveel straatjes bezet zijn.
Succes!
Cefas

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: bijen aggressief

Bericht door petro » ma 26 mei 2014, 11:41

Dat geld voor de eerste 48 uur(ongeveer)
En dat hangt er weer vanaf hoelang de zwerm gehangen heeft.Een zwerm net aangevlogen gaat er weer vandoor als er gevoerd wordt.
Zelf heb ik gister een zwerm geschept die er al bleek te hangen sinds donderdag,die krijgt toch echt een bak met voer.
Als je een zwerm zonder voorraad heb zou ik zeker voeren,aangezien weersvooruitzichten slecht zijn voor de aankomende tijd.Geheid dat het anders verhongert.
Petro
beequeen schreef:Hoi Ad, nee geen voer, maar er is genoeg dracht volgens mij, zou dat het zijn denk je? Ik heb begrepen een zwerm niet te voeren..

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: bijen aggressief

Bericht door beequeen » ma 26 mei 2014, 12:33

bedankt voor jullie reacties! ben blij met dit forum!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten